Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 30 maart 2023 14:48

@Lieven, Thanks :thai: Ook leuk om te horen dat het inspireert :thumb_up:

@Eduard, Normaal is alles al afgebroken van beschermingen half Maart. Dus normaal was de Phoenix inderdaad al lang vrij, maar...
De Phoenix word telkens als laatste afgebroken omdat als die nog in zijn hok zit, dan heb ik nog alle ruimte daar om makkelijk met materiaal te passeren enz... Eens die terug los is is dat veel lastiger werken. Ik was twee weken geleden begonnen (video) maar toen werd het hier terug slecht weer (nat) en heb ik ook een paar drukke dagen gehad (andere zaken) waardoor het nog niet gebeurt is. Ik wacht nu op mooi weer om verder af te breken en te filmen. Dat werkt ook aangenamer in het zonnetje dan in die nattigheid nu... ;)
Volgende week word het waarschijnlijk eindelijk allemaal afgebroken :thumb_up:

Ondertussen ook een nieuwe aanwinst die ik toch weer niet kon weerstaan. Deze keer een prachtige 'Dasylirion wheeleri'
Geweldig mooie plant die ook zeer goed vorstbestendig is mits droge omstandigheden. :thumb_up:

Het is al een serieuze beer. Karretje & gieter erbij geplaatst + vriendin om een idee te geven.
Nu nog een mooi plekje zoeken in mijn jungle...

Afbeelding
Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 15 apr 2023 07:49

Ondertussen staat ook het 'tweede' & 'derde deel' online... :thumb_up:
Hopelijk vinden jullie het leuke video's...



Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Berichtdoor Eduard op 15 apr 2023 12:03

Prachtig om dit weer te zien Dimi :thumb_up: Het zijn serieuze hoge beren! Moet er even niet aan denken dat het hier ook die vormen zou kunnen gaan aannemen :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10317
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Berichtdoor johny op 16 apr 2023 19:13

Proficiat Dimi je hebt het em weer geflikt mooi.
Kan je wat info geven over de bescherming lijkt mij stevig materiaal ook wat vermogen heb je +- nodig om te verwarmen in welke ³m (ga maar uit van jou situatie met jouw panelen)
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 17 apr 2023 14:03

Thanks gasten en blij dat jullie er ook iets aan hebben :happy_thai:

Johny de palen zijn 70mm x 70mm en 5m lang, transparante polycarbonaatplaten van 32mm dik en meer laags natuurlijk.
Verwarmen doe ik met zo'n elektrisch vuurtje met ventilator en vorststand (ingebouwde thermostaat) Het vuurtje kan op 2 standen, 1200 Watt of max. vermogen van 2400Watt. Ik gebruik nog steeds stand 1 (1200W), als ze allemaal tegelijk opspringen is het teveel vermogen tegelijk vrees ik en springen de zekeringen... :fluiten:

Ik heb dat wel nog niet bekeken/berekent hoeveel m³ zo'n hok is en hoeveel het juiste vermogen daarvoor zou zijn enz... Misschien kan het allemaal veel optimaler waarschijnlijk...
Gelukkig heb ik al vele jaren weinig tot niet moeten verwarmen.
Afgelopen winter hebben de vuurtjes maar twee nachten gedraaid. Door de extreme energiekost heb ik ook enkele palmen niet bij verwarmd, zoals Parajubaea & dactylifera. Daar heb ik nu wel spijt van want ze zijn toch toasted... :(
Gelukkig alleen maar bladschade...maar toch :roll:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Berichtdoor Yellow op 17 apr 2023 23:38

Hoi Dimi kan je ook eens een detailfoto van die beschermingsplaten sturen a.u.b want wat bedoel je met meerlagig

Groetjes
Jef
Yellow
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 21 apr 2010 20:08
Woonplaats: geel
21 bedankjes

Re: Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Berichtdoor johny op 18 apr 2023 12:37

Bedankt voor je info Dimi is degelijk materiaal, mag dan ook wel met je kostbare planten.
Misschien een tip voor jouw bij ali expres heb je goedkoop spul thermostaten enz.. niet dat je zou gebruiken voor verwarmen maar zou kunnen , maar meer als backup en controle temp. via wifi volledig met verloop grafieken en waarschuw alarm via gsm (van 5 tot 20€ kan je al experimenteren)
Zodat een gewaarschuwd man er 2 waard is :oops:
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 21 apr 2023 13:22

Yellow schreef:Hoi Dimi kan je ook eens een detailfoto van die beschermingsplaten sturen a.u.b want wat bedoel je met meerlagig

Groetjes
Jef

Hi Jef,
bij deze een duidelijke foto van de binnenkant. Meerlaags wil zeggen meerdere luchtkamers, dus binnenin zijn allerlei afscheidingen gemaakt waardoor verschillende afgesloten luchtkamers ontstaan. Opgesloten lucht isoleert zeer goed, door meerdere verschillende luchtlagen te creëren verkrijg je een zeer goed isolerende plaat. Dus deze polycarbonaatplaten zijn het beste om te gebruiken door de goede isolerende werking ;)
Je hebt deze ook in de standaard platen van 16mm dikte, diegene die ik gebruik zijn 32mm dikte dus nog beter isolerend :thumb_up:

Afbeelding

Bedankt voor de tip Johny, inderdaad goed idee :thumb_up:


Ondertussen staat ook het 'vierde deel', dit is het laatste deel in de serie afbraak winterbeschermingen, ook online op mijn YouTube kanaal.
Deze korte video is van het hok van de 'Trithrinax campestris'.

Hopelijk vinden jullie deze video's leuk ?
Alvast bedankt voor de likes & het delen ! :thumb_up:
Als je geen enkele video meer wilt missen, klik dan even op 'abbonneren' bij mijn YouTube. Bedankt ! :thai:

Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Berichtdoor Yellow op 22 apr 2023 23:22

Bedankt Dimi, maar waar kun je zulke platen kopen?
Yellow
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 21 apr 2010 20:08
Woonplaats: geel
21 bedankjes

Re: Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 08 mei 2023 21:21

Yellow schreef:Bedankt Dimi, maar waar kun je zulke platen kopen?

Gewoon op tweedehands sites kijken Jef.
Nieuw zijn ze veel te duur natuurlijk...
Meestal kom je de standaard dikte tegen van 16mm, daar kun je ook met werken natuurlijk en als je genieg hebt kun je ze dubbel monteren :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten