Pagina 2 van 16
Re: Tankton's Tuin

Geplaatst:
18 nov 2021 22:39
door draco
Ik neem graag van jullie aan dat dit longifolia zijn. Mijn veronderstelling was gebaseerd op de beschrijvingen in Agaves, Yucca's and Related Plants van het M & G Irish. Daarin wordt expliciet vermeld dat het blad van Nolina longifolia groen ('remarkable green to light green leaves') is en dat van de nelsonii blauwgrijs ('stiff blue-green leaves')?
Re: Tankton's Tuin

Geplaatst:
18 nov 2021 23:36
door tankton
Bedankt voor de reacties. Elke keer als ik een plant voor in de serre koop zeggen mijn vrouw en ik " nu is het vol" hahaha
De meeste vijgen heb ik in de volle grond staan, maar dit waren stekjes van 30cm begin dit jaar
Ben ook vrij zeker dat de nolina van Draco een longifolia is als ik hem zo zie. Precies dezelfde groeikop.
Re: Tankton's Tuin

Geplaatst:
19 nov 2021 00:59
door johny
Die N.longiflia is ook een mooie die afhangende bladeren hebben ook iets vind ik, verwarring is met deze gemakkelijk en zeker op foto.
Zelfs handelaren zitten al eens fout bij GP ooit eentje gekocht als N.nelsonii en was een N. hiberica wat ik helemaal niet spijtig vond deze heeft licht krommen speer en meer hangende bladeren soms getwist.
Wat ik wel gemerkt heb is dat de N.nelsonii felle tandjes heeft op bladrand en bij aanraking lichte snijwondjes maakt.
Re: Tankton's Tuin

Geplaatst:
19 nov 2021 01:14
door tankton
De longifolia heeft ook hele scherpe bladeren hoor, mijn vrouw had wat oud blad weggesneden en de hele arm zat onder de krassen en sneden .
Re: Tankton's Tuin

Geplaatst:
19 nov 2021 01:46
door draco
"The leaves of the longifolia are lined with very tiny teeth that create a razorlike edge.
The slightly concave leaves of the nelsonii are lined with tiny teeth that are nearly invisible with the naked eye". Behalve de kleur is er een duidelijk verschil in bladlengte, bij de longifolia kan het blad meer dan 2 m lang worden en bij nelsonii 50 - 85 cm.
Re: Tankton's Tuin

Geplaatst:
21 nov 2021 00:48
door batdah
Mooi hoor zo een grote serre!

Re: Tankton's Tuin

Geplaatst:
21 nov 2021 10:32
door johny
# Draco eigenlijk logisch die lange bladeren vandaar longifolia, maar interessant om weten als je hem wil kopen voor indicatie .
Als deze foto bekijk zou die eigenlijk mooier zijn op de kleur na.
Re: Tankton's Tuin

Geplaatst:
21 nov 2021 11:22
door tankton
batdah schreef:Mooi hoor zo een grote serre!

Dankjewel, ik ben er zelf ook enorm blij mee. Het is ook groot genoeg om heeeeeeel veel planten neer te zetten
johny schreef:# Draco eigenlijk logisch die lange bladeren vandaar longifolia, maar interessant om weten als je hem wil kopen voor indicatie .
Als deze foto bekijk zou die eigenlijk mooier zijn op de kleur na.
Toch lijkt het blad er het meeste op, al is het korter. De nelsonnii heeft hele stijve bladeren zie ik overal. Misschien is het wel een kruising, we zullen het nooit weten gok ik.... Ben er in ieder geval blij mee

Re: Tankton's Tuin

Geplaatst:
21 nov 2021 12:06
door draco
Een hybride is zeker een mogelijkheid vergelijkbaar met Agaves en Yucca's. Het zijn hoe dan ook fraaie unica.

Re: Tankton's Tuin

Geplaatst:
02 dec 2021 21:11
door tankton