Randy's Tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor RandyK op 25 jun 2020 09:05

Jozef schreef:Hoe meer wij bestellen hoe groter de overlevingskans. Leuk die cirkel met stenen en de Albizia. :thumb_up:


:thai:
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor RandyK op 26 jun 2020 13:01

WhatsApp Image 2020-06-26 at 12.50.26 (2).jpeg
WhatsApp Image 2020-06-26 at 12.50.26 (2).jpeg (425.36 KiB) 4608 keer bekeken


WhatsApp Image 2020-06-26 at 12.50.26 (1).jpeg
WhatsApp Image 2020-06-26 at 12.50.26 (1).jpeg (113.97 KiB) 4608 keer bekeken


WhatsApp Image 2020-06-26 at 12.50.26 (3).jpeg
WhatsApp Image 2020-06-26 at 12.50.26 (3).jpeg (92.88 KiB) 4608 keer bekeken


WhatsApp Image 2020-06-26 at 12.50.26.jpeg
WhatsApp Image 2020-06-26 at 12.50.26.jpeg (100.37 KiB) 4608 keer bekeken



Vandaag mijn Albizia julibrissin "Shiidare" moeten weggooien. Ik vond al een poosje dat het niet goed ging. Nu de groeipunten ook allemaal afstierven maar een beetje onderzoek gedaan (Bron: https://www.pubs.ext.vt.edu/content/dam ... 20_pdf.pdf )

Maar voordat het erger wordt en het mijn andere Albizia's besmet de Shiidare weggedaan. Ik zag ook een paar gele blaadjes op de Ombrella en ik vrees ervoor. Ontzettend balen, ik had niet verwacht dat de Vascular Wilt disease hier een probleem zou zijn. :(. Ik wou graag de Shiidare gebruiken voor vermeerding door middel van enten. DIt zal dus niet meer mogelijk zijn.

Mocht iemand Enthout van :
Albizia julibrissin "evi's pride"
Albizia julibrissin "Shiidare"
over een kleine 2 maand willen opsturen (tegen betaling natuurlijk). Stuur me een PB'tje :thai: .

Maar het is eerst balen en nog maar afwachten wat de Ombrella doet. Hij was net mooi op gang aan het komen :cry: .
Laatst bijgewerkt door RandyK op 16 feb 2022 16:06, in totaal 1 keer bewerkt.
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor Helinde op 26 jun 2020 19:42

:cry: Wat akelig en zonde! Hopelijk zijn de andere albizia’s niet aangedaan...Ik duim mee. Zijn er geen andere mogelijkheden voor die verkleuringen overigens?
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor RandyK op 02 sep 2020 18:21

Even een eind van de zomer update.

Gelukkig had de Albizia "Ombrella" geen Wilt disease en is goed verder gaan groeien. Verder was het een ok jaar voor de tuin. Ben nog niet 100 procent tevreden maar er ligt nu een goede basis om volgend jaar op te bouwen. Volgend jaar moet ik ook wat meer tijd en geld investeren in bemesting vooral bij de Musa Basjoo's zie je dit goed terug.

Overzichtje
Overzicht.jpeg
Overzicht.jpeg (397.9 KiB) 4443 keer bekeken


Tuin achter.jpeg
Tuin achter.jpeg (465.42 KiB) 4443 keer bekeken

De Eucalyptussen zitten erin maar zijn nog niet goed te zien. Naast de Ceris canadensis "lavender twist" staat nog een zaailing van Cercis canadensis die dus rechtop groeit. Het is een beetje de bedoeling dat vanuit deze optiek er een symmetrie asymmetrie is :mrgreen:. Als je een spiegel diagonaal door het midden zal leggen is het de bedoeling dat de andere kant hetzelfde oogt maar anders is. Dus Musa Basjoo en daar tegenover Musa sikkimensis "Red Tiger", dit ook met Eucalyptus pauciflora "Debeuzevillei" en Eucalyptus parvula en de Cercis Lavender Twist wordt nog tot ongeveer 1/3 ingekort (Iets hoger) zo kan de Cercis zaailing met rechtopgaande groei hem voor het oog ook wat sneller inhalen en is hier achter in het midden nog ruimte voor een spektakelstuk :thumb_up: . Verder wordt alles vooral nog ingevuld met bloei , de kuiflavendels worden vervangen door daglelies. De roze hemelsleutel wordt afgewisseld door een witte variant, deze zal volgend jaar net zo groot zijn als de roze. Ik ga niet al te streng zijn met de symetrie asymetrie, soms is iets dubbel misschien maargoed het moet ook leuk blijven maar het is zeker een leidende draad.


Ricinus Communis.jpeg
Ricinus Communis.jpeg (392.85 KiB) 4443 keer bekeken

Verdiend zeker volgend jaar weer een plek in de tuin :applaus: .

Vijver.jpeg
Vijver.jpeg (454.23 KiB) 4443 keer bekeken

Dit jaar niet genoeg aandacht gespendeerd aan de vijver. Volgend jaar moeten hier ook een paar dingen anders. Even proberen wat niet opvallende oeverbakken te maken met Japans Holriet en Moeras Hibiscus. Moet zeggen dat het ook een beetje laveloos lijkt doordat de lelies al op de retour zijn. Deze waren dit jaar wel echt spectaculair. De Yucca's zijn ook redelijk opgeschoten :D .

Gunnera en Ensete.jpeg
Gunnera en Ensete.jpeg (306.68 KiB) 4443 keer bekeken

Zijn hard gegaan. Denk dat ik nog wel meer uit de Ensete had kunnen halen maar vind het mooi zo , denk dat als hij een beetje goed door de winter komt en met nog betere bemesting volgend jaar wel al een zware jongen kan worden.

Albizia Shiidare 2 .jpeg
Albizia Shiidare 2 .jpeg (377.23 KiB) 4443 keer bekeken

Gelukkig nog een nieuwe en gezonde Shiidare kunnen vinden. Door de late verpoting en een verdwenen groeipunt nu nog een beetje zielig maar dit loopt volgend jaar wel los denk ik , wanneer hij in rust zit doe ik hem toch een potmaat groter. Dan komt in deze pot een Brugmansia ofzo.

Terzijde de Kalopanax septemlobus leeft nog steeds maar heeft amper bladeren. Ik hoop dat hij al zijn energie in de weinige wortels die hij had heeft gestoken en volgend jaar mooi uitloopt.

Helinde schreef::cry: Wat akelig en zonde! Hopelijk zijn de andere albizia’s niet aangedaan...Ik duim mee. Zijn er geen andere mogelijkheden voor die verkleuringen overigens?
Nee het zwarte was door de gehele stam te vinden, deze Albizia was geheid dit jaar gestorven, zo niet volgend jaar en op het moment van sterven was deze wel besmettelijk geweest. Niet leuk maar goed , uit het oog uit het hart en snel vergeten. Gelukkig de andere Albizia niet aangedaan en dat dit een mooie boom mag worden. Bedankt voor het duimen :thai: .
Laatst bijgewerkt door RandyK op 16 feb 2022 16:09, in totaal 1 keer bewerkt.
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor derfske op 06 sep 2020 21:25

alles is al flink gaan groeien he.. echt een verschil hey :thumb_up:
jammer van de albizia.. maar goed je hebt nog een mooie staan. over 5 jaar moet je maar eens terug kijken hoe hij vandaag daar bij stond haha :lol:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor Mate op 07 sep 2020 16:20

heerlijke tuin. Helaas hebben we zo nu en dan allemaal wel eens te maken met verlies van plantjes...part of the game :thai:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2884
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
329 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor RandyK op 25 sep 2020 15:56

derfske schreef:alles is al flink gaan groeien he.. echt een verschil hey :thumb_up:
jammer van de albizia.. maar goed je hebt nog een mooie staan. over 5 jaar moet je maar eens terug kijken hoe hij vandaag daar bij stond haha :lol:


Kijk er nu al naar uit :thumb_up: .


Mate schreef:heerlijke tuin. Helaas hebben we zo nu en dan allemaal wel eens te maken met verlies van plantjes...part of the game :thai:


Tja liever niet natuurlijk maar het is niet anders! Nu is Albizia Julibrissin ook niet echt een plant van de hele lange adem. Volgens mij buiten zijn eigen leefgebied max. 10 tot 30 jaar. Maargoed het zijn snelle jelle's.


WhatsApp Image 2020-09-25 at 15.52.10 (1).jpeg
WhatsApp Image 2020-09-25 at 15.52.10 (1).jpeg (420.45 KiB) 4321 keer bekeken

Laatste zomerfoto ben ik bang. Over een aantal week al het gevoelige spul in potten zetten. Kunnen ze even aansterken in de potten voordat ze in de winterstalling staan.
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor Mate op 25 sep 2020 16:11

Schitterend, wat een plaatje zeg :applaus:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2884
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
329 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor RandyK op 24 dec 2020 15:46

Kamerplant update:

Vorig jaar begonnen met de Kokerboom te zaaien omdat dit zo'n bijzondere plant is. Het is een Aloe, Aloe Dichotoma om precies te zijn. In het wild maakt deze Aloe een poederige goudgele stam met scherpe randen. Uit de takken zitten dan rozetten met deze Aloe bladeren. Er zijn 3 erg bekende soorten (en hierin nog verschillende ondersoorten).

Aloe Dichotoma- Een boom achtige aloe.
Aloe Pilansii- vertakt minder en vele malen langer- Enorm zeldzaam.
Aloe Ramosissima- Een meer struikachtige Aloe.

Ik had een 20 tal zaden van Dichotoma en Ramosissima dus een totaal van 40 zaden. Het ontkiemen is niet zo'n probleem (80% ontkieming ongeveer). Daarna wordt het iets lastiger. De planten lijken niet te kunnen kiezen tussen te veel water of te weinig. Bij beide verkleuren ze bruin en kleuren ze ook weer groen bij en weer terug naar bruin. Ook is het moeilijk in te schatten wanneer de kap van de propagator af moet want het kan slecht tegen de luchtvochtigheid wanneer deze te hoog is maar ook de omslag naar een lage luchtvochtigheid wordt ook niet gewaardeerd. Dit is allemaal even spelen en gelukkig gaan hier de planten niet snel dood aan.

Waar de planten wel snel dood aan gaan is het verpoten vanaf de zaaibakjes. Dit duurt erg lang en moet eigenlijk pas wanneer de plant 2-3 echte bladeren heeft heb ik geleerd. Maar zelfs dan kan je uitval verwachten, en veel. Van alle plantjes heb ik nu 1 Dichotoma over. Met de geleerde ervaring kan ik er nu vast wel meer laten overleven maar goed dit hoef ik eerst niet. Liever had ik een Ramosissima gehad want deze had ik meer als een soort bonsai kunnen trainen in een mooie huisplant, ik gok dat dit bij Dichotoma lastiger gaat. Omdat deze waarschijnlijk niet de behoefte heeft om vanaf jongs af aan en vlak bij de grond te willen gaan vertakken. Dat zullen we wel zien het is in ieder geval tof om deze plant toch te mogen hebben. Misschien dat ik binnenkort wel een nieuwe poging doe voor Ramosissima. Pilansii is eigenlijk niet aan te komen, misschien bij een botanische tuin in Zuid-Afrika maar dit zal ook lastig worden. Ook denk ik dat Pilansii nog minder behoefte heeft om te vertakken en dus slechter als boom achtige kleine versie te trainen is. Hiervoor is Ramosissima gewoon beter. Als kuipplant is dit denk ik geen succes, daarvoor probeer ik nu Aloe Barbarae. Deze is hier beter voor geschikt denk ik, hier heb ik nu een aantal kleinere planten van zoals op de eerste foto.

21-8-19.jpeg
21-8-19.jpeg (333.64 KiB) 4011 keer bekeken

31-5-20.jpeg
31-5-20.jpeg (255.42 KiB) 4011 keer bekeken

24-12-20.jpeg
24-12-20.jpeg (149.07 KiB) 4011 keer bekeken


Moet hem nog overpotten maar hij is met zo'n groeispurt bezig dat ik hem even laat doorgroeien voordat ik hem verpoot. Ook moet ik even uitkijken met het zwakkere binnenlicht daardoor krijgt deze niet zo'n dikke stam als deze normaal zou krijgen en gaat hier door scheef staan. Vaak bijdraaien dus.

Strelitzia Nicolai:
Strelitzia Nicolai.jpeg
Strelitzia Nicolai.jpeg (209.18 KiB) 4011 keer bekeken

Goed op weg maar soms last van schildluis aanvallen :evil: .

Binnenkort even een winterupdate van de tuin :thumb_up: .
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor RandyK op 30 dec 2020 18:19

Winter update:

Eucalyptusssen zijn goed gegroeid dit eerste jaar. Hopelijk blijft deze winter mild, dan komen ze goed de winter door. En dan zal komend jaar de parvula zeker wel meters kunnen maken. Ze groeien een beetje zwabberig, dit moet ik nog even beter bevestigen aan het stokje. Altijd moeite om met regenachtige of winderige dagen de tuin in te duiken om dat soort klusjes te doen.
De zwabberige groei komt doordat in de zomer de zon op deze plek in de ochtend en middag niet echt komt, de schutting staat namelijk in de weg, de zon komt daardoor pas rond 3 uur hier. Als het goed is groeien de Eucalyptussen volgend jaar toch boven de schutting uit en dan zal de groei sterker zijn. Voor echt goeie groei behoeven deze soorten echt volle zon.

Eucalyptus Debeuzevillei.jpeg
Eucalyptus Debeuzevillei.jpeg (368.29 KiB) 3960 keer bekeken

Eucalyptus Parvula.jpeg
Eucalyptus Parvula.jpeg (241.58 KiB) 3960 keer bekeken


De winter opslag is wat voller dan vorig jaar :oops: .
Winterberging.jpeg
Winterberging.jpeg (385.13 KiB) 3960 keer bekeken

Winterberging2.jpeg
Winterberging2.jpeg (378.48 KiB) 3960 keer bekeken


Ensete is mooi dik geworden. Heb hem hier klaargemaakt voor de winterstalling. Verbazingwekkend hoe snel deze kleine guppie gegroeid is. Hopelijk komt deze goed door de winter. Dan wordt het volgend jaar misschien wel al een klein monstertje.
Ensete voor winter.jpeg
Ensete voor winter.jpeg (507.71 KiB) 3960 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door RandyK op 16 feb 2022 16:10, in totaal 1 keer bewerkt.
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten