De tuin van shusui

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: De tuin van shusui

Berichtdoor Eduard op 04 jun 2010 23:48

Hou je maar vast met die sporen! als je het in je vingers hebt praat je straks over honderden tot in jou geval misschien wel over de duizend plantjes, je had toch +- 50 doosjes staan! Ik heb vandaag weer alles natgesproeid in de doosjes, en Ro heeft gelijk ! Ik wacht te lang! maar als ik er volgende week aan ga beginnen zal dat hier al een dagtaak x 5 worden met alles erop en eraan, het is niet alleen het omzetten maar ook mengsels maken ,zeven ontzettend veel van die kweekbakken gaan aanschaffen! Klinkt negatief maar dat gevoel krijg ik wel als ik eraan denk wat nog allemaal moet! Gisteren was ik blij met de eerste medu's maar na die gewaarwording van vandaag dat ongeveer nu 10 bakjes uitgeplant moeten worden! Komt er nog bij dat ik 72 baby kameleons erbij heb,Pfff zweten jong!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: De tuin van shusui

Berichtdoor shusui op 05 jun 2010 10:27

Ja dat wel , ik had een 50 tal doosjes staan , maar hier is eaf en toe eentje van weggevallen door schimmel (vooral bakjes waar niets of weinig in opkwam) , nu heb ik er nog 40 over waarvan er een 30 tal al prothallus hebben.
Bij C. australis sporen die ik gekocht heb (was een groot pakketje maar koste ook genoeg vond ik... ) is de opkomst nog steeds 0,0 en hier heb ik 7 bakjes van ....

Dat het in het begin veel planten gaan zijn weet ik maar al te goed (hoop er zoveel mogelijk op te kweken) , maar die hou ik natuurlijk niet allemaal he. Deze denk ik te verkopen /ruilen op plantenbeurzen. Er zijn nu een 12 tal soorten gezaaid waarvan er een 10 soorten al prothallus heeft.
Als ik van deze 10 elk 2 planten laat groot worden zit ik dus met 20 boomvarens he :lol: En die zullen al meeeeer dan genoeg plaats innemen.

Succes met de varentjes en zeker met de kameleonkroost ! (foto's ? )

Gr, Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: De tuin van shusui

Berichtdoor Eduard op 05 jun 2010 10:41

Succes met de varensporen! Had je de C. australis van Australië ? Want ik weet dat deze bestraald worden en dan krijg je inderdaad 0,0 hier het zelfde ik had ook een zakje mee met palmzaad daar hadden er zeker een paar van moeten uitkomen! Niets dus!
De foto's komen maar ze zijn nog erg schuw! Volgende week zal ik wat foto's maken.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: De tuin van shusui

Berichtdoor TropiRo op 06 jun 2010 16:06

De tuin ziet er mooi uit Sven, bijna natuurlijk. Als je straks 20 boomvarens hebt die 50+ cm stam hebben dan heb je 20x een ruimte nodig van 2 tot 6 meter diameter voor elke plant vooral voor de Cyathea's, soms vraag ik mij af waar ik aan ben begonnen met mijn collectie van 30+ soorten en die wekelijks groeit de laatste tijd.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: De tuin van shusui

Berichtdoor shusui op 06 jun 2010 16:57

Bedankt Ro,

En 2-6 m diameter :shock: , is dat niet wat overdreven ?
Ik zou al blij zijn met 2-3 m diameter misschien zelfs 4 , maar 6 :shock: het is hier ponga niet he ;)

Trouwens misschien heb ik tegen de tijd dat ze een stam hebben van 0,5m wel nog een (grotere) serre erbij (a)

We zullen wel zien wat de tijd brengt , voorlopig heeft mijn grootste Cyathea (de Revolvolum) een dia van een 2m , andere zijn nog een heel stuk kleiner. en de sporelingen , tja ...

@ Eduard: ik weet niet of de sporen uit Australie komen (gezien de opkomst wss wel) , ik had deze besteld bij een nederlandse zadenwebshop, ze waren trouwens zeer vers volgens de verkoper want ze waren net binnengekomen. Dus het zou goed kunnen dat ze bestraald zijn geweest.

Gr, Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: De tuin van shusui

Berichtdoor shusui op 24 jun 2010 00:20

De exames zijn voorbij en eindelijk heb ik wat meer tijd om in de tuin te werken (en op dit forum bezig te zijn :D) De voorbij weken heb ik wel foto's gemaakt , maar geen tijd gehad om er te posten, dus bij deze haal ik mijn schade in:

Dracunculus vulgaris in volle zon: plant niet zo mooi , bloemen groot
Afbeelding

Afbeelding

Astilboides tabularis bloemen , ruiken heel lekker , alleen is dat een paar dagen overmeesterd door de Dracunculus ernaast
Afbeelding

Dracunculus in de schaduw : plant mooier , bloemen kleiner
Afbeelding

Nog eentje die lekker ruikt: Ismene festalis
Afbeelding

Crinum bulbispermum
Afbeelding

Crinum bulbispermum 'Album'
Afbeelding

Phyllostachys vivax 'Aureocaulis'
Afbeelding

Phyllostachys aureosulcata 'Spectabilis'
Afbeelding

En nog enkele orchideeën:

Coelogyne dayana
Afbeelding
Orchis graminifolia
Afbeelding
Brassia hybride
Afbeelding

gr, Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: De tuin van shusui

Berichtdoor shusui op 11 aug 2010 12:07

Het is hier nogal stil dus ik dacht , laat ik nog maar wat foto’s posten.

De laatste weken is er veel werk verzet in de tuin.
Met het hagen scheren zit ik ongeveer in de helft.
Door die storm van een paar weken terug is er veel opruimwerk geweest. Er was een grote notenboom ontworteld , en er waren enkele takken uit een boom van de buren gescheurd en op onze afscheiding en haag gevallen. Ook veel kleinere takken waren uit bomen gevlogen. Veel boompalen waren over, gelukkig geen speciale bomen gesneuveld.

Er is een stuk tuin langs de inrit opnieuw beplant. De oude beplanting was oa Sikimmia, Mahonia, Sedum, gewone Chamaecyparisen, .. niet echt exotisch he. Nu staan er enkele Trachicarpussen, Eucomis, Indigofera, Clerodendron, Yucca’s ,Kniphofia’s,…
De vorige struiken hingen een heel stuk over de borduur, nu deze weg zijn is langs de borduur op het Buxus haagje verder gezet, als dit volgroeid is gaat het toch mooier zijn.

We hebben paardenmest gehaald voor onder de bamboe en bananen te doen.

En de serre is wat opgeruimd, het werd zo erg dat je er bijna niet meer door kon, dus het was hoog tijd.

Hier wat foto’s:
Afbeelding
Het enige wat nog overbluift van de grote notenboom is de stronk en een hoop hakselhout (heel goed om onder de bamboe’s te doen)
Afbeelding

Hagelschade aan de druiven
Afbeelding

Dendrobium ambabile
Afbeelding

Coelogyne speciosa
Afbeelding

Het Paardemest: een niet zo leuk werkje, maar het loont de moeite als je die bamboe’s en bananen ziet groeien
Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe aanplanting, nu zegt het nog niet veel omdat de meeste planten nog klein zijn.
Afbeelding

Deze conifeer mocht wel blijven staan Chamaecyparis obtusa ‘Nana Gracilis’
Afbeelding

Hibiscus ‘Resi’ is hier ook bijgeplant, een grootbloemige Hibiscus die een heuse struik wordt, en niet elke winter afvriest.
Afbeelding

Afbeelding
De serre voor en na de opruiming
Afbeelding

Een paar meloenen
Afbeelding

Het bananenhoekje: op de voorgrond staat Musa saba
Afbeelding

Het uitlopen van een blad bij Woodwardia unigemmata
Afbeelding

Cyathea tomentosissima
Afbeelding

Cyathea cooperi ‘Revolvulum’ met Lilium ‘Sweet Surrender’
Afbeelding

Nog enkele varens
Afbeelding

Musa dajiao
Afbeelding

Colocasia ‘Jack’s Giant’
Afbeelding

Maurelli doet het goed
Afbeelding

Blad M. saba
Afbeelding

Afbeelding

Agapanthus
Afbeelding

T. wagnerianus met Lilium lancifolium
Afbeelding

Artisjok (jonge plantjes van te koop)
Afbeelding

Albizia
Afbeelding

Koelreuteria paniclata
Afbeelding
Mexicaans tuintje, de precies dode Yucca rostrata is nieuwe scheutjes aan het krijgen in de kop.
Afbeelding

Butia capitata
Afbeelding

En als laatste : Lilium lancifolium ‘Flore Pleno’, met op achtergrond Musa Sp Tibet, links Eucalyptus debeuzevillei , rechts Canna intrigue.
Afbeelding

Gr, Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: De tuin van shusui

Berichtdoor Eduard op 11 aug 2010 12:19

Hoi Sven, dat ziet er super uit! Heb je de crulcooperi van bij Joris uit Zeeland ?
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: De tuin van shusui

Berichtdoor shusui op 11 aug 2010 12:44

Dankje , en idd hij komt van Joris.
Hij heeft een tijdje stil gestaan na het verpotten, maar heeft nu echt een groeischeut gekregen, hij rolt het ene blad na het ander uit.

Gr, Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: De tuin van shusui

Berichtdoor lapalmeraie op 11 aug 2010 13:41

Prachtig, dat is geen tuin maar een exotisch park :P
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten