Randy's Tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Randy's Tuin

Berichtdoor RandyK op 31 jan 2020 13:23

Hallo,

Ik kijk al lang en vaak naar bijna alle foto verslagen op dit forum. Nu wil ik ook graag mijn tuin en bevindingen delen. Dit omdat dit later voor mezelf leuk is om terug te zien en misschien vindt een ander het ook leuk om te lezen. Net zoals dat ik het ook leuk vind om een ander zijn verhaal te lezen. :lol: :thumb_up:

Zo zag onze tuin eruit toen we hier net kwamen te wonen
tuin het begin.jpg
tuin het begin.jpg (236.74 KiB) 6441 keer bekeken




Hier hebben we een mooi tuinhuisje met een overkapping opgezet en heeft mijn grootvader de tuin gefatsoeneerd.
Tuin na tuinhuisje aanleg.jpg
Tuin na tuinhuisje aanleg.jpg (7.21 KiB) 6441 keer bekeken





Toen is het 2 jaar lang deze vlakte gebleven afgezien van wat schoenlappersplanten , een hazelaar en sirene boom. Die mijn grootvader achterin heeft neergepoot omdat hij het toch aardig kaal vond. Totdat ik een keer voor de grap zei dat ik een vijver wou aanleggen. Dit werd aardig enthousiast ontvangen en ach toen moest het er maar van komen en zijn we met dat “grote” project aan de gang gegaan.
Dus maar beginnen met spitten. Na een aantal tekeningen gemaakt te hebben ,was dit het model.
Vijver 1.jpg
Vijver 1.jpg (57.95 KiB) 6441 keer bekeken



Ik had liever een aflopende oever gehad maar wegens ruimte gebrek kon dit niet omdat ik toch qua volume een “grote” vijver wou.
Vijver 2.jpg
Vijver 2.jpg (63.86 KiB) 6441 keer bekeken




De verschillende dieptes.
Vijver 3.jpg
Vijver 3.jpg (59.15 KiB) 6441 keer bekeken



Beetje brekerszand voor demping. Plus een tip voor wie nog een vijver wil aanleggen. Er komt veel meer zand uit dan je verwacht (veel meer!).
Vijver 4.jpg
Vijver 4.jpg (57.19 KiB) 6441 keer bekeken


Water en folie.
Vijver 5.jpg
Vijver 5.jpg (54.84 KiB) 6441 keer bekeken


Volgens grootvader mag je iets natuurlijk nooit en dan ook maar nooit een beetje rommelig achterlaten haha :lol: .
Vijver 6.jpg
Vijver 6.jpg (53.83 KiB) 6441 keer bekeken



Stenen gratis af te halen. Hier zag ik wel iets leuks in. Plus dat deze kleur nog erg veel van pas gaat komen later :mrgreen: .
Vijver 7.jpg
Vijver 7.jpg (51.37 KiB) 6441 keer bekeken



Toen werd het hakken en passen.
Vijver 8.jpg
Vijver 8.jpg (49.44 KiB) 6441 keer bekeken


Het voorlopige eindresultaat kwam toen.
Vijver 9.jpg
Vijver 9.jpg (19.68 KiB) 6441 keer bekeken



Omdat ik de vijver eigenlijk als een natuurfilter in de planning had begon ik veel na te denken over planten. Hierbij werd ik eigenlijk aangestoken met het planten virus en toen natuurlijk automatisch door het exoten virus. Uiteindelijk heb ik toch een filter bij de vijver gedaan omdat het toch erg begon te kriebelen om kois te kopen :onzeker: .



De tuin in de zomer , Hiervoor heb ik een yucca gedeelte gemaakt. Ze zien er inmiddels een stuk sterker en florissanter uit. ( van links naar rechts Yucca madrensis , Yucca gloriosa en Yucca rostrata.) Ook probeer ik de rand steeds leuker te maken door planten zoals varens en Succulenten tussen de stenen te kweken. Ook heb ik een kruip conifeer aangeplant in een hoek die ik over de rand begeleidend wil snoeien.

vijver 1ste zomer.jpg
vijver 1ste zomer.jpg (282.95 KiB) 6441 keer bekeken




Een bij de weg , de roze kabouter heb ik al een aantal keer proberen weg te gooien maar dit levert aardige heibel op. Ik hoop dat een kat hem een keer kapot gooit maar dit is tot nog toe helaas nog niet gebeurt :P .



Vijverbezoek van een oudje.
kikker.jpg
kikker.jpg (204.85 KiB) 6441 keer bekeken





De vijver winterklaar gemaakt. De grote Hibiscus struik heb ik aardig gekortwiekt inmiddels omdat het veel overlast oplevert qua zaailingen rond de vijver en ik kan moeilijk bij de pomp zonder bijen , hommels , takken of andere dingen in mijn nek.
Vijver winterklaar 2019.jpeg
Vijver winterklaar 2019.jpeg (147.33 KiB) 6441 keer bekeken




De Hibiscus struik voor het huis was mij iets te standaard.
:!:
hibiscus voor.jpg
hibiscus voor.jpg (110.87 KiB) 6441 keer bekeken


Dus maar een mediterraan sfeertje gegeven.
Hibiscus na.png
Hibiscus na.png (766.33 KiB) 6441 keer bekeken



Dit is de tuin achterin. De bijzondere plant achterin was een experimentje. Was erg benieuwd naar de groeisnelheid (die was daadwerkelijk spectaculair. Toen de plant in bloei kwam en dus ging stinken hebben we hem maar gekapt. Het was ons ook niet om de oogst te doen. De tuin achterin gaat helemaal op de schop. Op de plek van de bijzondere plant komt een Eucalyptus glaucescens. Daar links van komt een pol met Musa basjoo’s. Op de plek van de sirene boom komt een Eucalyptus pauciflora SSP Debeuzevillei of niphophila(Ik weet niet meer welke soort meer gedrongen groeit). Daarvoor komt een pol met Musa sikkimensis var. Red Tiger. Daarvoor staat al een Magnolia “Susan”. Iets voor waar de Musa basjoo hier staat komt een Cercis canadensis oftewel Amerikaanse Judasboom die ik wat gedrongen ga houden. Aan weerzijden daarvan komen 2 Leonotis leonurus. Verder heb ik hier al de lavendel gesplitst, de succulent met de roze pollen ( Naam even kwijt) en ook de schoenlappersplant gedeeld evenals de pioenroos (mooie maar waardeloze plant als er regen valt). De hazelaar en sirene boom worden deze maand verwijderd (niet exotisch genoeg!).

Tuin achterin 2019.png
Tuin achterin 2019.png (770.55 KiB) 6441 keer bekeken


Zo ligt het achterste gedeelte er nu bij voor de grote verandering.
Rommel tuin voor de grote aanpak.jpeg
Rommel tuin voor de grote aanpak.jpeg (554.64 KiB) 6441 keer bekeken



In de cirkel had ik het leuke idee om zo bloembollen te planten dat er het hele jaar bloei was. Helaas vind ik dit niet mooi genoeg op deze manier. Alle bloembollen (hoop ik) heb ik verplaatst en verspreid in het stuk grond achterin. De bedoeling is nu om hier een cirkel met geel split (in de stijl van het Yucca gedeelte) te maken. In het midden komt hier een Albizia julibrissin “Ombrella”. Ik zit nog te twijfelen over de woestijnplanten die er naast moeten. Ik denk een Cylindropuntia imbricata , Agave parryi en verder kom ik nog niet. Deze wil ik dan beschermen van vocht door een zeil wat om de Albizia stam komt.
Bloei , bloembollenperkje.jpeg
Bloei , bloembollenperkje.jpeg (83.21 KiB) 6441 keer bekeken

Bloembollen bloei.jpeg
Bloembollen bloei.jpeg (107.75 KiB) 6441 keer bekeken



Eind deel 1.
Laatst bijgewerkt door RandyK op 16 feb 2022 15:41, in totaal 1 keer bewerkt.
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor RandyK op 31 jan 2020 13:32

Een geheel overzicht van de rommelige tuin , voordat het seizoen begint.Plus een hele slechte bescherming van yucca's :roll: .
Boel nog rommelig en bah.jpeg
Boel nog rommelig en bah.jpeg (525.82 KiB) 6438 keer bekeken


Ik heb geluk gehad , het tuincentrum bij mij in de buurt had op het einde van dit jaar grijze potten in de aanbieding die precies bij de kleur van het tuinhuis en de betegeling passen.
30 euro voor 7 van deze potten is geen slechte prijs dacht ik!
potten.jpeg
potten.jpeg (119.86 KiB) 6438 keer bekeken


Deze potten komen op symetrische afstand rond het tuinhuis. Op dezelfde manier als deze twee oleanders
Winterstalling half leeg.jpeg
Winterstalling half leeg.jpeg (381.64 KiB) 6438 keer bekeken

Ik ga ze afwisselen op deze manier: Oleander roze struik , Oleander wit stam , Oleander rood struik , Oleander roze stam , Oleander wit struik , Oleander rood stam , Oleander roze struik. De pot die ik overhoud doe ik denk ik een oleander die ik doormiddel van enten drie kleuren geeft in. Ik heb de Oleander wit struik en roze stam al. De rest kweek ik op vanuit stek , de rode moet ik nog een van aanschaffen.




Over de gehele border heb ik Campanula als eerste rij aangeplant. Deze bloeit meestal 2 keer in het jaar met veel paarse klokjes en bijen en hommels zijn er gek op. Hierachter een rij Lavendel waar de bijen en hommels nog gekker op zijn. Ik heb van het snoeiafval van de lavendel dit jaar heel wat boeketjes kunnen weggeven en kunnen stekken. Met de stekken ga ik de gaten van de rij wat opvullen. De klimmer aan de schutting is Campsis radicans “Madame Galen” een rood , oranje trompetklimmer , deze is me onder de naam “Flava” verkocht , de felgele trompetklimmer maar ik ben blij dat deze het toch niet is achteraf , waarom wordt zo duidelijk. Rechts een Fatsia Japonica. Links van de trompetklimmer komt een jonge Ginkgo te staan.
Border rechts.jpeg
Border rechts.jpeg (497.57 KiB) 6438 keer bekeken



De Stekelboom oftewel Kalopanax septemlobus staat hier in het midden. Rechts een Rhododendron en links een sneeuwbol viburnum. Hierachter laat ik de trompetklimmer Flava groeien hier heb ik een goeie stek van kunnen nemen van een goeie buur.
Border midden.jpeg
Border midden.jpeg (412.43 KiB) 6438 keer bekeken


Rechts komt een Albizia. Dan in het midden de Cordyline australis in een kuip en daarachter groeit de Trompetklimmer “Flamenco” , de rode trompetklimmer.
Border links.jpeg
Border links.jpeg (466.23 KiB) 6438 keer bekeken




Plumeria zaailing met hele vroege vertakking. Komt niet super veel voor. Hoop dat hij de winter door komt want ziet er nu aardig verschrompeld uit. Het is me opgevallen dat de planten met minder wortelgroei meer moeite hebben met de winterrust en dus sneller verschrompelen. De plumeri(k)a(r) rij ik in de zomer elke dag naar binnen en buiten :roll: :lol: .
Plumeria vroege vertakking.jpg
Plumeria vroege vertakking.jpg (118.8 KiB) 6438 keer bekeken

Plumeri(k)a(r) naar binnen.jpeg
Plumeri(k)a(r) naar binnen.jpeg (130.52 KiB) 6438 keer bekeken

Plumeri(k)a(r) nu.jpeg
Plumeri(k)a(r) nu.jpeg (218.05 KiB) 6438 keer bekeken



In de winter van 2018 bij het tuincenctrum een jonge Strelitzie nicolai. Volgens mij had hij toen de eerste 3 bladeren en heb ik wel iets van 14 euro voor betaald(was ook intratuin dus de hoofdprijs natuurlijk.) Maargoed ik was verliefd op een groot exemplaar en moest hem mee hebben en inmiddels wordt het zelf ook al een aardige jongen.
Strelitzia 1.jpeg
Strelitzia 1.jpeg (71.51 KiB) 6438 keer bekeken

Strellitzia 2.jpeg
Strellitzia 2.jpeg (62.72 KiB) 6438 keer bekeken

Strelitzia 3.jpeg
Strelitzia 3.jpeg (313.61 KiB) 6438 keer bekeken





Dit is mijn eerste post in dit verslag. Ik ga wanneer ik verder ben met mijn ideeën natuurlijk weer een post maken. Maar er moet echt nog wel wat gebeuren! Laat tuinier seizoen 2020 maar beginnen.
Laatst bijgewerkt door RandyK op 16 feb 2022 16:00, in totaal 1 keer bewerkt.
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor RandyK op 31 jan 2020 13:36

Zomaar nog wat foto's :thumb_up: .

Albizia Julibrissin shiidare voorjaar 2020.jpeg
Albizia Julibrissin shiidare voorjaar 2020.jpeg (486.98 KiB) 6436 keer bekeken

Vrolijke blubs.jpeg
Vrolijke blubs.jpeg (90.69 KiB) 6436 keer bekeken



Slecht aangekochte Paulownia vanuit engeland. Nu helemaal tot de grond afgesnoeid. Hopelijk loopt hij nu snel en recht uit.
Paulownia tomentosa , Campsis Radicans Flava.jpeg
Paulownia tomentosa , Campsis Radicans Flava.jpeg (128.72 KiB) 6436 keer bekeken
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor draco op 31 jan 2020 17:42

Een leuk en beloftevol project waar je nog wel even zoet mee kunt zijn Randy. De sirene boom kan ik niet thuisbrengen, misschien wordt daarmee een Syringa (sering) bedoeld?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor RandyK op 31 jan 2020 18:04

Oei je hebt helemaal gelijk , het is de Syringa vulgaris. Klopt er is absoluut genoeg te doen. Nu moet ik ook zeggen dat alles veel leger lijkt nu zonder al dat blad. Ik denk dat het dit jaar al druk wordt in de border :mrgreen: . Hoop in ieder geval dat de Kalopanax het red. Hij had bar weinig wortels toen ik hem pootte , heb hem namelijk uitgestoken en hij is toch aardig fors. Ben bang wanneer hij uitloopt dat het wortelsysteem hem niet kan ondersteunen :onzeker: .
Laatst bijgewerkt door RandyK op 16 feb 2022 16:01, in totaal 1 keer bewerkt.
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor Jozef op 31 jan 2020 20:24

:welkom: Randy, leuke eerste post met zo veel foto's :thumb_up:
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor RandyK op 31 jan 2020 20:58

Danku :happy_thai:
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor draco op 31 jan 2020 22:16

RandyK schreef:Hoop in ieder geval dat de Kalopanax het red. Hij had bar weinig wortels toen ik hem pootte , heb hem namelijk uitgestoken en hij is toch aardig fors. Ben bang wanneer hij uitloopt dat het wortelsysteem hem niet kan ondersteunen :onzeker: .

Bij bladverliezende overblijvende planten verdwijnen tevens de wortelharen in het najaar en groeien in het voorjaar weer aan ongeveer een maand eerder dan het nieuwe blad. In een zachte winter mag je verwachten dat in het najaar aangeplante bomen al nieuwe wortels maken in de relatief warme grond. En anders zet je er een paaltje bij. ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor hanscazan op 01 feb 2020 00:30

:thumb_up: Keep them coming Randy, de text leest ook lekker weg :)
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor exoten vriend op 01 feb 2020 09:05

Mooie oppervlakte met veel mogelijkheden en nog veel plaats
Enkele boomvarens aan de vijver zou ook niet misstaan
Succes.... ik blijf volgen ;)
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten