Yme's tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Yme's tuin

Berichtdoor yme op 07 feb 2021 15:16

tot nu toe blijft alles in de tentjes netjes op de ingestelde 4 graden :thumb_up:
Hopelijk blijft het ook vorstvrij als het 10 graden kouder wordt...

Afbeelding

Afbeelding

inmiddels ook nog wat extra sneeuw tegen de borders geschoven voor wat extra isolatie.
Trachy's zijn niet beschermd....

Ben benieuwd wat de schade is komende lente... mijn eerste echt koude periode met exoten.

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor Helinde op 07 feb 2021 18:13

Wat goed dat de tentjes hun werk doen! Ik zou voor de trachycarpussen het weer wel goed blijven volgen. De voorspellingen worden steeds kouder. In 2012 ben ik mijn (toen enige) trachycarpus fortunei verloren ondanks fleecedoek. De afgelopen jaren waren de winters erg mild, maar deze zou wel eens ook voor trachy’s gevaarlijk kunnen worden.
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor Mate op 07 feb 2021 19:52

Ziet er allemaal degelijk uit..hopelijk pakt het goed uit ;)
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor Dennis_S op 07 feb 2021 22:40

Netjes! Dat wordt inderdaad een ultieme test. Maar goed, het is ook niet erg als het in de nachten dan net even naar -4 of -5 gaat in de bescherming. Dat kunnen de meeste soorten ook wel hebben.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor Devian op 16 aug 2021 02:27

Mooi project! Je hebt er heel goed over nagedacht :thumb_up:
Devian
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 maart 2015 13:57
1 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor Axel Amsterdam op 03 mei 2022 08:14

Dag Yme, ik ben wel benieuwd hoe je butiagrus het doet.
Axel Amsterdam
 
Berichten: 681
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor yme op 03 mei 2022 09:49

Hi Axel,

Eigenlijk slecht. Elke winter komt de plant er slechter uit. Sowieso zijn de uiteindes van de bladeren grotendeels verdord na de winter. Ook afgelopen winter. Kan me nu niet echt voorstellen dat het te koud is geweest. Misschien een combinatie van kou en uitdroging?

Maar wat me veel meer zorgen maakt is dat de bladeren niet gezond zijn.

Afbeelding

Dit lijkt op Kalium gebrek, maar is al aanwezig vanaf dat de speer open gaat. Weliswaar wordt het erger naarmate het blad ouder wordt. 2 jaar extra Kalium toevoegen heeft niets geholpen...

Ook heb ik een paar keer een anti-schimmel behandeling gedaan, maar ook totaal geen effect.
Kortom: ik ben bang dat over twee jaar de palm niet meer toonbaar is met hoe het nu gaat.

Overigens was het gebrek al aanwezig toen ik de plant van Han had gekocht, maar hij overwinterde de palm in zijn kas, waardoor de plant toch een stuk beter uit de winter komt denk ik.

groetjes,

Yme

ps: als je advies voor me hebt: graag! :thumb_up:
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor draco op 03 mei 2022 10:13

De palm was in prima conditie Yme toen je hem kocht. Dergelijke spots komen vaker voor bij de groep waartoe deze palm behoort volgens Troy. Butia en Syagrus staan hierom bekend. Als je deze palmen blootstelt aan suboptimale wintercondities met lage temperaturen en hoge luchtvochtigheid, kan ik me voorstellen dat het verschijnsel zich duidelijker manifesteert.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor yme op 03 mei 2022 10:39

Hi Han,

Dank voor je antwoord! Ik zeg ook niet dat de conditie niet goed was bij aankoop :mrgreen: . Ik zeg dat de symptomen er al waren. (dat heb ik je ook destijds laten weten in een PBtje).

Maar het lijkt me duidelijk dat deze symptomen ervoor zorgen dat de bladeren in een suboptimale conditie zijn en daardoor sneller beschadigd raken in de winter en gevoeliger zijn voor secundaire schimmelinfecties (die er ook zijn in de oudere bladeren).

En inderdaad zie ik bij zo ongeveer alle Butia in Nederland dezelfde "pinholes" . Ook bij Hans Prins en in Artis bijvoorbeeld. Dus wellicht valt er in ons klimaat niets aan te doen. Maar zou dat dan toch niet aangeven dat ons klimaat wat minder geschikt is voor Butia? Aan de andere kant heeft Mate (in ieder geval op de foto's) een prachtige Butia. Heeft deze plant ook van die pinholes die je vooral ziet als je tegen het licht in kijkt?

Vraag is dus voornamelijk: wat kan ik beter doen?

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor Axel Amsterdam op 03 mei 2022 10:47

Mijn butia heeft dit niet en die groeit er al jaren. Ik heb de bladeren nog nooit beschermd in de winter.

Ik heb je topic teruggelezen en zie dat je butiagrus in de pot staat in de grond. Dat is voor mij de oorzaak van de achteruitgang. Ik zou ‘m gewoon in de grond planten. Je beschermingsregime is prima dus de pot belemmert voor mij alleen maar een gezonde groei, gezonde opname van voeding etc. In de grond krijg je meer bladeren per seizoen en bereikt je palm de winterhardheid die hij maximaal van nature heeft.

Ik las je opmerking over een butia in Artis maar dat is ook een potplant neem ik aan. Palmen in een pot zijn onvergelijkbaar met de volle grond.
Axel Amsterdam
 
Berichten: 681
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten