Yme's tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Yme's tuin

Berichtdoor yme op 03 mei 2022 11:12

Goed om te weten dat jouw Butia het niet heeft!

De plant staat inderdaad in pot om de groei te beperken. (dat is dus gelukt :lol: )
Nu staan mijn Rhopalostylis Oceana en Livistone chinensis dat ook en daar geen enkel probleem mee, maar goed, het kan natuurlijk zijn dat een soort die al gevoelig is voor pinholes dat meer krijgt in een pot dan in de volle grond. dat klinkt logisch. Maar aan de andere kant liever pinholes en minder groei dan dat de plant snel zo hoog wordt dat er geen winterbescherming meer mogelijk is. keuzes...

Overigens staan er wel 2 tensiometers bij de butiagrus, 1 tot op halverwege de pot en 1 helemaal tot onderaan. Dus op deze manier kan ik wel de vochthuishouding goed controleren.

Als de plant nog veel verder achteruitgaat de komende jaren, dan is de keuze inderdaad makkelijk gemaakt om de plant toch uit te planten. Maar ik ben blij dat ik dat nu nog niet heb gedaan: de aarde was dus helemaal vers gestort en heb ik op die plek al 15 cm moeten ophogen. Als ik de Butiagrus gelijk had uitgeplant had ik minder mogelijkheid tot ophogen gehad. Hopelijk gaat het verder inklinken de komende jaren wat minder snel ;)

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor Axel Amsterdam op 03 mei 2022 11:20

Ok ik hoop dat je geluk hebt maar ik ben niet overtuigd. De nikau en de livistonia zijn beter in een pot te houden dan de butiagrus. Ik denk ook dat je vrees voor een hele grote butiagrus onnodig is. Kijk nog eens naar het topic van Waterboyke, dan ben je heel wat jaren verder. Op mijn advies heeft hij in 2014 de palm afgezaagd en daarna zeer gezonde groei teruggekregen. Dus bladeren snoeien kan altijd ook nog in de verre toekomst want de stam is de komende 10 jaar echt geen meter hoger als je hem nu uitplant. Ik zou kiezen voor gezonde groei en nu uitplanten.
Axel Amsterdam
 
Berichten: 681
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor Axel Amsterdam op 03 mei 2022 11:41

Topic van de butiagrus staat onder plantendokter overigens

viewtopic.php?f=14&t=14761
Axel Amsterdam
 
Berichten: 681
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor yme op 03 mei 2022 11:52

Topic van de butiagrus staat onder plantendokter overigens


O ja! Helemaal vergeten. Valt dus terug te lezen dat het probleem al in 2019 aanwezig was (en plant dus in lente 2019 gekocht). Absoluut geen sneer naar Han toe (even voor de duidelijkheid), maar alleen een constatering.

Dus bladeren snoeien kan altijd ook nog in de verre toekomst want de stam is de komende 10 jaar echt geen meter hoger als je hem nu uitplant. Ik zou kiezen voor gezonde groei en nu uitplanten.


Maar gaat een butiagrus niet sneller de hoogte in dan een Butia? Ik denk dat ik volgende lente die keuze ga maken. (Dit jaar staat er een grote verbouwing/renovatie in de planning van de benedenverdieping, waardoor ik mijn aandacht niet geheel bij de tuin kan hebben).

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor Axel Amsterdam op 03 mei 2022 12:08

in warme klimaten wel, maar hier kun je wel 10 jaar vooruit voordat je bescherming problemen geeft is mijn inschatting. Anyway, ik hoop dat hij het redt want het is toch iets bijzonders een butiagrus. Nu heb je lelijk blad en ik vermoed ook ondermaatse groei, dus geen mooie kroon, terwijl je volgende lente in de volle grond zeer waarschijnlijk niets hoeft te doen om gezond groen blad te krijgen. De betere groei is een probleem voor veel later.
Succes, Axel
Axel Amsterdam
 
Berichten: 681
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor yme op 03 mei 2022 12:23

Anyway, ik hoop dat hij het redt want het is toch iets bijzonders een butiagrus.


Ik ook! gaat wel lukken en zou me niet verbazen dat ik toch ga voor de volle grond.

en ik vermoed ook ondermaatse groei, dus geen mooie kroon,


klopt. 1,5 blad per jaar ongeveer. De Rhopalostylis gaat sneller....

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten