Pita's tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Pita's tuin

Berichtdoor batdah op 18 okt 2019 22:28

Succes met je zoektocht.

Wat ik me afvraag is of de olijven bij jou al geplukt worden, het is daar toch meer een landklimaat. Hier is men nl al begonnen met de oogst zag ik alhoewel de meesten hier eind november geoogst worden..
Ik zie dat je nog water geeft, hier is het regenseizoen begonnen...
Ps,
De rode banaan is Ensete maurellii als ik me niet vergis..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor Pita op 19 okt 2019 11:12

Hier zag ik idd ook al een paar mensen plukken, maar het merendeel van de olijven hant nog vol. Bij mij beginnen ze nu te verkleuren van groen naar zwart. De oude eigenaar van het huis komt november langs om te laten zien hoe ik moet oogsten. Hij was hier paar dagen geleden om te kijken, vond ze er goed bij staan.

Toevallig heb ik gister weer water gegeven vanuit mn zwembad (al sinds eind aug geen chloortabletten meer toegevoegd). Mn waterrekening was in 3 mnd tijd 240kuub verbruik a €494 :shock: ik heb idd erg veel water gegeven in de warme zomermaanden, ook omdat alles net volle grond in ging. Verder zwembad gevuld (+- 30 kuub) en waterlekkage gehad in de schuur. Haalde er in 5u tijd 2.5 emmer van 20L uit... gelukkig word het hier nu ook frisser met vaker wat regen. De rest van het water haal ik zoals gezegd uit het zwembad.
Pita
 
Berichten: 457
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor Pita op 19 okt 2019 11:23

Oude eigenaar (josé) vertelde dat hij de olijven 1x per 1a2 maanden water gaf zo'n 12u snachts. Als de olijven gerimpeld waren ipv glad hadden ze water nodig. Ik keek regelmatig en zag hier en daar wel wat gerimpelde, vandaar water gegeven. Maar josé zei dat dat echt niet nodig was. Die bomen staan nu zo'n 20 jaar en als kleime boompjes geplant. De sinasappels ook. Vele zijn 'ontploft' en opengebarsten. Hij zei ook door teveel water... tja dure les zullen we maar zeggen. Hoort bij het intergreren :lol:
Pita
 
Berichten: 457
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor batdah op 19 okt 2019 16:51

Tjah, wij hebben ook veel water verbruikt masr niet zo veel als jij, gelukkig hebben wij geen zwembad....hier is een watermijn welke nog niet helemaal leeg is...het meeste water hier gaat naar onze bloemen(dahliaveld en vaste plantenstekveld)....en de siertuin...welke we helaas midden in de zomer pas aangeplant hebben..mn onze vele Rhododendrons hadden geregeld een douche nodig. Een rekening van 73,00 is tot nu toe de hoogste ook omdat men hier al de hele zomer aan het bouwen is.....

mbt de olijven is de regen van nu ruim voldoende om de oogst zeker te stellen..gerimpelde olijven hebben wij niet gehad, citrusfruit bij ons huurhuis geef ik nooit water en er hangen er nu wel enkele duizenden in op 3 volwassen bomen..de eerste gaan zelfs al vallen.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor Pita op 01 nov 2019 15:07

Nog maar een palm aangeschaft die ik hier zeker wel wil proberen. Een Wodyetia bifurcata €47.50. Zou in vollegrond kunnen met temps van -4 en volle zon.

Afbeelding
Afbeelding

Moge deze groot en mooi worden! :thumb_up:
Pita
 
Berichten: 457
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor Mate op 01 nov 2019 18:07

Amennnnn :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor Jozef op 02 nov 2019 13:02

:thumb_up:
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor draco op 02 nov 2019 17:11

Een fraaie aanwinst Pita! Na twee faalpogingen heb ik het opgegeven om deze palmsoort in dit kikkerland te houden. Overwintering in de kas bij =/> 3°C verdroeg de palm niet, de bladeren kregen zwarte vlekken vermoedelijk door de hoge luchtvochtigheid. In de verwarmde woonkamer vormde juist de lage luchtvochtigheid het probleem.
Wodyetia verdraagt amper vorst maar dat zal in Zuidoost Spanje nauwelijks aan de orde zijn. De ervaringen op Palmpedia duiden erop dat bij - 4°C aanzienlijke schade bij deze palm zal optreden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor Pita op 02 nov 2019 18:06

We gaan het zien draco. Tis eigenlijk ook meet een tropische plant. Hier schijnt het zelden te vriezen. Afgelopen dagen nog zo'n 25gr of meer hier. Vanaf morgen wordt het frisser.zeker de nachten met temps van iets meer dan 10 gr. We zitten tenslotte al in november. Vandaag ook de eerste 3 olijven geoogst van de 30. Zit nu op zo'n 70kg van 3 bomen. Intensief werkje hoor :roll:
Pita
 
Berichten: 457
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor Pita op 02 nov 2019 18:11

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Pita
 
Berichten: 457
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten