Album: "Tropische" moestuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Album: "Tropische" moestuin

Berichtdoor M.altispinosus op 23 mei 2018 01:33

Hallo,

Een nieuw "projectje" om me de komende tijd mee bezig te houden. In twee jaar tijd was mijn eigen Hollands achtertuintje te klein geworden en letterlijk dichtgegroeid. Zie link in onderschrift.

Er was meer ruimte/grond wenselijk voor het tropisch-tuinier-virus en heb dat ook gevonden.
Sinds 2 maanden ben ik de trotse huurder van 200m² zwarte grond en lid van een moestuin vereniging. :D

Afbeelding
11 meter breed, links 21 meter en rechts 16 meter diep.

Afgelopen tijd druk bezig met vooral onkruid wieden, wat nauwelijks bij te houden is. Om deze "onkruid" reden komen er spoedig ook kippen te lopen. Kan wel wat hulp gebruiken. Eerst nog inlezen in het houden van kippen en een hok timmeren :)

Nu wilde ik zelf eens wat anders dan een standaard moestuin. Dus in plaats van de aardappelen, appel, peren en kersenbomen wilde ik er een kaki, paw paw, vijg en een kiwi neerzetten.

Het is immers een nederlandse vereniging en we hebben "regeltjes" voor alles ;) Het is bedoeld voor groente en fruit dus geen "boomkwekerij", hoeveel kippen, afmetingen gebouw, hoogte schutting, welke materialen en kleuren, etc etc. Maar dat mag de pret niet drukken.

Ik wil de tuin als volgt inrichten; voor de helft als boomgaard met "tropische" fruitbomen, onder deze boompjes komen dan ook de kippen te lopen. De andere helft komen verhoogde borders met daarin groente met een tropische uitstraling. Geen aardappelen maar canna's bijvoorbeeld. :lol:
Heb al diverse recepten gevonden voor het bereiden van canna knollen, iemand wel eens geprobeerd te eten?
Zoek dus groente en fruit en met een tropische look. zelf had ik al gedacht aan de volgende "groente en fruit"; gembers, musa's, bananen zijn toch ook fruit, de kans dat ze eraan komen is een tweede 8-)

Een stukje moestuin om te ontspannen en met mijn handen in het zand te kunnen zitten, wat verse aardbeien, frambozen, bramen en ander klein fruit om te plukken. Verse kruiden, eieren rapen en genieten van een stukje natuur, waar de natuur dan ook zo veel mogelijk zijn gang kan gaan.

Op de planning staat: Een schuurtje voor het gereedschap, ibc vat voor regenwater, meerdere compostbakken van 1*1m, een kippenren om de gehele boomgaard, daarnaast de gehele tuin afgedekt worden tegen duiven en kraaien, een flinke insecten flat/ wolkenkrabber, etc etc.

Nog genoeg te doen voordat ik kan genieten en ontspannen. De vorderingen van de tropische moestuin wil ik in dit topic gaan bijhouden. Ideeen, tips en/of kritiek, ik hoor ze graag.
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: Album: "Tropische" moestuin

Berichtdoor Terça op 23 mei 2018 09:42

Je zou kunnen kiezen voor bijzondere vormen en kleuren groente- en kruidenplanten.
Veel informatie kun je hierover vinden op de site Van Diane's mooie moestuin.
Er zijn rode en paarse soorten: boerenkool (redbor), rode spruiten, paarse stokbonen met mooie stengels en -blad, paarse bloemen en -bonen. De kleuren steken mooi af tegen het frisse groen van bv. gember en andere tropische gewassen.
Ook de palmkool (nero di toscana) past goed in je thema, die is donkergroen.
Bij de kruiden vind je paarse salie en paarse basilicum met groot blad en mooie bloemen.

Verder hou ik er van om de soorten wat door elkaar te planten.
Natuurlijk is het dan wel meer werk om onkruidvrij te houden.
Maar het staat mooi: bloeiende bieslook tussen choco-munt en bonenkruid in bloei.
(Gele) Courgette kan er ook mooi bij: met gele bloemen en veel en groot blad oogt het een beetje exotisch.
Er zijn ook prachtige pepersoorten met meerkleurig blad en bonte pepertjes.
Tijger-tomaten of varenblad-tomaten.
Hier in het tuincentrum worden al veel van deze aparte soorten aangeboden.
veel plezier.....dat zal vast heel mooi worden !
Terça
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 dec 2016 10:25
Woonplaats: Arcen, Limburg
1 bedankjes

Re: Album: "Tropische" moestuin

Berichtdoor derfske op 29 jul 2018 11:05

En hoe zit het daar mee ?? :o
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes


Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten