Yme's tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Yme's tuin

Berichtdoor draco op 30 jun 2020 00:45

Een dankbaar resultaat Yme na al het voorbereidende constructieve werk en dat al in het eerste seizoen. Ik ben benieuwd hoe dit zich in de volgende jaren zal gaan ontwikkelen. :thumb_up:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor lhartog op 30 jun 2020 10:10

Erg mooi Yme!! :applaus: :thumb_up:
Avatar gebruiker
lhartog
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 18 mei 2020 08:45
Woonplaats: Bunschoten
17 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor dimi op 30 jun 2020 19:42

Ziet er heel mooi en verzorgd uit . :applaus:
Follow me on instagram
exotic_garden_hasselt
dimi
 
Berichten: 418
Geregistreerd: 22 maart 2011 11:43
Woonplaats: Hasselt Belgie
23 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor Dennis30 op 30 jun 2020 20:59

Je topic doorgelezen, wat een werk zit er in de grondbewerking zeg! Het ziet er waanzinnig uit. :thumb_up:

Hoe krijg je je er rhopalostylis door de winter?
En welke plant is dat met het gedraaide blad?

Gr Dennis
Dennis30
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 21 jan 2016 14:47
4 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor yme op 03 jul 2020 20:15

Thanks allemaal!

@draco: ik denk dat er niet veel gaat veranderen de komende jaren.. De trachy's worden natuurlijk wat groter, maar bananen en Tetrapanax zal ik toppen om de hoogte te beperken.

@ Dennis:
Ik heb veel planten in een pot ingegraven: eerst een kuil graven, een waszakje met kleikorrels erin gelegd en dan de pot op de kleikorrels gezet om te zorgen voor een goede water afvoer. In de binnenkant van de pot heb ik worteldoek geplaatst, zodat er geen wortels de grond in gaan groeien. En op het worteldoek dan weer een laagje kleikorrels.
Grote nadeel hiervan is dan weer de hoeveelheid water die je moet geven:Je hebt eigenlijk geen idee. Een vinger is veel te kort en je kan namelijk niet zien of het water onderuit de pot loopt of de pot even optillen om het gewicht te voelen. Als oplossing heb ik voor een aantal planten een 43 cm lange tensiometer (Blumat) gekocht om de vochtigheid onderin de pot te kunnen meten. Het lijkt aardig te werken, dus ik denk dat ik er meer ga kopen (best prijzig). Voor de Butiagrus, die ook in een pot staat ingegraven heb ik een lange (43 cm) en een korte (20 cm) tensiometer naast elkaar staan en soms is het onderin de pot erg nat en op 20 cm niet, terwijl dit ook andersom kan zijn.
Dus om een lang verhaal kort te maken: in de herfst graaf ik de pot uit en overwinter ik de rhopalostylis vorstvrij. (>0 graden is voldoende, <-1 op twee meter hoogte kan al schade geven, afhankelijk van het dauwpunt)

De plant met het gedraaide blad is een Typhonium nubicum "indian giant". (als dit nog de juiste benaming is)
Schijnt vrij winterhard te zijn, maar afgelopen november bleek dat de knol toch al wat rottingsplekken had (er kwam een doorzichtige gelachtige substantie uit de knol zetten). Dus toch maar uitgegraven en op zolder gelegd. Verder geheel probleemloos overwinterd.
Dit is het tweede jaar van de plant en het worden echt gigantische bladeren.

Afbeelding

btw: na aankoop lagen er allemaal rode zaden rondom de pot waarvan er een aantal zijn ontkiemd. Ik heb dus een aantal zaailingen groeien, die ik komende herfst best kan uitgraven en opsturen.

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor yme op 10 jan 2021 20:31

Gezien de pluimen, moest het er toch maar van komen... Gisteren en eergisteren was het ook al koud.. te koud? we zullen het zien :shock:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor Mate op 10 jan 2021 23:39

Goeie constructie maar is een led/warmtekabel over de bladeren draaien wel handig? Ik heb het in iedergeval nooit gedaan. Alleen op de grond en rond de stam. De warmte gaat toch omhoog en volgens mij brandt het zaakje ook in de bladeren na een tijdje. Misschien heb ik het mis hoor.

De pluim is btw alweer wat verbeterd dus wie weet kan alles lekker open blijven staan ;)

Gr Matko.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor Mate op 10 jan 2021 23:40

Misschien heb ik het gewoon verkeerd gezien en is het gewoon binddraad ipv warmtekabels die langs de bladeren gaan. :happy_thai:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor Eduard op 11 jan 2021 01:08

De warmte kabel is de zwarte die los ligt om het blad precies zo als het hoort, al klopt je stelling wel Matko dat warmte stijgt, voorheen had ik ook deze oplossing, nu werk ik met een 300 watt radiator die op de bodem staat in de tent 5.5m hoog deze is sneller warm en schakelt veel sneller af door de thermostaat, de tent is heel snel op de ingestelde temp.
Mooie constructie Yme :thumb_up:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10299
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor yme op 11 jan 2021 09:53

maar is een led/warmtekabel over de bladeren draaien wel handig?


Het is inderdaad een warmtekabel. Maar die raakt de bladeren niet of nauwelijks. De kabel valt in een spiraal naar beneden en wordt op z'n plek gehouden door een verticaal touw. Beetje moeilijk uit te leggen in woorden, maar als je een bovenaanzicht indenkt is het stalen frame een vierkant en de warmtekabel een rondje dat precies in het vierkant past.
En ik heb gebruik gemaakt van een zelfregulerend warmtelint dat ook niet echt heet wordt. Ook ligt er nog wat extra warmtelint op de grond, dus de meeste warmte komt denk ik wel van onderen. De gedachte om een spiraal van warmtelint te bouwen is dat ik geen idee heb hoe snel en goed de warmte wordt verdeeld over de tent.

GFS vanochtend gewoon koud, ECMWF warm... Eduard heeft gelijk dat je in dit soort gevallen niet meer dan 3-5 dagen vooruit kan kijken... Maar ja, die tentjes staan er ook niet in een half uurtje, dus je moet keuzes maken.

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten