De tuin van shusui

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: De tuin van shusui

Berichtdoor shusui op 18 maart 2016 18:53

Dankjewel allemaal.

Eduard: die heel natte foto's zijn idd van enkele weken geleden, maar zelfs nu is het nog modderig op sommige plaatsen. Op de paden wordt de grond erg verdicht door altijd over te wandelen, en dan heb je met onze leemgrond als resultaat dat er niks water meer wegtrekt.
En nee Eduard, niet overal komt verharding. Dan zou het een meerjarenplan worden ;)
Het is vooral op de plaatsen waar het snel modderig wordt.
Heb de klinkers gekregen van de buren toen die hun inrit vernieuwd hebben. Heb er nog redelijk veel liggen.

Michel, heb nog wel enkele tientallen meters te doen dus zal niet voor direct zijn.
Het gaat trouwens erg traag dus het zal geen goedkoop werkje worden ;) :lol:
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: De tuin van shusui

Berichtdoor shusui op 18 maart 2016 19:14

@ Draco: Mooie rostrata en linearifolia.
Helaas heb ik ook niet de gouden tip wat betreft houden van Yucca's.
Vooral met exemplaren met stam moet je geluk hebben volgens mij.
Die linearis op de foto is een blauwe , maar heb ook een groene gehad met stam en die is ook gerot tot gelijk de grond.
Hij is wel terug gekomen uit de wortels en heeft nu 3 mooie koppen en groeit zeer goed:
Afbeelding

Ook heb ik een groene rostrata gehad met stam, was eentje met een kromme stam die precies schuin gegroeid was, heel mooi... Maar ook deze is gerot en achteraf teruggekomen uit de wortels.
Afbeelding

Een andere gewone rostrata doet het wel goed:
Afbeelding


Verder heb ik nog een Yucca thompsoniana, ooit geplant met 20cm stam. Was wel een miezerig dun stammetje destijds. Ook deze is gerot, met veel scheuten terug gekomen, en momenteel schiet er niet veel meer van over.
Afbeelding


Een van mijn betere Yucca's en voor mij een verassing is een Yucca elata die ik als zaailing met slechts 3-4 blaadjes geplant heb, ziet er ondertussen zo uit:
Afbeelding


Ook Dasylirion serratifolium ? (ben niet 100% zeker van de soort) doet het goed, maar deze wordt wel ingepakt en bijverwarmd als het fel vriest.
Afbeelding


Vandaag nog een Yucca rigida gekocht , en er zijn nog enkele Yucca zaailingen (waaronder hybriden) onderweg uit Duitsland. :)

Plan is om dit stukje met droogteplanten een beetje aan te passen. Meer Yucca's en minder Opuntia's.
En ook de bodem wat verbeteren. Bij de aanleg is dit tuintje ongeveer 40cm uitgegraven, en dan rondom een muurtje gemetst van 30-40cm hoog. En dat dan volledig opgevuld met rijnzand.
Draineert wel goed, maar het kan beter. En het is een heel arme bodem, misschien te arm.
Een mengsel met fijn grind, vulca korrel, rijnzand en een klein beetje potgrond en tuinaarde was beter geweest volgens mij.
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: De tuin van shusui

Berichtdoor draco op 19 maart 2016 18:16

Het verschijnsel stamrot is dus niet zeldzaam bij Yucca, dat is voor mij een troostrijke gedachte. Yucca rostrata is aangeplant in de aarde die voorhanden is een mengsel van zand en klei. De lokatie tegen de Zuidwest gevel van het huis is vrij droog door een flink dakoverstek. De rostrata heeft op dezelfde plek in 2012 toen nog als kuipplant -19°C schadevrij doorstaan. De blauwe linearifolia heb ik na het inrotten (stonk als de hel) bovengronds afgezaagd, wellicht gaat de stomp nog iets ondernemen komend seizoen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: De tuin van shusui

Berichtdoor cpo op 19 maart 2016 19:00

dat is de grootste kwaal van alle yucca's stamrot!. Ik heb hier een grote yucca staan die heeft gaten in zijn vertakkingen gekregen. Het gat hebben we dichtgekit, werkt al jaren prima, haha
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: De tuin van shusui

Berichtdoor Ruudcactus op 20 maart 2016 10:10

Zier er goed uit Sven.
Puur zand is idd niet het beste. Gemengd met wat bims (vulca) en een heel klein deel van die mooie leem er doorheen werkt beter. Ik denk wel dat die Yucca's met de wortels in de leem staan en voeding genoeg hebben. Je zou ook een beetje kunnen bemesten. Hier gelukkig al een poos geen stamrot gehad. Al die stekjes rond die rotte stammen gaan heel snel met een paar jaar heb je alweer planten met een beginnend stammetje.

Ik zou er wat Euphorbias en andere begeleidingsplanten uithalen en niet de cactussen ;)
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: De tuin van shusui

Berichtdoor shusui op 20 maart 2016 22:10

Dag Ruud,

Zeker na zo'n natte winter als nu heb ik redelijk veel schade aan de Opuntia's en andere cactussen. De pure zandbodem zal waarschijnlijk niet helpen want ik merk veel verschil met een ander cactus / yucca tuintje met beter mengsel.

Ik heb een paars bloeiende Opuntia fragilis, in het zand verlies ik hier jaarlijks veel van, dit jaar is zelfs 4/5 van de plant rot. En in het andere stukje tuin (aan de voet van die grote rostrata op foto) is niks schade. En het is dezelfde plant...

Zelfs enkele gewone Opuntia humifusa's of variëteiten hiervan hebben veel rotte schijven deze winter in de zandbak.

Die Euphorbia's en Sedums zijn er spontaan tussen gekomen en had ik in eerste instantie laten staan om wat meer groen te hebben. Deze hebben echter geen schade van de winter ;) :lol:

Maar die gaan er wel weer uit hoor, vindt die niet zo enorm mooi of interessant.

Plan is om iets meer met stenen te werken en niveauverschil te hebben, en daar dan weer wat experimenteren. Met cactussen, maar zeker ook ander spul.

Heb jij misschien ervaring met Nolina microcarpa en texana ? Of Manfreda soorten ?
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: De tuin van shusui

Berichtdoor Ruudcactus op 20 maart 2016 22:32

Nolina microcarpa heb ik hier staan, eerst op een onbeschermde plek nu mee profiterend van een beetje bescherming, nooit problemen mee gehad, texana zal ook lukken, ze groeien op noordhellingen met minder zon en dus waarschijnlijk ook wat vochtiger.
Kleine verschillen kunnen het verschil maken tussen rot of geen rot.
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: De tuin van shusui

Berichtdoor dj_embé op 02 apr 2016 19:13

Hey Sven, heb nog eens genoten van je foto29 en 30!
Wilde het verschil weten thailand vs jack's giant.
Misschien kan je er wat meer over vertellen als je dit leest.
Groetjes,
Tim
Avatar gebruiker
dj_embé
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 09 jun 2014 20:59
Woonplaats: Wijchmaal (Peer) Limburg, België
88 bedankjes

Re: De tuin van shusui

Berichtdoor aralia op 03 apr 2016 09:42

SVEN, TROUW MET MIJ!!!
Ik zal altijd braaf zijn en ik slaap wel in de serre.

Aralia
aralia
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 10 apr 2014 17:26
Woonplaats: West-Vlaanderen
36 bedankjes

Re: De tuin van shusui

Berichtdoor Dennis_S op 03 apr 2016 10:29

Mooi zeg al die yucca en yucca-achtige planten!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten