Pita's tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Pita's tuin

Berichtdoor Pita op 06 apr 2017 22:34

5 jaar geleden kocht ik mn eerste palm (roebelini). Echter heb ik nu pas een tuin, waarmee ik de hobby vol overgave kan uitoefenen. Ik ben woonachtig in almere en de tuin ligt op het westen. In de zomer komt de zon rond 10u als eerst achter in de tuin, tot uiteindelijk zonsondergang.

5 jaar later bezit ik:
2x roebelini (verschillende hoogtes)
1x phoenix canariensis
1× cyas revoluta
2x albizia julibrissin
1x albizia summer chocolate
2x musa basjo
1x musa dwarf cavendish
3x trachycarpus fortunei
1x chamaerops hummilis (in bloei)
1x palm zaailing (geen idee welke soort, komt uit Portugal )
1× hedychium pink v

Zo zag de tuin er in eerste instantie uit
Afbeelding

Nu met het relatief lekkere weer staat een hoop al buiten. Als het snachts dreigt te vriezen, haal ik de roebelini en dwarf cavendish binnen.

Het is de bedoeling dat de tuin een mooie tropische/mediterraanse uitstraling krijgt. Vrouwlief heeft als enige eis dat er zowel voor als achterin de tuin een terras is waar in de zon gezeten kan worden, een aantal fruitbomen en wat veldbloemen.

Op de foto is te zien dat het hekwerk aan beide kanten er laag is. Binnekort zal hier een nieuwe schutting voor in de plaats komen. Vandaar dat alle planten op 1 musa basjo nog in pot staan. Zodra de schutting staat wil ik de tuin onder handen nemen.

Hier een foto hoe ik van de week al lekker kon bbqen onder het genot van een minimale tropische 'look'

Afbeelding

Word vervolgd.....
Pita
 
Berichten: 457
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor Mate op 07 apr 2017 05:56

Heel veel plezier met inrichten. Je hebt een mooi assortiment. Houd er rekening mee dat de palmpjes heel groot kunnen worden dus zorg voor ruimte tussen de soorten zodat ze over een paar jaar nog mooi te zien zijn. Die les heb ik moeten leren :lol:

Veel plezier. :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor Jozef op 09 apr 2017 09:44

Hier nog zo eentje als Mate. :lol: Mooie collectie, het komt helemaal goed met de tropische look.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor Mate op 09 apr 2017 12:22

Wij komen van dezelfde planeet Jozef. Daar hadden we zeeën van ruimte, hier op deze kleine aardkloot moeten we het doen met een plukje grond :lol:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor Pita op 10 apr 2017 08:32

Haha ja klopt, alleen zulen de werkzaamheden niet heel snel vorderen. Ik werk 6 dagen per week en er is een kleine op komst. Dus de kinderkamer heeft voorrang. In mei wil ik de schutting plaatsen.
Pita
 
Berichten: 457
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor Pita op 10 apr 2017 08:47

Wat mij opvalt is dat de basjo in volle grond veel sneller groeit (zoals hier vaak wordt gezegd)

Afbeelding

Rechts in pot en links in volle grond. Het 2e blad van de volle grond basjo is aanzienlijk groter en verder dan die in pot staat

Afbeelding
Pita
 
Berichten: 457
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor Jozef op 10 apr 2017 19:34

Je werkt zes dagen per week en een kleine opkomst, dan werk je straks zeven dagen. :lol: Straks lekker met de kleine de tuin in.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor Mate op 10 apr 2017 19:52

Ja deed ik ook altijd. Box de tuin in parasol erboven en uiteraard ff af en toe naar de kleine kijken :lol: ;)
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor Pita op 14 apr 2017 16:49

Toen ik vandaag thuis kwam zag ik helaas het blad van de volle grond basjo hangen. Deze is waarschijnlijk geknakt door de wind. Hoop dat het tweede blad meer bestand is tegen de wind.
Afbeelding
Afbeelding

Van de week ook de zaailing verpot. Deze zat nog in de 1e pot welke half gevuld was met aarde en met 12 andere zaadjes. Het is nu 2 jaar later en hij heeft al lekker wat wortels aangemaakt. Afgelopen winter is er een nieuw zaadje ontkiemt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder is alles al lekker aan de groei 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die roebelini ziet er trouwens niet zo heel mooi uit. Geknakte bladen en een bruine plek op de nieuwe speren
Pita
 
Berichten: 457
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor Pita op 15 apr 2017 11:53

Hier een foto van de palm vanwaar ik de zaailing heb. De palm staat in Portugal.

Afbeelding
Pita
 
Berichten: 457
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten

cron