Randy's Tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor RandyK op 08 feb 2021 12:28

En dit is het dan de grote test! Doem-scenario voor de Eucalyptussen in hun eerste jaar, hoewel ze deze temperaturen beschut aan zouden moeten kunnen als volwassen boom denk ik niet dat ze dit overleven in hun eerste jaar. Wel heb ik een aantal Debeuzevillei zaailingen buiten laten staan, de zachte nieuwste groei was eraf gevroren maar het leerachtige blad ziet er nog wel goed uit, wie weet zijn ze sterker dan we denken...we zullen het zien. In de eerste instantie dacht ik dat mijn bescherming ideaal is voor een week, maar nu is de voorspelling dat het misschien wel tot 22 februari aanhoudt. Het nadeel van deze kokers met noppenfolie is dat het geheel niet ademt. Er zit wel stro bij in, dat kan broei veroorzaken waardoor rot ontstaat maar zolang het vriest lijkt me dit geen probleem. Als overdag de temp weer boven de 6 komt haal ik het eraf. De parvula ga ik nog inwikkelen met een ouderwetse lichtslang, van parvula heb ik namelijk geen verzekeringsplant.
Euca bescherming.jpeg
Euca bescherming.jpeg (215.62 KiB) 3714 keer bekeken

temp aan de grond.jpeg
temp aan de grond.jpeg (111.97 KiB) 3714 keer bekeken

Temp in Euca bescherming.jpeg
Temp in Euca bescherming.jpeg (104.91 KiB) 3714 keer bekeken

Het probleem bij wintergroene planten is vooral de gevoelstemperatuur. De temperatuur in de bescherming is hier gelijk aan de gevoelstemperatuuur.

De lichtslang had ik eerst besteld voor de Albizia maar het leek me toch beter dit met een warmtelint aan te pakken.
Temp onder warmtelint .jpeg
Temp onder warmtelint .jpeg (132.91 KiB) 3714 keer bekeken



De bescherming met warmtelint doe ik alleen omdat de Albizia er pas sinds maart in staat en nou eenmaal het middelpunt van de tuin is. Het is beter om eerst 2 lagen beschermingsvlies te doen, dan het warmtelint en daarover een aantal lagen beschermingsvlies en eventueel noppenfolie. Maar helaas had ik het warmtelint pas nadat ik moest inpakken. Er zit trouwens ook wat isolerende noppenfolie(dat dikke met aluminium folie aan een kant) over de wortelkluit heen, dit heb ik al voor de ernstige neerslag gedaan om de boel iets droger te houden. Hierover zitten een aantal laagjes beschermingsvlies.

Ik zou dus alleen Albizia's in hun eerste jaar op deze manier beschermen. Maar het vlies ga ik blijven doen met matige vorst. Hoe vaak zijn er wel niet verhalen van stamscheuring en dat daarna de Albizia het lootje legt. Het is mij niet teveel werk om de hoofdstam en de eerste vertakkingen elke jaar met matige vorst in te pakken met beschermingsvlies. Het is waarschijnlijk dat je zo de meeste stamscheuringen kan voorkomen.

Het lijkt me razend interessant om te zien hoe de onbeschermde Albizia's het in de praktijk overleven in ons land met dit scenario. Ook ben ik benieuwd vanaf welke dikte de 2 hoofdtakken met enkel beschermingsvlies het overleven, als ze het overleven (ik denk het wel). We gaan het zien.


De Trachycarpussen pasten nog net onder specikuipen. Ook dit geheel was eigenlijk voor een week bedoeld en het ademt niet echt, laat staan met de sneeuw. Alleen door de harde wind (zonder neerslag toen nog) waren de palmen compleet droog, dit zal helpen.
overall.jpeg
overall.jpeg (301.33 KiB) 3714 keer bekeken



Er zijn 3 planten waarvoor ik vrees op dit moment:

De Chaemerops gaat het met deze bescherming niet redden denk ik. Misschien verrast hij me.
Chaemerops.jpeg
Chaemerops.jpeg (315.63 KiB) 3714 keer bekeken

De Fatsia hangt er altijd zo treurig bij met -3 en lager dus dat is mijn vrees niet maar er komt nog een -11/-12 aan hier. Ook vraag ik me af of zulke langdurige vorst wel vol te houden is voor dit plantje. Maar we zullen zien, heb er goede hoop in maar het zal me ook niet verbazen als dit wat te gek wordt.
Fatsia.jpeg
Fatsia.jpeg (157.79 KiB) 3714 keer bekeken

Yucca gloriosa was niet te beschermen. Door de sneeuwjacht hier is alle sneeuw onder mijn zeil door gewaaid. De yucca madrensis en rostrata waren nog te beschermen. Duimen dat dit goed komt. Aan de ene kant was de gloriosa wel te breed aan het worden op deze plek maar ik vind hem heel erg mooi en hoop dat hij zich er door trekt :thai: .
Yucca's.jpeg
Yucca's.jpeg (57.42 KiB) 3714 keer bekeken

Misschien is de uitspraak "We zijn een soort met geheugenverlies" jullie wel bekend. Ik ben er in ieder geval aan herinnerd. De laatste 3/4 jaar heb ik als het nieuwe normaal beschouwd en was steeds meer naar het kijken voor soorten onder de -10 in de volle grond omdat ze wellicht een kans maakten. Hier ben ik nu echter flink van genezen. Minimale bescherming is nu mijn doel, vooral bij volwassen exemplaren. Een zaailing van hetzelfde jaar als er weer zo'n winter komt zal ik net als nu beschermen (en alle kuipplanten en bananen natuurlijk ook). Er komt in ieder geval een doos op zolder met het opschrift 'winterbescherming' en deze wordt mooi bewaard :fluiten: .

Succes iedereen met de onverwachte winter :thumb_up: .
Laatst bijgewerkt door RandyK op 16 feb 2022 16:14, in totaal 2 keer bewerkt.
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor Dennis_S op 08 feb 2021 12:54

Goed bezig! ik zou die Fatsia gewoon onder de sneeuw begraven. Dan maakt ie wellicht meer kans dan zo erboven.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor RandyK op 08 feb 2021 13:07

Ik twijfelde maar denk inderdaad dat het bij Fatsia geen kwaad kan. Meteen gedaan :thumb_up:, dank :happy_thai: .
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor Mate op 08 feb 2021 16:19

Sterkte Randy. Je hebt in iedergeval je best gedaan :thai:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor RandyK op 08 feb 2021 17:10

Dank Matko! Jij ook succes, hopelijk is het na deze week klaar met de kou.
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor RandyK op 08 feb 2021 19:07

Toch nog even een extra laag vlies over de warmtekabel gedaan, had het nog over en ach baat het niet dan schaadt het niet. Bij de ent plaats nog een klein stukje noppenfolie, afwachten maar heb er vertrouwen in.
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor Helinde op 08 feb 2021 20:36

In de horrorwinter van 2012 hingen de onbeschermde fatsia’s bij mij slap. Na de vorst was dat meteen weg. Een met fleece ingepakte volwassen trachy was daarentegen dood. Een onbeschermde albizia boubri met een stam van 1,5 cm had 1 afgevroren tak. ( was toen wel de helft van de boom. Maar herstelde compleet. Voor fatsia’s vrees ik dus niet zo snel..
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor RandyK op 08 feb 2021 21:31

Goed om te horen Helinde! Bedankt voor de ervaring, taaie rakkers dus die Fatsia's :thumb_up:.
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor RandyK op 10 apr 2021 17:43

Een voorjaarsupdate, Na ijsheiligen zal ik nog een update plaatsen want dat is toch altijd een stuk mooier en interessanter. Dan kunnen de overwinterde planten naar buiten en staat alles mooi in blad :thumb_up: .

Border achterin.jpeg
Border achterin.jpeg (396.7 KiB) 3438 keer bekeken

Laat ik maar meteen het treurigste nieuws erin gooien, de Albizia 'Ombrella' in het midden is in de planten hemel. En dat is dan ook nog eens 100% mijn eigen schuld. Omdat dit het middelpunt van de tuin was, wilde ik deze extra goed beschermen(zoals hierboven te zien). Nou verpakking en warmtelint erom heen, heb ik de thermostaat van het warmtelint uit de verpakking gelaten :oops: . Dus terwijl het buiten goed vroor en dus de thermostaat -12 meette was het in de verpakking ruim boven 0. En met ruim bedoel ik zo ruim dat alle plastic binders die het warmtelint langs de stam gehouden hebben volledig doorgesmolten waren door de hitte. Dus de Albizia is uitgekookt en was weinig leven meer in te bespeuren (iig geen cambiale activiteit in de stam meer). Nu had ik er eerst flink de pest in maar het al snel geaccepteerd, fouten maak je en het is alleen maar dom als je er niets van leert zeggen we dan maar. Nu had ik later al wat twijfels van mijn keuze om de Albizia zo in het midden te doen, wanneer bijna alle bomen in blad zitten, is de Albizia nog vrij kaal. Dus je hebt een erg lang seizoen met een kale stok in het midden. Hierdoor nu niet meer. Daarom heb ik nu maar de hele cirkel weggehaald want dit was vrij lastig met grasmaaien. Dit oogt wat strakker, dat heeft ook wel zijn voordelen. Nu even provisorisch een 'kas' boven de kale stukken grond dan kan hier gras gezaaid worden.

Verder heb ik een Albiza 'Evi's Pride' aangeplant. Links daarvan komt een siergember. En voor de trompetklimmer links komt nog een Manihot grahamii als deze wil kiemen iig. Hopelijk gaat de Kalopanax rechts wat harder dit jaar, vorig jaar was hij slechts aan het overleven. Maar misschien is onder de grond genoeg gebeurt. Links daarvan de Viburnum opulus, deze probeer ik in dezelfde vorm te snoeien als de Hibiscus voorthuis maar wat lager op de 'poten'.

Albizia 'Ombrella'.jpeg
Albizia 'Ombrella'.jpeg (365.83 KiB) 3438 keer bekeken

De Hibiscus struik heb ik verwijderd, deze was erg vervelend als ik bij de vijverpomp achter het pampasgras moest zijn. Dus hier staat nu de nieuwe Albizia 'Ombrella'. De bak is overigens niet dicht aan de onderkant, het is gewoon een verhoging (idee van de vorige bewoners). Waarschijnlijk woon ik hier geen jaren meer dus het wordt steeds meer passen en meten wat nog de moeite waard is. Erg lastig :onzeker: ! Hopelijk drukken oppervlakkige wortels van de Albizia niet teveel tegen de tegels.. Rechts hiervan ga ik een aantal Tecoma Stans inplanten. Niet super winterhard maar zou vanuit de wortels weer kunnen komen. Misschien heb ik een geluk en zit er een sterk individu tussen....Experimentje! De Chamaerops is trouwens met enige bladschade wel door de winter gekomen zoals het nu lijkt! Nu had deze ook een iglo van mij gekregen maar dat is ook geen overbodige luxe bij deze soort natuurlijk..


Wistera's.jpeg
Wistera's.jpeg (449.27 KiB) 3438 keer bekeken

Bij de Wisteria's ga ik palen van de schutting tot een paal voor aan de bak maken. Zodat ik deze om de paal kan binden. Leuk idee vind ik zelf want dan kan de bloei hangen. Maar dit is ook een beetje een geval van is het de moeite nog waard. Het kan namelijk jaren duren voordat wisteria bloeit (groeien doet ie snel genoeg dus de paal is dan iig snel genoeg vol met blad). De Hibiscus in het midden vind ik ook maar een triest geval. Deze is door de vorige bewoners nooit gesnoeid maar wel als boomvorm gekocht, dus heb maar opnieuw geprobeerd het in model te brengen maar geen daverend succes vind ik zelf. De snoeiwonden door de verwaarloosde takken zijn ook aardig groot. Tevens hebben ze hem ook een beetje scheef ingepoot. Verwijderen vond ik ook zonde en dit was ook weer eens een gevalletje is het de moeite nog waard. Rechts van de rechter Wisteria wil ik Indigofera amblyantha proberen.

Links achter.jpeg
Links achter.jpeg (429.79 KiB) 3438 keer bekeken

Links in de hoek een Tetrapanax. Hieromheen komt een 'heksenkring' van Datura metel. Ook onder voorbehoud want deze moeten nog kiemen. Rechts daarvan komt de Ensete nu te staan, deze lijkt goed door de overwintering te zijn gekomen. Moet knallen dit jaar :fluiten: !

Gunnera.jpeg
Gunnera.jpeg (447.04 KiB) 3438 keer bekeken

Gunnera wordt al wakker, de kikker zou onder de bladeren moeten verdwijnen dit jaar! Dit komt vast goed ook al is het niet de echte manicata. Voor de zekerheid deze week nog even afgedekt i.v.m de nachtvorsten.

Vijgenboom(pje).jpeg
Vijgenboom(pje).jpeg (438.17 KiB) 3438 keer bekeken

Op de plek waar de Ensete vorig jaar zat heb ik nu een vijgenboom aangeplant. Deze ga ik stamvormig kweken. Vind dit knapper dan in struikvorm.

Oleander 'haag'.jpeg
Oleander 'haag'.jpeg (423.02 KiB) 3438 keer bekeken

Geïnspireerd op de mediterane streek, waar ze inplaats van onze saaie laurierhaag, mooie oleander hagen hebben. Of zelfs Lei-Oleanders :D . Nou dit is mijn alternatief hierop. Van voor naar achter: Roze op stam, puur wit, rood, wit met geel hart, roze. Goed voeden en dan wordt het al redelijk wat dit jaar want sommige stekken zijn natuurlijk mini. Maar deze heb ik vorig jaar teruggesnoeid zodat deze meteen voller als struik groeien.

Yucca's en vijver.jpeg
Yucca's en vijver.jpeg (453.81 KiB) 3438 keer bekeken

Yucca's zijn er goed door gekomen, lichte bladschade bij de gloriosa. Ook is deze mishandeld door het zeil wat er boven hing. Deze is losgeslagen in de sneeuwstorm en heeft erg geklapperd op de bladeren. Maar hij hersteld zich aardig. Bij aanplant leek de ruimte meer dan genoeg. Maar de Rostrata komt al aardig in de verdringing. Als de gloriosa dit jaar bloeit en hij krijgt nieuwe koppen dan kan ik er misschien voor kiezen om maar 1 scheut te laten zitten en hem zo een beetje naar de ruimte te kunnen dirigeren. Zorgen voor later!

kweek 2021.jpeg
kweek 2021.jpeg (415.43 KiB) 3438 keer bekeken

Ook kweek 2021.jpeg
Ook kweek 2021.jpeg (404.03 KiB) 3438 keer bekeken

Iets van de kweek van dit jaar. Ook heb ik de Magnolia's grandiflora, kobus en tripetala in de kweek.

De Fatsia is er trouwens ook door heen gekomen! Op naar mei :mrgreen: !
Laatst bijgewerkt door RandyK op 16 feb 2022 16:18, in totaal 1 keer bewerkt.
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Randy's Tuin

Berichtdoor Mate op 11 apr 2021 12:26

Heel mooi allemaal. :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten