projecten sinds 2017

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: projecten sinds 2017

Berichtdoor leroy op 30 okt 2019 13:55

wat doe je met de Ara's in de winter?
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
62 bedankjes

Re: projecten sinds 2017

Berichtdoor bjornobo op 11 nov 2019 12:43

Hi, achter de volière zit een nachthok. Hier gaan ze iedere nacht in en is vorstvrij. Eventueel kan ik het bijverwarmen. Deze soort komt uit een redelijk extreem woestijn klimaat in Bolivia voor, en daar kan het regelmatig snachts ook vriezen. Maar liever hou ik ze helemaal vorstvrij.

Extra toezicht is wel wenselijk in de winter!
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Re: projecten sinds 2017

Berichtdoor bjornobo op 13 jan 2021 17:35

Ruim een jaar niets van me laten horen, maar daarom afgelopen jaar niet minder genoten van onze tuin! De warme zomer zijn we heel veel buiten geweest. Maar is er dan helemaal niets gebeurd in de tuin, nee niet echt. Nouja, plannen gemaakt wat we nog zouden willen doen. Vooral een tropische plantenkas(je) en een kas voor planten te overwinteren, zou heel fijn zijn. Die gaat er mogelijk komend jaar komen. Daarnaast wil ik het vijvertje en de waterval aanpakken, en zou ik op termijn de koivijver willen verbouwen zodat deze meer natuurlijk rondingen heeft en verdubbelen van 15 kub naar 28 kub inhoud.

Een hele zachte winter (dat is voor de koudgevoelige planten en mijn gasrekening helemaal niet erg) Toch nog een paar nachten vorst gehad vorige week en dan kun je leuke foto's maken, de nieuwe bewoner (de kat van mijn dochter, geniet ook regelmatig in de tuin)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan uitbreiding van de dierentuin: mijn nieuwe aquarium met 45 Malawi cichliden, een paar zuid-amerikaanse cichliden, botia's en kleine meervallen. Ik had al een Zuid-amerikaanse gezelschapsbak met de vele bekende soorten als maanvissen, tetra's en andere soorten. Deze is nu 1 meter groot, deze wil ik graag vervangen voor 1 van 1,6 meter, zodat ik het vissenbestand kan uitbreiden en met de inrichting meer mogelijkheden heb.

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Re: projecten sinds 2017

Berichtdoor Helinde op 13 jan 2021 17:37

Mooie winterplaatjes en mooie plannen!
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: projecten sinds 2017

Berichtdoor Mate op 13 jan 2021 17:56

Super plaatjes en flashbacks naar mijn eigen aquarium hobby vroeger. Diverse bakken gehad waaronder de bekende visions en trigons maar ook zelfbouw. In 2012 gestopt. Het kriebelt nog altijd maar heb er gewoon de tijd niet voor. Wie weet in de toekomst.

Jouw bak is samen met de soorten die erin zitten, een plaatje.

Succes met alle plannen, ik zie graag weer eens een update in de toekomst.

Gr Matko.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: projecten sinds 2017

Berichtdoor bjornobo op 24 feb 2023 16:29

Lang geleden! 2 jaar niets gepost maar toch heel veel gebeurd, privé ( getrouwd en van baan gewisseld) maar ook met de huisdieren, planten en projectjes zijn er veel ontwikkelingen, er staat zelfs weer een groot project op stapel!

Afgelopen september is het na 10 jaar voor het eerst gelukt om 4 sterschildpadjes mooi uit te laten komen en zelfs op een heel eenvoudige manier ( bak met water en een aquariumthermostaat)

Afbeelding

Video: https://i.imgur.com/kCYXbHO.mp4

In september 2022 een schuurtje gebouwd. Met op het dak een sedum dak, niet van de 'kant en klare' sedummatten maar zelf met stekjes en plantjes in potjes moet het ook dichtgroeien.
Ik zal nog een foto van het sedum dak plaatsen. (door dit schuurtje kan ik mijn grote project realiseren, zie onder)
Afbeelding

De eerste 2 aquaria gaan goed, maar op de Vivariumbeurs een groot aquarium gewonnen! Dit is een Volga 350 met een aquascape inrichting en ik zal er snel foto's van online plaatsen. Het 3de grote aquarium dus, tja het wordt een aardige dierentuin.
Afbeelding

En dan het grote project wat ik wil realiseren maar wat veel tijd en geld gaat kosten (materialen zijn megaduur). Ik wil de kosten drukken door er de tijd voor te nemen en alles zelf te doen.
Deze 2 foto's zijn mijn inspiratie en een voorbeeld zoals ik het ongeveer wil hebben. ( en waar mijn vrouw enthousiast over is, en waar ik goedkeuring voor kreeg nadat ik de ruwbouw al had staan :)
Afbeelding
Dit is dus niet bij mijn thuis.
Afbeelding

En waar moet het dan gaan komen? In een aanbouw van mijn huis. Naast een groot paludarium zoals hierboven, ook een nieuw terrarium voor mijn huidige schildpaddenbestand (Volwassenen en jongen) en daarnaast 2 extra ruimtes voor opslag en overwintering van mijn tropische planten.

Hier moet de aanbouw komen, eerste raam wordt het paludarium, 2de raam het terrarium. (heel misschien breek ik ooit de gehele muur open zodat ik een 5 meter breed paludarium kan maken zoals op de bovenstaande foto. Ik zal ook nog een foto maken vanuit de woonkamer hoe dit er uit ziet.
Afbeelding

Het moet volledig goed geisoleerd worden (wanden, vloer en dak) met daglicht van boven. Er komen supergeisoleerde lichtkoepels ( van 4 lagen dik) en ook vloerverwarming in. Daarnaast komt er infrarood verwarming, warmtespots en verlichting die deels ook nog warmte afgeven. Grootste uitdaging wordt het koelen in de zomer ( dit gebouwdje komt pal op het zuiden en veel dieren en planten vinden 35 graden wel de max. Dit koelen ga ik deze zomer uitvogelen met luchtstromen door ventilatie, afzuigers , verduisteren van de lichtkoepels en in uiterste nood een kleine airco.

Afbeelding
Afbeelding
Vloerverwarming en de gaten voor de lichtkoepels zijn er ingemaakt. update volgt snel. Tips en adviezen hoe planten goed te houden (en dan bedoel ik de bromelia's, epifyten, varentjes, begonia's, dwergorchideetjes en alles wat je nog meer ziet in een paludarium) zijn van harte welkom.

Wordt vervolgd...
Laatst bijgewerkt door bjornobo op 25 feb 2023 13:02, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Re: projecten sinds 2017

Berichtdoor Mate op 25 feb 2023 10:59

Jeutje wat een prachtige bakken en een schitterend project zeg :applaus:

Ben weer benieuwd naar de update..heel veel succes met bouwen :thai:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: projecten sinds 2017

Berichtdoor bjornobo op 25 feb 2023 12:42

Dankjwel Mate, foto's waren van de afgelopen maanden. Dit zijn foto's van vanochtend.

Ondanks de winterperiode groeien sommige sedum aardig door. Ik hoop einde zomer een dicht dek te hebben.

Afbeelding

Dit is het derde aquarium, moet nog verder dichtgroeien maar heb goede hoop. Helaas veel opstartproblemen gehad met verschillende algensoorten de eerste maanden.

Afbeelding

En de aanbouw is nu zover dat ik de binnenwanden kan gaan plaatsen.
De buizen in het midden is voor leidingwater, osmosewater. Aanvoer van regenwater komt nog. En uiteraard electra.
Ik heb voor 3 van de 4 ruimtes een afvoerputje gemaakt. Daarom is vloer ook niet waterpas, maar loopt alles af naar het midden.

Afbeelding

De lichtkoepels geven veel meer licht dan een raam, goede hoop dat dieren en planten dit waarderen.

Afbeelding

De isolatiewanden zijn heel lelijk dus aangekleed met steenstrips (die had ik nog over van de hal, zie pagina 1)

Afbeelding

Dit weekend dus de scheidingswanden en binnnendeuren plaatsen, dan kan ik eindelijk met de inrichting beginnen. Erg naar uitgekeken!
Laatst bijgewerkt door bjornobo op 26 maart 2023 21:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Re: projecten sinds 2017

Berichtdoor Mate op 25 feb 2023 23:05

:applaus:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: projecten sinds 2017

Berichtdoor hanscazan op 25 feb 2023 23:18

Jij hebt een nieuwe volger bij, sodekneiter wat een creativiteit :applaus: En hoe gaaf gedaan :thumb_up:
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: guardian1967 en 30 gasten