Jungle van het Noorden

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor IQuax op 01 jun 2017 23:56

Het is weer de hoogste tijd voor een update. De laatste maanden toch vooral druk bezig geweest in de tuin en niet met het bijhouden van dit topic :D . Maar het is weer zo ver.
Zoals gezegd heb ik dit voorjaar een nieuw stuk tuin aangelegd. De basis is klaar en alles is met planten gevuld. Voor de komende maanden rest nog het aanleggen van een terrasje in het nieuwe stuk, een vlonder pad en een waterpartij. Ook zijn er dit voorjaar een hele hoop nieuwe planten bij gekomen. Veel te veel om hier allemaal op te noemen, maar jullie zien ze wel op de foto's verschijnen. Voornamelijk de collectie Colocasia's is flink uitgebreid met o.a. With lava, Hawaiian Punch, Kona Coffee, Tea Cup, Elepaio. Ook heb ik uit Engeland Remustia Vivipara, Hookeriana en Pumila. Xanthosoma Violecum heb ik via Edwin. Als het goed is wordt ik via hem ook eigenaar van Alocasia Variagata komend weekend. De bestelling van knollen die ik in Engeland had gedaan viel helaas erg tegen. Hier zat ook een Alocasia Variagata knol bij, maar dat was een uitgeharde knikker waar niks meer uit kwam. Verder kwam uit vrijwel alle knollen niet wat er op de verpakking stond. Er zaten wel mooie Cardiocrinum knollen bij. De liepen goed uit, maar nadat ik ze in de tuin heb geplant zijn ze binnen een paar weken allemaal verrot, zelfs op zanderige grond met dit droge weer. Een mooie plant, maar niet voor hier in de tuin. Maar goed, dat hoort er bij. Verder nog een Dicksonia stam gekocht in Erica. Die gaat al als een speer. Dit is maar een greep uit de vele planten die hier een onderkomen hebben gekregen dit voorjaar. In de tuin groeit alles weer prima. De nachtvorst in April heeft nog wel her en der sporen achter gelaten, met name op de Gunnera, maar dat groeit er wel weer uit. Verder heb ik vanwege het succesvolle resultaat van Willfried besloten om mijn Cyathea Brownii in de volle grond te planten. Ik heb nog een hele zomer om de winterbescherming voor te bereiden :P . De Lophosoria vertoont gelukkig toch zijn nieuwe rollen, was even spannend of die de winter door was gekomen. Enkel met een stuk noppenfolie afgedekt bij de weken met -10 hier. De Manihot staat ook in de volle grond. Ik had door mijn eigen onhandigheid het groeipunt dit voorjaar afgebroken, maar gelukkig heeft hij weer een aantal nieuwe groeipunten gemaakt. De bladeren zien er nog wat gek uit, maar ik hoop dat de nieuwe bladeren een mooiere vorm krijgen. De Washingtonia in de volle grond had erg veel schade van de winter, maar ik had met dan ook alleen met wat noppenfolie en vliesdoek ingewikkeld met -10. Gelukkig groeit deze palm zo extreem snel dat hij er al een aantal bruine bladeren uit heeft gegooid en nu weer fris groene speren heeft. De Tetrapanax was zijn groeipunten verloren in de winter, maar de bescherming was ook hier er minimaal. Maar hij is gewoon weer vlak onder de ouder groeipunten uitgelopen. De stam is nu ruim 2.5 meter en gaat al richting de 3 meter. Het mag ondertussen al een echte boom worden genoemd, de grootste die ik ooit in de volle grond heb gezien in Nederland, maar er zijn vast nog veel exemplaren waar ik geen weet van heb. Zo kan ik nog pagina's vol schrijven, maar omdat foto's toch vaak meer zeggen dat woorden (en omdat plaatjes kijken toch wel erg leuk is), wordt het tijd voor wat foto's van afgelopen weekend uit de tuin.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door IQuax op 02 jun 2017 10:48, in totaal 1 keer bewerkt.
IQuax
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 16 apr 2012 20:52
Woonplaats: Groningen
12 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor GeL op 02 jun 2017 10:24

Zéér mooi allemaal! Prachtige update, wat een mooie Gunnera :thumb_up:

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor Eduard op 02 jun 2017 21:34

Mooie update, zie dat de boomvarens het ook goed doen, ze staan goed op die plekken :thumb_up:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor draco op 03 jun 2017 01:49

Je beschikt over een flinke tuin Ivo en zo te zien heb je weinig last van inkijk door de groene entourage. Ik zie hier ook geen buren al ruik ik ze wel af en toe met dit mooie weer wanneer het oergevoel zich aandient en de barbeque wordt opgestookt. Tuinen met een oerwoudachtige uitstraling spreken me meer aan dan ingeperkte exoten in een keurig bijgehouden grasveld. Maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Lophosoria heb ik een aantal jaren in de tuin gehad maar een reeks van koudere winters werd de varen tenslotte fataal. De vervanging houd ik sindsdien als kuipplant aan. Ik heb deze varen niet bij deze fotoserie kunnen ontdekken ? Welke soort staat er trouwens op foto 5438 afgebeeld ?

p.s. In de beperking toont zich de meester. ;)

groet,
Han
Laatst bijgewerkt door draco op 03 jun 2017 11:16, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor Dennis30 op 03 jun 2017 09:56

Welke soort colocasia is dat in de potjes naast de groene container? Is dat fallax?
Gr Dennis
Dennis30
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 21 jan 2016 14:47
4 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor IQuax op 03 jun 2017 12:59

@ Eduard: Ja, ze doen het goed. Ik heb ook lang over de plekken nagedacht ;) . De Brownii in de volle grond gaat nog niet zo snel, maar ik denk dat die eerst flink aan het wortelen is. We gaan zien wat ze dit jaar gaan doen :)

@Draco: De Lophosoria staat op foto 5425 en 5426. Het valt niet zo op omdat die vooral bruin is :fluiten: . Photouploader is handig, heb alleen nog niet ontdekt of ik ook bijschrift bij foto's kan geven. De varen op 5436 is een Woodwardia Radicans. Vorig jaar in de zomer opgepot als klein bladknolletje. Is in de winter binnen goed doorgegroeid en begint nu in de volle grond flinke bladeren te maken.
P.S zeker waar dat in het beperken zich de meester toont, maar ik denk dat ik gewoon wat vaker een kleine update moet geven ;) .

@Dennis: Die naast de container heb ik gekocht als Colocasia Jenningsii, maar zijn duidelijk Remusatia. Waarschijnlijk is het Remusatia Pumila, de knolletjes leken ook helemaal niet op Colocasia knollen. Maar zoals ik als zei komen er allemaal andere planten uit de knollen die ik in Engeland heb besteld.
IQuax
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 16 apr 2012 20:52
Woonplaats: Groningen
12 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor IQuax op 14 sep 2017 21:48

Nog even wat foto's van voor de storm. De tuin in volle glorie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
IQuax
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 16 apr 2012 20:52
Woonplaats: Groningen
12 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor jaak op 14 sep 2017 22:19

Een en al groene oase , heel mooie tuin met prachtige planten , de laatste foto is ook de moeite :thumb_up:

Groeten , Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor Eduard op 15 sep 2017 10:10

Ziet er prachtig uit Ivo :thumb_up: hoop dat je niet te veel schade hebt opgelopen!

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten