Tuinaanleg in Venda

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Tuinaanleg in Venda

Berichtdoor draco op 26 jul 2019 13:57

Bij de liefhebbers van een exotentuin proef ik soms een zeker dedain over 'gewone' planten in Nederlandse tuinen. Het assortiment exotische plantensoorten in Nederland is echter veel ruimer dan de beperkte notie die ik soms op het forum proef. Al in de negentiende eeuw speelde Nederland een belangrijke rol bij de import en export van exotische planten getuige onderstaande afbeelding uit Les Palmiers Ornementaux van Daniel Jacquemin.
Ik begrijp heel goed dat Batdah juist kiest voor plantensoorten die in Portugal minder voor de handliggend zijn. De enorme keuze aan plantensoorten maakt het juist mogelijk dat iedereen zijn eigen smaak volgt bij de inrichting van zijn of haar tuin.
Bijlagen
Daniel Jacquemin 1999.jpg
Daniel Jacquemin 1999.jpg (101.94 KiB) 4017 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Tuinaanleg in Venda

Berichtdoor palmgek op 26 jul 2019 14:22

draco schreef:Bij de liefhebbers van een exotentuin proef ik soms een zeker dedain over 'gewone' planten in Nederlandse tuinen. Het assortiment exotische plantensoorten in Nederland is echter veel ruimer dan de beperkte notie die ik soms op het forum proef.


Een zeker dedain.... :shock: Nou Draco dat was zeker niet bedoeling. Denk ook niet dat Batdah het zo heeft opgevat. Bedoelde slechts te zeggen dat planten zoals Camelia en Rhododendron voor ons Nederlanders geen onbekenden zijn. Desalniettemin zeker wel exotisch. Meestal vinden de mensen mooi waar ze minder bekend mee zijn. Voor ons bijvoorbeeld de tropische soorten, maar andersom zeker ook, bijv. voor de Braziliaan zijn Hortensias en rozen weer geweldig ;)
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Tuinaanleg in Venda

Berichtdoor bjornobo op 26 jul 2019 14:43

Batdah, gaan jullie een B&B beginnen en julie toekomstige tuin maakt het extra aantrekkelijk om er te verblijven?

En de huidige bosbranden in midden Portugal, is dat voor jullie nog een reden om er met de inrichting rekening mee te houden?

Ik ben wel benieuwd naar jullie beweegredenen om voor midden Portugal te kiezen? behalve dan het lage grondprijzen.
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Re: Tuinaanleg in Venda

Berichtdoor batdah op 26 jul 2019 23:58

palmgek schreef:
draco schreef:Bij de liefhebbers van een exotentuin proef ik soms een zeker dedain over 'gewone' planten in Nederlandse tuinen. Het assortiment exotische plantensoorten in Nederland is echter veel ruimer dan de beperkte notie die ik soms op het forum proef.


Een zeker dedain.... :shock: . Denk ook niet dat Batdah het zo heeft opgevat. Bedoelde slechts te zeggen dat planten zoals Camelia en Rhododendron voor ons Nederlanders geen onbekenden zijn. Desalniettemin zeker wel exotisch. Meestal vinden de mensen mooi waar ze minder bekend mee zijn ;)


Neen ik vat dat zeker niet zo op 8-)

Portugal is beslist wel een Camellia en Rhododendron land..er staan grote exemplaren hier..net zo groot als de paardenkastanje bij jullie in Nl.... vandaar dat we ze ook meegenomen hebben.
Exotisch is alles wat niet van nature voorkomt waar dan ook....het geluk is dat hier van alles groeit wat jullie buiten hebben...en ook wat bij jullie beschermd moet worden..een mix dus...
Heel aantrekkelijk dat hier meer mogelijkheden zijn zonder die plastic hutten in de tuin waar allen Hornbach en consorten bij floreren...

Wat voor jullie zg gewone planten zijn is soms hier een uitdaging...

Bv het is hier standaard om je balkon vol te stouwen met potten cymbidium ....iedereen heeft die...ons balkon staat vol met Pelargonium Balcon rose net als in nl overigens...(de Oostenrijkse hanggeraniums in noord Europa veelal toegepast als straatmeubilair maar daarom niet minder fraai imho en die van mijn partner maar de meesten in Nederland beginnen bij het horen van geraniums al te krabben...)...die hier niemand heeft..en daardoor weet iedereen wie die Nederlanders zijn en waar ze wonen...komen wij iets vragen bij bv de camara municipal...( is de gemeente) dan wordt steevast gevraagd wat wij voor mooie bloemen hebben hangen aan ons balkon...(ons huurhuis is wijd en zijd bekend door de 7 meter lange (roze )guirlande van Sardinheiras=geraniums.( En door de lelijke bruine gevel :shock: )onze huisbaas cq pandjespooier heeft hier veel panden en appartementencomplexen....al zijn panden zijn lichtroze behalve net die ene waar wij wonen. , de meeste panden zijn hier wit,crème ,lichtgeel, geel,beige roze, of lichtroze....dat zij hier de toegestane kleuren waarvoor geen project nodig is.....
andere kleuren zijn hier officieel niet toegestaan.....en dat is maar goed ook...imho :roll:

hadden wij gekozen voor orchideas ( Cymbidium) dan had niemand dat hier gezien...want die heeft de buurvrouw ook..
En inderdaad ieder zijn meug...de onze is veel bloemen.. de cottage tuin is onze smaak...wij vinden dat passend bij ons huis..

Bloemen anders dan de buren..(exotisch dus)... :shock:

In Nederland waren dat palmen en oleanders..en de cottage tuin...hier wordt dat een wit huis met onder elk raam bloembakken met roze Oostenrijkers en een roze/witte cottage tuin.

Gewassen als bananen ,ananas,granaatappel,citrus,mango etc zijn toch meer voor de groentetuin...oleanders cycas en cactussen zien wij genoeg op straat in het gemeenteplantsoen....
Ik had in Nederland ook niet snel gekozen voor een Cotoneaster of hederaveld in de tuin..

We hebben ook gewassen waar jullie de moeite voor nemen die te beschermen....zoals citrussen,bananen,granaatappels, Protea achtingen en andere tropische planten maar daar zit hier de uitdaging niet in...een pol phloxen of herfstasters trekt hier meer de aandacht dan een dikke pluk strelitzia of agapanthus... :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door batdah op 27 jul 2019 01:50, in totaal 1 keer bewerkt.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Tuinaanleg in Venda

Berichtdoor batdah op 27 jul 2019 00:45

bjornobo schreef:Batdah, gaan jullie een B&B beginnen en julie toekomstige tuin maakt het extra aantrekkelijk om er te verblijven?

En de huidige bosbranden in midden Portugal, is dat voor jullie nog een reden om er met de inrichting rekening mee te houden?

Ik ben wel benieuwd naar jullie beweegredenen om voor midden Portugal te kiezen? behalve dan het lage grondprijzen.


Nee, een b&b is niks voor ons...die zijn hier al genoeg..

En bosbranden gelukkig ook niet...dat nu is meer naar richting Castelo Branco..hier 120 km verderop....richting Spanje ...wij zitten bij de kust..bosbranden waren hier wel in 2017....en het zijn hier de eucalypthusplantages die hier het meest gevoelig voor zijn..de olie hangt hier gewoon in de lucht..eucalypthus ga ik hier niet meer aanplanten..het hele land is er ongeveer mee bedekt..

De reden dat wij hier naartoe gegaan zijn is het gematigde klimaat met milde winters..perfect voor plantenteelt...(mijn bladcactussen en het hele jaar door snijbloemen zonder stoken)

En de prijzen....het levensonderhoud kost hier een fractie van waar wij vandaan kwamen.(..behalve bloemen en planten en andere import goederen..maar de rest...onroerend goed...horeca...arbeid..bouwmateriaal...)

Koffie op terras...0,50 tot 0,80
Glas rode wijn 0,40 hier...in de stad Coimbra gaat dat per fles men schenkt daar geen losse glazen..4,00 per fles op het terras...
Pilsje 0,20 cl een mini 0,80
Pilsje 0,33 1,00
Broodje kaas of tosti...1,00
Blikje frisdrank op terras 1,50....ja dat is hier duur...
Lunch...dwz soep..hoofdgerecht ..nagerecht..incl 500cc wijn of pils of flesje frisdrank koffie na en vooraf brood met olijven...6,00 tot 8,00....per persoon...was vroeger 5,00 ja het is flink duurder nu..
Uit eten incl vanalles in chique restaurant 40,00 voor 2 personen..dat is met koffie en likeur na opgediend door oberkelner in rokkostuum

Uit eten in gewoon restaurant waar je ook kunt lunchen...20,00 voor 2 personen eten is idem als bovenstaande maar de entourage wat minder fraai...opgediend door studente of huisvrouw/man

Kilo vlees bij supermarkt ,
Gehakt...wat ze ter plekke maken5,00 tot 7,00 je zoekt zelf het vlees uit..vandaar die prijs...
Varkensvlees...1,50 tot 4,00
Rundvlees....3,00 tot 15,00
Kip.....1,20 tot 2,00
Kalkoen 1,00 tot 2,00

Groenten per kilo
Tomaten per kilo..0,80 heden
Paprika per kilo 1,20 groen 2,00 rood
Wortels 0,80 tot 1,00
Kool 1,00
Meloen nu 0,30 watermeloen andere nu ongeveer 0,70...galia 1,00

Broodjes van de bakker...die aan de deur komt...0,11
Idem supermarkt 0,07 tot 0,10
5 liter rode wijn...doos...3,00 tot 9,00
Rode wijn, rose,wit...per fles vanaf 0,80 tot....100,00 of meer...de meeste flessen zijn rond de 2,00
Ps in de grote steden zijn de prijzen iets hoger...en in de Algarve betaal je net zoveel als bij jullie..
Water Penacova 5 liter 0,45
Water penacova petfles 0,5 liter 0,11

Huis opknapper vanaf een paar duizend euro afhankelijk van de locatie
Huis bewoonbaar...vanaf 50000 tot ongeveer 300000.
Appartement 100m2 vanaf 40.000
Land...vanaf 1,00 per m2
Bouwgrond dorp...vanaf 7,50 per m2
Bouwgrond stad vanaf 50,00 per m2
Prijzen midden Portugal , Algarve zal hetzelfde zijn als Nederland ...

Bosje chrysanten 4,00
Bos anjers 20 stuks 6,00
Bos gladiolen 4,00
Losse grootbloemige roos 2,00
Lelie aziaat per tak 1,50
Gerbera los 0,30

Phalaenopsis 2 takker 17,50
Azalea 30 cm 4,50
Azalea 25 cm 2,50
Potchrysant 12 cm pot 4,50


De werkelijke reden is dat wij Nederland zat waren en dan vooral het te linkse klimaat met de daarbij en bijbehorende verruwing van de maatschappij...de vrijheid was ver te zoeken..en de huizenmarkt heeft daar aan mee gewerkt..verzilveren voordat het te laat is...met pensioen zit er niet in dus cashen...
De markt was goed om daarvan na tientallen jaren gebruik van te maken..
We waren al vanaf 2015 van plan weg te gaan..het ontslag van mijn vrouw heeft daar ook aan meegewerkt...zij kwam nog weg met een oprotpremie..collega’s van haar die tot het laatst bleven kregen niks..



Ik als ex ondernemer niet aardend in het klimaat van te jonge werkzoekenden die de voorkeur hebben..en ik dus als niet gewenste werkzoekende...(die voorheen werkgever was....nee...)
Ik had de laatste 15 jaar nadat ik mijn bedrijf verkocht had soms voor een baas gewerkt..de laatste had mij nadat ik iedereen ingewerkt had de wacht aangezegd ...ik heb toen besloten nooit meer te gaan werken..
De laatste paar jaar heb ik nog wat bloemen geteeld en verwerkt voor een lokaal bedrijf..maar daar zat ik ook aan het plafond...ik heb er de stekker uitgetrokken...het was zonde van mijn tijd en van mijn vrouw hoefde ik niet te werken..ja op onze volkstuinen...financiële noodzaak was er niet om te werken het was meer om wat om handen te hebben mijn vrouw bracht immers genoeg binnen..

We gingen 2 keer per jaar naar midden Portugal ...in oktober als ik geen bloemen meer had...een week of 6 meestal...
En in februari voordat ik bloemen had een tot 2 weken...

Wij hebben gekozen voor rust in een landelijke omgeving met een mild klimaat.....
Wij hobbyen hier en laten noord west Europa voor wat het is...ik ga weer bloemen en potplanten kweken als ik een grote kas mag bouwen...we hebben inmiddels een ingenieur en architect in de arm genomen om ons te begeleiden...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Tuinaanleg in Venda

Berichtdoor palmgek op 27 jul 2019 14:09

Mooi dat je deze stap hebt kunnen maken, Batdah. Lijkt me een heerlijk leven daar, zeker als je onafhankelijk bent en werk er slechts voor de hobby bij kan doen. Wist overigens niet dat het binnenland van Portugal zo goedkoop is. Ken alleen de touristische streek rond Lissabon welke ook nog steeds goedkoper is als hier maar nog lange na niet zo goedkoop als wat jij schetst :thumb_up:
Iets wat mij in Brazilie erg aanspreekt is de mogelijkheid om je boodschappen nog op een lokale markt te kunnen doen, daar waar de grootschalige massaproductie (die er natuurlijk ook wel is) nog niet is doorgedrongen. Onbespoten fruit van een lokaal boertje en vlees dat niet afkomstig is uit de bio industrie. Neem bijvoorbeeld een gegrild kippetje, iets wat we in BR regelmatig eten. Deze is niet te vergelijken met de massaal gefokte plofkip uit NL. Een stuk kleiner en dus minder gewicht maar wel veel meer smaak!

Succes met het realiseren van je plannen, ik volg de vorderingen!
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Tuinaanleg in Venda

Berichtdoor Mate op 28 jul 2019 07:45

Heerlijke plek heb je daar Batdah met een relaxe omgeving en sfeer. Ben echt benieuwd wat je er verder vanngaat maken maar ik vind het er nu al super uitzien. Geniet ervan en hou ons op de hoogte :applaus: :thumb_up:

Gr Matko.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2884
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
329 bedankjes

Re: Tuinaanleg in Venda

Berichtdoor Rob op 28 jul 2019 22:36

Klinkt als de goede keuze Bat.
Wij spelen al jaren met het idee, en het zou best kunnen dat we bij de groep horen die later moest concluderen dat anderen meer lef hadden dan wij...
Mocht er ooit genoeg zijn voor een 2e huis, dan is het begin wellicht (iets) gemakkelijker. Meest voor de hand liggend voor ons is niet Portugal of Brasil, maar Italie.

Ik volg je

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Tuinaanleg in Venda

Berichtdoor batdah op 28 jul 2019 23:02

Rob schreef:Klinkt als de goede keuze Bat.
Wij spelen al jaren met het idee, en het zou best kunnen dat we bij de groep horen die later moest concluderen dat anderen meer lef hadden dan wij...
Mocht er ooit genoeg zijn voor een 2e huis, dan is het begin wellicht (iets) gemakkelijker. Meest voor de hand liggend voor ons is niet Portugal of Brasil, maar Italie.

Ik volg je


Ja Rob,
Dat tweede huis was eerst de bedoeling , mijn vrouw zou ontslagen worden en een oprotpremie meekrijgen...daar was al jaren sprake van en die premie was toereikend om er een tweede huis op na te houden...maar het nadeel is dat het niet naast de deur ligt...dat tweede huis hadden we al gevonden maar aangezien we dan zowel als in Nederland als in Portugal moesten renoveren en toch het plan al hadden om ooit...hebben we besloten om toch maar eerst het huis in Breda te verkopen ...de tijd was toen niet gunstig maar begin vorig jaar was ineens de huizenmarkt ontploft...
Dat huis in Venda wat we nu gekocht hebben was hetgeen we destijds allebei onafhankelijk van elkaar gevonden hadden...bij toeval kwamen we het tijdens onze vacantie tegen...het gevoel was meteen goed...dus het tweede huis is het eerste geworden...

http://forum.plantenliefhebbers.nl/view ... =79&t=1421
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Tuinaanleg in Venda

Berichtdoor batdah op 28 jul 2019 23:04

Mate schreef:Heerlijke plek heb je daar Batdah met een relaxe omgeving en sfeer. Ben echt benieuwd wat je er verder vanngaat maken maar ik vind het er nu al super uitzien. Geniet ervan en hou ons op de hoogte :applaus: :thumb_up:

Gr Matko.


Thanks, er moet nog heel wat gebeuren . We gaan zorgen dat het er super uit komt te zien maar dan zijn we zeker nog wel een jaar verder...onze architect denk dat het volgend jaar ver klaar zou moeten zijn..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten