Tankton's Tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Tankton's Tuin

Berichtdoor draco op 18 nov 2021 22:39

Ik neem graag van jullie aan dat dit longifolia zijn. Mijn veronderstelling was gebaseerd op de beschrijvingen in Agaves, Yucca's and Related Plants van het M & G Irish. Daarin wordt expliciet vermeld dat het blad van Nolina longifolia groen ('remarkable green to light green leaves') is en dat van de nelsonii blauwgrijs ('stiff blue-green leaves')?
Laatst bijgewerkt door draco op 23 nov 2021 02:24, in totaal 2 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Tankton's Tuin

Berichtdoor tankton op 18 nov 2021 23:36

Bedankt voor de reacties. Elke keer als ik een plant voor in de serre koop zeggen mijn vrouw en ik " nu is het vol" hahaha :lol:

De meeste vijgen heb ik in de volle grond staan, maar dit waren stekjes van 30cm begin dit jaar :mrgreen:

Ben ook vrij zeker dat de nolina van Draco een longifolia is als ik hem zo zie. Precies dezelfde groeikop.
Laatst bijgewerkt door tankton op 19 nov 2021 01:12, in totaal 1 keer bewerkt.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Tankton's Tuin

Berichtdoor johny op 19 nov 2021 00:59

Die N.longiflia is ook een mooie die afhangende bladeren hebben ook iets vind ik, verwarring is met deze gemakkelijk en zeker op foto.
Zelfs handelaren zitten al eens fout bij GP ooit eentje gekocht als N.nelsonii en was een N. hiberica wat ik helemaal niet spijtig vond deze heeft licht krommen speer en meer hangende bladeren soms getwist.
Wat ik wel gemerkt heb is dat de N.nelsonii felle tandjes heeft op bladrand en bij aanraking lichte snijwondjes maakt.
johny
 
Berichten: 818
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Tankton's Tuin

Berichtdoor tankton op 19 nov 2021 01:14

De longifolia heeft ook hele scherpe bladeren hoor, mijn vrouw had wat oud blad weggesneden en de hele arm zat onder de krassen en sneden .
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Tankton's Tuin

Berichtdoor draco op 19 nov 2021 01:46

"The leaves of the longifolia are lined with very tiny teeth that create a razorlike edge.
The slightly concave leaves of the nelsonii are lined with tiny teeth that are nearly invisible with the naked eye". Behalve de kleur is er een duidelijk verschil in bladlengte, bij de longifolia kan het blad meer dan 2 m lang worden en bij nelsonii 50 - 85 cm.
Laatst bijgewerkt door draco op 23 nov 2021 02:24, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Tankton's Tuin

Berichtdoor batdah op 21 nov 2021 00:48

Mooi hoor zo een grote serre! :thumb_up:
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Tankton's Tuin

Berichtdoor johny op 21 nov 2021 10:32

# Draco eigenlijk logisch die lange bladeren vandaar longifolia, maar interessant om weten als je hem wil kopen voor indicatie .
Als deze foto bekijk zou die eigenlijk mooier zijn op de kleur na.
johny
 
Berichten: 818
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Tankton's Tuin

Berichtdoor tankton op 21 nov 2021 11:22

batdah schreef:Mooi hoor zo een grote serre! :thumb_up:

Dankjewel, ik ben er zelf ook enorm blij mee. Het is ook groot genoeg om heeeeeeel veel planten neer te zetten :mrgreen:

johny schreef:# Draco eigenlijk logisch die lange bladeren vandaar longifolia, maar interessant om weten als je hem wil kopen voor indicatie .
Als deze foto bekijk zou die eigenlijk mooier zijn op de kleur na.


Toch lijkt het blad er het meeste op, al is het korter. De nelsonnii heeft hele stijve bladeren zie ik overal. Misschien is het wel een kruising, we zullen het nooit weten gok ik.... Ben er in ieder geval blij mee :P
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Tankton's Tuin

Berichtdoor draco op 21 nov 2021 12:06

Een hybride is zeker een mogelijkheid vergelijkbaar met Agaves en Yucca's. Het zijn hoe dan ook fraaie unica. :thumb_up:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Tankton's Tuin

Berichtdoor tankton op 02 dec 2021 21:11

Niet echt een tuin, maar mijn binnentuintje :)

Afbeelding
Afbeelding
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten