De tuin van Exotic Life

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

De tuin van Exotic Life

Berichtdoor Exotic Life op 28 mei 2010 21:26

Een beetje in Ro zijn stijl, in plaats van jaarlijks een fotoreportage dacht ik laat ik dit eens doen voor verandering. Ondanks die rotwinter hebben toch een hoop palmen besloten te bloeien, ik vond vanmiddag even de tuin om wat foto's hiervan te schieten, altijd leuk.

Hier mijn grootste Chamaerops humilis die met slechts wat verbrandde bladpunten de winter doorkwam onbeschermd, zo ook mijn cerifera variteit. Echter staan die er al sinds 2004 en 2005, alle Chamaeropsen die vorig jaar geplant waren hebben allemaal het loodje gelegd net zoals de rest wat vorig jaar was aangeplant. Duidelijk een bevestiging dat wat langer in volle grond benodigd is om winters zoals dit te doorstaan.

Afbeelding

Ook enkele zijstammetjes hebben besloten te bloeien.
Afbeelding
Afbeelding

Mijn grootste T.fortunei met slechts 3 bloemen, net zoals vorig jaar vanaf onder genomen.
Afbeelding

Niet de grootste T.fortunei maar wel sinds 2 jaar de snelste en verwacht ook dat deze die grote gaat inhalen op een begeven moment. Weer meer bloemen als voorgaande jaren, ik telde er dacht ik een stuk of 10.
Afbeelding

Een iets kleinere fortunei er vlak naast, lijkt ook vrouwelijk en gaat voor het eerst in haar leven bloeien en met 7 bloemen voor de eerste keer doet ze dat niet slecht! ;)
Afbeelding
Afbeelding

De T.wagnerianus die vorig jaar was geplant, bloeit dit jaar nog niet maar is ook niet noodzakelijk. De groei is immers wel al weer lekker aan de gang.
Afbeelding

Eveneens de Phoenix canariensis heeft opnieuw besloten te bloeien met slechts een paar bloeiwijzen.
Afbeelding

Wat ik wel graag zou zien is dat ooit mijn Washingtonia eens bloeit, echter zal ik hier verlopig nog even op moeten wachten. Behoorlijk beschadigd door de winter, maar heeft ondertussen al zijn "rotte" bladeren eruit gegooid en al 3 goede geproduceerd. Met de gedachte dat deze zeker 15 bladeren op een jaar groeit, kan ik over een tijdje de "rotte" bladeren afzagen en dan is er van winterschade al geen sprake meer, dat is dan wel weer een voordeel dat deze zo snel groeit. ;)
Afbeelding
Afbeelding

Vanochtend zat die speer dus nog dicht tegen elkaar aangepakt.

Dat was het weer voor nu.
Laatst bijgewerkt door Exotic Life op 18 nov 2011 18:20, in totaal 1 keer bewerkt.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life in 2010

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 28 mei 2010 22:01

Één woord -> Prachtig Robbin !! Echt mooi om te zien al die bloei en zeer leuk om dit bij veel verschillende soorten tegelijk te hebben in je tuin ! Bedankt om dit te delen met ons en ook mooie foto's, mooi geschoten ! ;) Die robusta gaat echt hard hé, ik heb nog geen robusta uitgeplant dit jaar, heb besloten al de exemplaren die ik heb eerst een grotere kluit te laten maken in pot doordat deze een veel te kleine hadden en ik zo zeker ben dat ik weinig kans maak als ik ze nu al zou uitplanten. Wel heb ik een filifera in de volle grond staan van dit jaar, ben benieuwd hoe het gaat groeien en volgende winter eens ervaren hoe een Washingtonia zich gedraagt, volgend jaar gaan de robusta's ook in de volle grond ! De Phoenix zie ik voor het eerst echt groeien nu, ik zie de schubben op de stam open komen en de bol lijkt zichtbaar dikker te worden ! :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door Dimi Exotisch Hofke op 28 mei 2010 23:22, in totaal 1 keer bewerkt.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life in 2010

Berichtdoor Eduard op 28 mei 2010 22:14

Ja Robbin, dit kunnen wij van jou verwachten! Ik ken jou album van het vorig jaar nog echt geweldig, ik heb zelf een paar palmen, maar ben huiverig deze in de volle grond te zetten! Mijn washingtonia is nu 15 jaar oud en dan vind ik de gok te groot, ook heb ik 2 phoenix palmen van10 jaar staan, weet nog niet precies de soort maar ook hier heb ik lang zitten twijfelen, en ja met die strenge winters vooral met die lage uitschieters in Limburg! Maar als we dit allemaal zo zien bij jou, is dat wel goed voor het vertrouwen om toch maar eens een kans te wagen!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10308
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life in 2010

Berichtdoor Exotic Life op 22 jun 2010 19:36

Waterboyke schreef:Één woord -> Prachtig Robbin !! Echt mooi om te zien al die bloei en zeer leuk om dit bij veel verschillende soorten tegelijk te hebben in je tuin ! Bedankt om dit te delen met ons en ook mooie foto's, mooi geschoten ! ;) Die robusta gaat echt hard hé, ik heb nog geen robusta uitgeplant dit jaar, heb besloten al de exemplaren die ik heb eerst een grotere kluit te laten maken in pot doordat deze een veel te kleine hadden en ik zo zeker ben dat ik weinig kans maak als ik ze nu al zou uitplanten. Wel heb ik een filifera in de volle grond staan van dit jaar, ben benieuwd hoe het gaat groeien en volgende winter eens ervaren hoe een Washingtonia zich gedraagt, volgend jaar gaan de robusta's ook in de volle grond ! De Phoenix zie ik voor het eerst echt groeien nu, ik zie de schubben op de stam open komen en de bol lijkt zichtbaar dikker te worden ! :mrgreen:


Bedankt. De robusta is inderdaad samen met een Trachycarpus fortunei voor het huis 1 van de snelste groeiers in de tuin. De Phoenix canariensis groeit eveneens hard, maar dit is moeilijk te zien in het echt, op foto's is dit wel goed te zien. De stam die de robusta ondertussen heeft, vind ik eveneens behoorlijk indrukwekkend in een tijdbestek van slechts 5-6 jaar. Mijn robusta werd geplant in 2004 en is echt van start gegaan in 2006, en eigenlijk niet meer opgehouden, daar kan geen kuippalm aan tippen. Daarbij als hij al even staat kan hij blijkbaar ook best wat hebben, want hij heeft ook al eens stijf onder de sneeuw gezeten, en tijdens de koudste nacht afgelopen winter begin december stond deze nauwelijks beschermd en heeft nu toch 2 flinke winters goed doorstaan.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life in 2010

Berichtdoor Exotic Life op 22 jun 2010 19:41

EDUARD schreef:Ja Robbin, dit kunnen wij van jou verwachten! Ik ken jou album van het vorig jaar nog echt geweldig, ik heb zelf een paar palmen, maar ben huiverig deze in de volle grond te zetten! Mijn washingtonia is nu 15 jaar oud en dan vind ik de gok te groot, ook heb ik 2 phoenix palmen van10 jaar staan, weet nog niet precies de soort maar ook hier heb ik lang zitten twijfelen, en ja met die strenge winters vooral met die lage uitschieters in Limburg! Maar als we dit allemaal zo zien bij jou, is dat wel goed voor het vertrouwen om toch maar eens een kans te wagen!
Gr. Eduard.


Nogmaals bedankt. Het is inderdaad dat Limburg wel wat koudere winters kent, en zeker zou dan zo'n Washingtonia die je uit zaad heb opgekweekt zonde zijn om te verliezen. Eigenlijk zit ik hier net een beetje op het goede randje, in de zomer warmt het hier vaak wel op en bereikt die koele zeewind die zeeland dan in 9 van de 10 gevallen koel houdt mij hier niet. In de winter reikt deze zeewind dan blijkbaar wat verder, en met wat tuineffect zakt de temperatuur juist in tegenstelling met verder het binnenland dan weer niet zo dramatisch. Afgelopen 2 winters zag je dus, dat het ook hier goed kon afkoelen aangezien het effect van het water weg was die normaal de boel zacht houd, daarom was het ook zo steenkoud op de wadden en rondom het Ijsselmeer.

Ken je Rodney? Die woont ook ergens in limburg, ben alleen even de naam kwijt en die had ook een Washingtonia uitgeplant die hem met bescherming de winter van 2008-2009 doorkreeg. Het scheelt dat de warme zomers in limburg de palm wel zeer snel laten herstellen indien hij schade oploopt. Of hij deze winter opnieuw heb overleefd weet ik eigenlijk niet...
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life in 2010

Berichtdoor Exotic Life op 22 jun 2010 19:55

Overigens heeft een merel besloten om deze Trachycarpus fortunei als nieuw huis te bestempelen zag ik van de week. Hij gooit wel al mogelijke zaadjes van de trossen af, maar ach volgend jaar dan maar. De vogel komt ze nest uit om ze benen te strekken op het gele muurtje (lekker warm) en spring van blad naar blad om terug op het nest te gaan, zeer beschut tussen het blad en de bloemen. Nestmateriaal vooral Trachycarpus stamharen. Slimme vogel, of gewoon lui?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life in 2010

Berichtdoor Exotic Life op 22 jun 2010 20:00

Voor de Washingtonia liefhebbers, bladeren reiken toch alweer gauw richting de 90-100 centimeter in diameter. 5 zijn er al volledig uitgevouwen, nummer 6 is bijna zover en de volgende 2 speren, waar 1tje alweer los (oftewel blad 7 en 8) zitten alweer klaar. Zodra blad 7 en 8 is uitgevouwen ga ik denk ik de bladeren met schade na deze winter verwijderen en is er al weer niks te zien :) Tevens wat close upjes gemaakt voor de fun.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life in 2010

Berichtdoor Tosaman op 22 jun 2010 20:06

Mooi Robbin. Ik zie dat die robusta niet ver van de muur geplant is. Beschadigen de bladeren dan niet, of is dat houten rek speciaal om beschadiging te voorkomen? Nogmaals petje af.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Avatar gebruiker
Tosaman
 
Berichten: 489
Geregistreerd: 18 mei 2010 17:05
Woonplaats: Westfriesland (tussen Hoorn en Enkhuizen).
16 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life in 2010

Berichtdoor bommetje op 22 jun 2010 20:14

Erg mooi!!

en dat ze allemaal zo goed de winter door zijn gekomen.. TOP!!!!
bommetje
 
Berichten: 867
Geregistreerd: 27 feb 2010 19:56
Woonplaats: Oldekerk (Groningen)
26 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life in 2010

Berichtdoor lapalmeraie op 23 jun 2010 12:23

Ik krijg zin om er zelf ook één te proberen... héél mooi! :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten