Rimboe in de polder

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Rimboe in de polder

Berichtdoor draco op 30 jun 2022 11:04

Dank je Eduard, de bloem van Calliandra surinamensis is in de kas. Ik wacht al 2 jaar vergeefs op bloei in Albizia. De 2 Evy's Purple en Pride groeien inmiddels tot boven het dak. In kuip kwam Albizia julibrissin 'Evy's Purple' aanvankelijk wel tot bloei?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Rimboe in de polder

Berichtdoor draco op 17 jul 2022 16:45

Doorkijkje rozenboog met Wisteria en Thunbergia alata.
Laatst bijgewerkt door draco op 29 nov 2022 17:16, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Rimboe in de polder

Berichtdoor Mate op 17 jul 2022 19:13

Schitterend zeg...had je vorige plaatjes gemist dus extra genieten :thai:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2884
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Rimboe in de polder

Berichtdoor draco op 20 jul 2022 11:08

Senna x floribunda (syn. Cassia) bloeit weer volop. Tijdens de overwintering takelt de plant af met perifere taksterfte maar herstelt zich daarna krachtig. De plant is al jaren niet verpot maar water en mest doen wonderen.
Laatst bijgewerkt door draco op 29 nov 2022 17:17, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Rimboe in de polder

Berichtdoor johny op 20 jul 2022 13:06

prachtig ik sta te kijken hoe je die clematis schimmelvrij kan houden, bij mij steeds bladvlekken schimmel bij verschillende planten op verschillende plaatsen ?
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Rimboe in de polder

Berichtdoor draco op 20 jul 2022 20:58

Als je de Clematis Princess Diana bedoeld Johny, die heb ik onlangs gerooid vanwege de meeldauw. Vorig jaar ging het voor het eerst mis. Ik heb de plant nog behandeld met spuitzwavel maar dat kon de bloei niet redden. Dit jaar ging het opnieuw mis* en heb ik mijn conclusie getrokken en de Clematis gerooid en vervangen door Passieflora coerulea. Twee andere Clematissen 3 m verderop hadden geen last van de schimmel. Als ik zoals bij de meeldauw gevoelige Lagerstroemia 'Best Red' tijdig of beter preventief met spuitzwavel had geneveld, was deze Clematis misschien nog te redden geweest. Maar liever kieper ik zwakke broeders eruit dan er steeds aan te moeten dokteren.

* De weersomstandigheden in het voorjaar van 2021 en 2022 hebben de schimmel vermoedelijk bevorderd. Een zonnige droge periode gevolgd door moessonregens.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Rimboe in de polder

Berichtdoor Pita op 21 jul 2022 12:06

Geweldig hoe de tuin is ingedeeld met kleur en plantkeuze. Alsof je in de jungle bent :thumb_up:

Ik hou er van. Helaas hier niet te doen. 1) te veel ruimte en 2) zomermaanden veel te warm/droog. Is niet tegenaan te gieten. Bananen altijd gehad in NL maar hier gaat alles uiteindelijk toch stuk dus hou het maar bij palmen en planten die tegen de warmte kunnen.
Pita
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Rimboe in de polder

Berichtdoor johny op 21 jul 2022 18:47

draco schreef:Als je de Clematis Princess Diana bedoeld Johny, die heb ik onlangs gerooid vanwege de meeldauw. Vorig jaar ging het voor het eerst mis. Ik heb de plant nog behandeld met spuitzwavel maar dat kon de bloei niet redden. Dit jaar ging het opnieuw mis* en heb ik mijn conclusie getrokken en de Clematis gerooid en vervangen door Passieflora coerulea. Twee andere Clematissen 3 m verderop hadden geen last van de schimmel. Als ik zoals bij de meeldauw gevoelige Lagerstroemia 'Best Red' tijdig of beter preventief met spuitzwavel had geneveld, was deze Clematis misschien nog te redden geweest. Maar liever kieper ik zwakke broeders eruit dan er steeds aan te moeten dokteren.

* De weersomstandigheden in het voorjaar van 2021 en 2022 hebben de schimmel vermoedelijk bevorderd. Een zonnige droge periode gevolgd door moessonregens.


hier ook steeds opnieuw van een kweker al eens advies gehad de handel tot op grond afsnijden in mid zomer en opnieuw laten uit schieten (werk voor ander soorten)
bij mij 2 planten uitgegraven en schrok van de droge kluit ondanks dat ik dacht dat het goed was met regelmatig wat water te geven, staan nu in bloempotten mat nieuw hoorn en bloedmeel en staan er goed op de schimmel hebben en bepaalde periode van optimum die niet blijft duren.
Een ander bezeten liefhebber van clematis met naam toon heeft er duizend(en) en grootste deel in potten (zal wel zijn rede hebben ?)
Eens kijken wat het geeft de meeste clematis zijn echte schimmel problemen.
Waaide tijdens foto :oops:
Bijlagen
20220721_183647 (Middel).jpg
20220721_183647 (Middel).jpg (411.39 KiB) 2442 keer bekeken
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Rimboe in de polder

Berichtdoor batdah op 05 aug 2022 16:07

Mooi hoor en leuk dat je ook wat bloemen laat zien.. ;) ik weet dat je daar niet zoveel mee hebt maar het is een andere kijk.. :mrgreen:
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Rimboe in de polder

Berichtdoor draco op 07 aug 2022 14:11

Bloemen zijn voor mij geen hoofdzaak, de schaduwrijke tuin leent zich er minder voor. Om op te vallen moeten bloemen tenminste felkleurig zijn of geurend zoals de Clerodendrums. Albizia julibrissin 'Evi's Pride' bloeit inmiddels ook maar weinig opvallend zo 'n 6 m boven de grond. De bloei van Calliandra surinamensis is wel goed in beeld.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten