Jungle van het Noorden

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor IQuax op 09 nov 2016 14:15

Het afdak heb ik afgemaakt met plastic om zoveel mogelijk van de kou buiten te houden en bovendien de wind tegen te houden. De bananen in de volle grond heb ik voor deze week nog maar even goed ingewikkeld.
Bijlagen
afdak bescherming.jpg
afdak bescherming.jpg (140.61 KiB) 6027 keer bekeken
Bescherming sikkimsensis.jpg
Bescherming sikkimsensis.jpg (239.9 KiB) 6027 keer bekeken
IQuax
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 16 apr 2012 20:52
Woonplaats: Groningen
12 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor Herman op 09 nov 2016 14:50

Mooie foto ,s , en mooie collectie.
Vraag me alleen af waarom je al het blad er aan laat zitten?
Volgens mij is het beter deze weg te nemen zodat ie eerder in rust treed.
Avatar gebruiker
Herman
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 11 dec 2012 21:21
Woonplaats: Wanssum
30 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor IQuax op 10 nov 2016 01:14

@ Herman
Ik laat het blad er nog even aan zitten nadat ik ze uit de grond heb gehaald. Dit is om de kluit sneller uit te laten drogen. Bij herfst weer droogt een natte kluit er slecht daarom moet de verdamping van de bladeren een beetje mee helpen. Ik vraag me af of ze in rust komen door de bladeren er af te halen. Ik denk dat ze eerder in rust komen door het koude weer in oktober. Goed drogen is essentieel gebleken, daarom hou ik de bladeren er nog even aan. Zodra ze definitief naar binnen gaan, haal ik de meeste bladeren eraf. Ik weet niet of dit de beste methode is, maar hij heeft tot nu toe redelijk goed gewerkt.
IQuax
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 16 apr 2012 20:52
Woonplaats: Groningen
12 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor Herman op 10 nov 2016 17:58

Ok, ja ieder doet het op zijn / haar manier.
Voor zo ver ik weet Zijn er er 4 verschillende manieren , om een banaan te overwinteren.
Heb ze alle 4 geprobeert.
Avatar gebruiker
Herman
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 11 dec 2012 21:21
Woonplaats: Wanssum
30 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor Herman op 10 nov 2016 18:14

Ok, ja iedereen doet het op zijn eigen manier.
Je weet er zijn 4. manieren om bananen te overwinteren.:
Banaan in volle grond inpakken.
Banaan uit graven en in pot met aarde op potten en als kuipplant behandelen
Banaan uit graven en droog overwinteren, zonder aarde.
Banaan in volle grond niet beschermen, zodat deze weer uitloopt in het voorjaar.
Groetjes
Avatar gebruiker
Herman
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 11 dec 2012 21:21
Woonplaats: Wanssum
30 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor Pieter73 op 01 dec 2016 11:38

Ik heb net even je album bekeken. Tot nog toe had ik alleen foto's van de Gunnera manicata gezien. Prachtige tuin hoor, complimenten. Mooie soorten en goed uitgegroeid. Wat een enorme sikkimensis! Leuk dat je ook een Manihot grahamii hebt. Ik heb in mei het enige exemplaar in Haps gekocht en had hem al een paar keer door kunnen verkopen. Ik heb hem gelijk gestekt en probeer hem onder verschillende omstandigheden op te kweken (risicospreiding). Tot mijn verbazing deed hij het buiten veel beter dan binnen. Ik vermoed dat een hoge luchtvochtigheid belangrijk is. Ik heb nu nog 1 stekje buiten in volle grond staan. Daar heb ik een compostcontainer overheen gezet en twee grote zakken van die opvulschuimpjes uit dozen er rond omheen (met een paar stokjes iets op afstand van het plantje gehouden. Binnen heb ik 1 stek verloren aan droge lucht in de kamer. Nu overwinter ik een plant in een oud keukenkastje met transparant zeil ervoor zodat ik indie afgesloten ruimte de luchtvochtigheid beter hoog kan houden. Hij staat op zolder, iets kouder dan de huiskamer. Alle stekken zijn nu zonder blad.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor lapalmeraie op 01 dec 2016 12:24

De Manihot zou toch wel wat vorst moeten kunnen verdragen?
Ik dacht gelijkaardig met de Tetrapanax, nee?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor Pieter73 op 01 dec 2016 13:13

De Manihot grahamii zou bovengronds afsterven en dan weer uit de grond uitlopen in het voorjaar. Maar ik weet niet hoe heftig de winter wordt, en het is nog maar een klein plantje. En last but not least is deze plant erg zeldzaam. Ik ga dus het risico niet nemen en ga voor winterbescherming én een plant binnen. Hopelijk volgend jaar meerdere planten en dan ga ik verder experimenteren. En als ik dan meerdere grote planten heb en wat meer ervaring dan ga ik kijken of ik jullie ook van deze mooie plant kan voorzien.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor IQuax op 15 dec 2016 00:37

Aah, ik moet mijn eigen pagina wel wat beter in de gaten houden. Wat Manihot betreft is de winterhardheid volgens mij gelijk aan die van een Tetrapanax. Droog houden en de stam afdekken met stro moet al een hoop helpen denk ik. Hier staat hij binnen bij 8-12 graden, hij is zijn blad nu kwijt. Ben benieuwd of die in het voorjaar weer aan de groei gaat.
@Pieter: Hoe stek jij de Manihot precies? Lukt het stekken goed?
Ik heb nog wat foto's bijgevoegd van het laatste uitgraven. De sikkimensis is inderdaad een monster. Optillen was niet meer mogelijk, we moesten dus maar improviseren om hem binnen te krijgen.
Bijlagen
Bescherming sikkimsensis.jpg
Bescherming sikkimsensis.jpg (239.9 KiB) 5759 keer bekeken
Winterklaar 4.JPG
Winterklaar 4.JPG (91.07 KiB) 5759 keer bekeken
Winterklaar 2.JPG
Winterklaar 2.JPG (41.02 KiB) 5759 keer bekeken
IQuax
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 16 apr 2012 20:52
Woonplaats: Groningen
12 bedankjes

Re: Jungle van het Noorden

Berichtdoor Eduard op 15 dec 2016 11:39

Te moeilijk als het een stuk lichter kan gaan, jullie zijn hier bezig met 3 man! Ik gebruik oude steigerplanken, heb er 6 van 3 m lengte en sleep in mijn eentje 130kg naar het eindpunt, ga er ook 45º mee naar beneden van de trappen af, het geheel trek je gemakkelijk over de planken heb enkel hulp nodig om ze in de serres te tillen want dat gaat niet alleen ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten