Jungle van het Noorden

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor Lieven op 15 dec 2016 12:37

Tip: zaag die lange palen elk in drie stukken,
leg ze dwars op de richting waar je heenwil,
trek de pot erop en rijden maar. ;)
Lieven
 
Berichten: 401
Geregistreerd: 26 jul 2013 11:20
Woonplaats: Oostham
50 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor Eduard op 15 dec 2016 14:06

Pokken werk Lieven! planken gaat echt het snelste hoe zwaarder des te stabiler, doe dit al 20jaar en heb alle steekkarren en andere prul geprobeerd dit is de fijnste en snelste manier ;)
Hier van een aantal jaren terug , inmiddels zijn de meeste containers alweer groter,
Foto 2011,
Afbeelding

Afbeelding

Foto 2009, de laatste keer dat de grote C.medullaris versleept werd,
Afbeelding

Ik had toen maar 3 planken nu 6 dat scheeld!

Eduard
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10299
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor Pieter73 op 26 dec 2016 15:28

Ik stek de Manihot in potjes met gewone potgrond. Die zet ik in een grote transparante opbergbox van de Action. Zo krijgen ze licht en blijft de luchtvochtigheid hoog. Grond matig vochtig houden. Het stekken gaat vrij goed maar zodra ik ze uit de doos haal verdrogen ze makkelijk. Een hoge luchtvochtigheid lijkt belangrijk te zijn.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor Alexander op 05 jan 2017 20:35

Zeer mooie tuin maar wel afbeulen om alles uit te spitten in de herfst! Zelf zou ik de gevoeligste soorten dicht bij het huis zetten met winterbescherming, en eventueel bijverwarmen met kabels. Van die bananen zou ik gewoon voor 2 derde terughakken en onder een hok met bubbelfolie en een verwarmingskabel.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor IQuax op 15 jan 2017 20:06

@Alexander:
Het ziet er inderdaad uit als afbeulen, maar het bouwen van een huisje en het goed aanleggen van een dergelijk winterbescherming is nog meer werk. Bovendien vraag die veel materialen, zeker om de hoeveelheid bananen die hier in de tuin staan te beschermen. Verder is de kans de ze de winter doorkomen dan natuurlijk een stuk kleiner. De paar huisje die ik nu hier bouw voor de Washingtonia en Tetrapanax, ben ik al geen fan van. Met zo'n storm die we deze winter een paar keer hebben gehad waait alle plastic weer eraf, met veel sneeuw kan het ook instorten. Aansluitingen van verwarmingskabels leggen is ook best wat werk en zulke kabels gebruiken veel stroom. Kortom, uitgraven is misschien even wat zwaar, maar veel sneller. Ik denk niet dat ik een dergelijke hoeveelheid planten van zo'n grote omvang zou kunnen hebben door overal huisjes omheen te bouwen. Bovendien zijn bananen zo uiterst geschikt om uit te graven en binnen overwinteren, dat het gekkenwerk is om het niet te doen. In het voorjaar zijn ze binnen een paar weken weer de oude.
IQuax
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 16 apr 2012 20:52
Woonplaats: Groningen
12 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor IQuax op 28 feb 2017 21:00

Het is weer tijd voor een update. Aangezien de lente voor de deur staat, heb ik de afgelopen tijd al het een en ander gezaaid. In de grote kas zitten onder andere zaden van Ensete Glaucum, Musa Itinerans Form India, Gunnera Peltata en Chamaedorea Radicalis. Ook heb ik hier al tientallen zaailingen staan van Colocasia Thai Giant. De zaden van Edwin doen het hier als een trein. Verder heb ik nog een kleine kas met Remusatia zaden. De zaden zitten er nu 2-3 weken in. Ik wacht vol spanning op het eerste teken van groei. Ook heb ik hier, zoals op een ander topic al te lezen was, mijn speciale Colocasia soorten al een tijdje geleden opgepot en warm gezet. Dit was met name omdat vele er slecht aan toe waren en sommige knollen verrot bleken. Door mijn eigen toedoen was ik ze bijna aan de rot verloren. Gelukkig heb ik de meeste kunnen redden, alleen Black Magic is gesneuveld. Van Blue Hawaii ben ik beide moederplanten kwijt. Gelukkig zaten er een aantal kleine uitlopertjes aan de verrotte knollen. Deze heb ik kunnen redden. Deze kleine plantjes staan nu hier in de vensterbak. Hopen dat de groei er goed in komt en dat ze deze zomer weer kunnen stralen. Verder staan de plannen voor de inrichting van een nieuw stuk tuin op het punt uitgevoerd te gaan worden. Het wordt weer een flink stuk extra grond dat beplant zal worden. Zodra er groei is te zien bij de zaden zal ik weer een update geven.

Ivo
Bijlagen
Zaaiproject.jpg
Grote kas
Zaaiproject.jpg (51.29 KiB) 6141 keer bekeken
Zaaien remusatia 2.jpg
Kleine kas
Zaaien remusatia 2.jpg (65.21 KiB) 6141 keer bekeken
IQuax
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 16 apr 2012 20:52
Woonplaats: Groningen
12 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor Mate op 27 maart 2017 18:56

Echt een super jungle en alweer bezig met de toekomst. Goed bezig :applaus:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor IQuax op 27 maart 2017 19:12

Ondertussen is van alle zaden die ik heb gezaaid 1 Ensete Glaucum opgekomen, dit was al een paar weken geleden. Ze staan er nu al wel een hele tijd in, ik vrees dat het zaaien dit jaar niet een succes is geweest. De knollen van afgelopen jaar zijn twee weken geleden wel weer opgepot. Dit is voornamelijk Colocasia Pink China en Jack's giant, ook Ariseama, Canna en Eucomis. Vorig week kwam ik per toeval op de wekelijkse markt een aantal leuke bollen tegen(zie foto 2). Hier heb ik nog een aantal Eucomis Bicolor, Arum Cornutum, Gloriosa en Crocosmia bollen gekocht. Ook is de eerste bestelling binnen. Een lading dikke leliebollen en een monsterlijke Eucomis, dit zou een reuze variant zijn. De bol is in ieder geval al reuze, ben benieuwd wat er uit komt. Ook in de tuin zijn we al druk bezig geweest, spitten is gedaan, compost en houtsnippers zijn ook al binnen. Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen van de tuin in aanleg. Alles is klaar om beplant te worden. Hoewel het weer al prachtig is, wacht ik toch nog even tot de nachten ook wat meer zomers zijn. Ook zitten er nog aardig wat bestellingen en kwekerij bezoeken in het verschiet. Ik heb nog maar snel wat bloempotten op de kop getikt, want daar ontstaat nu al een ernstig tekort aan :P . Kortom, het is pas net begonnen!
Bijlagen
knollen winter opgepot.jpg
knollen winter opgepot.jpg (41.58 KiB) 6026 keer bekeken
Knollen markt.jpg
Knollen markt.jpg (37.41 KiB) 6026 keer bekeken
Lelie bollen.jpg
Lelie bollen.jpg (71.73 KiB) 6026 keer bekeken
Eucomis bollen.jpg
Links een bol van een volwassen Eucomis Bicolor. Rechts de reuze Eucomis.
Eucomis bollen.jpg (39.62 KiB) 6026 keer bekeken
IQuax
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 16 apr 2012 20:52
Woonplaats: Groningen
12 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor Jozef op 29 maart 2017 19:37

Leuk, vol verwachting begint het seizoen.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor IQuax op 31 maart 2017 21:01

Weer tijd voor een update. Met het warme weer van afgelopen week het meeste uit de winterstalling weer naar buiten gehaald, de grote bananen staan nog binnen. De boomvarens zijn alweer aan de groei. De meeste bananen zijn redelijk de winter door gekomen. De Musa Dajiao is helaas al zijn zijscheuten verloren, de hoofdstam lijkt nog wel goed, hopen dat daar weer de groei in komt. Deze Musa blijft toch lastig in de winter. Heeft duidelijk wat meer moeite met de lange winter dan andere soorten hier. De Helens Hybride doet het hier voor de 2e winter op rij geweldig goed in de winterstallen. Deze komt eigenlijk beter de winter door dan de Basjoo en Sikkimensis. Een zeer geschikte soort dus om droog in de winterstalling te overwinteren. Ondertussen zijn de 70 bloempotten ook aangekomen en gelijk weer gebruikt voor alle bollen die afgelopen weekend zijn gekomen. De lilium bollen trek ik toch maar binnen voor. Ook is de Colocasia Violet stem aankomen. Ik zag deze op internet te koop en kon het niet laten staan. Ik wist niet dat Violet stem een aparte variant was. Soms wordt Fontanesii als Violet stem aangeboden, maar deze zag er op internet niet uit als een Fontanesii. Het leek op een soort kruising tussen Fontanesii en Blue Hawaii. Om dit met eigen ogen te zien, toch maar gekocht. Tot nu to is er nog niet veel te zien, het lijkt geen Fontanesii te zijn, dus dat scheelt. We zullen het de komende tijd zien. Verder blijken de bloemknoppen van afgelopen herfst in de Fortunei, nu gewoon door te groeien. Ook in de Wagnerianus zijn nieuwe knoppen gespot, dus eindelijk wat bloei hier in de palmen. Tot slot een foto van hier nieuwe stukje tuin. Het spitten is grotendeels klaar, alleen de border bij de kas moet nog onder handen worden genomen. Het wordt tijd om er wat planten in te gaan zetten.
Bijlagen
Lelie potten.jpg
Lelie potten.jpg (112.54 KiB) 5950 keer bekeken
Bloem wagnerianus.jpg
Bloem wagnerianus.jpg (99.32 KiB) 5950 keer bekeken
Bloem Fortunei.jpg
Bloem Fortunei.jpg (150.51 KiB) 5950 keer bekeken
Colocasia Violet stem.jpg
Colocasia Violet stem.jpg (129.28 KiB) 5950 keer bekeken
Nieuwe tuin 1.jpg
Nieuwe tuin 1.jpg (99.35 KiB) 5950 keer bekeken
IQuax
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 16 apr 2012 20:52
Woonplaats: Groningen
12 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten