Pagina 162 van 193

Re: Tuin Marinus

BerichtGeplaatst: 14 jan 2025 00:26
door Rob
je hebt tochy wel ff hulp gehad om hem ff binnen te halen Marinus?
Vannacht krijgen we een paar graadjes vorst!

Re: Tuin Marinus

BerichtGeplaatst: 14 jan 2025 11:42
door Pita
Rode bladstelen, die heeft het koud. Hier in ES momenteel ook rond de 0 in de nachten, mijne ziet er net zo uit maar hersteld hier ook weer met de lange zomers. Zou hem wel binnen zetten of evt onder een afdak snachts, zou anders zonde zijn, heeft al een leuk formaat

Re: Tuin Marinus

BerichtGeplaatst: 14 jan 2025 13:49
door leroy
Wel een mooi exemplaar

Re: Tuin Marinus

BerichtGeplaatst: 25 jan 2025 12:14
door marinus
Update 25-01

1.jpg
1.jpg (404.08 KiB) 1284 keer bekeken


2.jpg
2.jpg (500.07 KiB) 1284 keer bekeken


3.jpg
3.jpg (536.51 KiB) 1284 keer bekeken


4.jpg
4.jpg (406.87 KiB) 1284 keer bekeken


5.jpg
5.jpg (461.2 KiB) 1284 keer bekeken

Re: Tuin Marinus

BerichtGeplaatst: 25 jan 2025 19:23
door Eduard
Je hebt de planten al vroeg onbeschermd gezet! Komende weken worden warmer Maarja het kan nog alle kanten uit :roll: ik denk pas aan uitpakken eind Maart...
Het zijn mooie exemplaren die je hebt aangeschaft :thumb_up:

Re: Tuin Marinus

BerichtGeplaatst: 25 jan 2025 20:07
door marinus
Deze palmen heb ik al een paar jaar. Over het algemeen zijn het palmen die een paar graden vorst kan hebben.

Als er vorst voorspeld wordt kunnen de speciale zakken in een mum er overheen gezet worden. Is de vorst weg dan gaan de zakken er meteen weer weg.

Zelfde geld voor de boomvarens, ook staan deze mooi beschut

Re: Tuin Marinus

BerichtGeplaatst: 25 jan 2025 22:22
door draco
Ik heb ervaren dat winterschade al dan niet met vorst, zolang het koud is niet tot expressie komt. Ik had in de jaren '90 Livistona australis niet tijdig binnen gezet toen het onverwacht 's nachts -7°C werd. Aanvankelijk leek er niets aan de hand tot het voorjaar en het warmer werd. Al het blad werd bruin en de eerstopkomende speer was ook verdord. De schade kan dus pas tot expressie komen wanneer de stofwisseling van de plant weer op gang komt. De uitgestelde expressie van schade is alleen te verwachten bij lichte tot matige vorst al naar gelang de tolerantie van de soort. Bij zwaardere vorst zal de schade sneller zichtbaar worden. Een ander type winterschade bij palmen is speerrot welke ontstaat door een combinatie van vocht en kou. Dat kan al bij betrekkelijk geringe vorst optreden zelfs bij Trachycarpus. Na 2 weken vorst met -7°C onderbroken door enkele dagen dooi, kregen 4 van 5 Trachycarpus speerrot. Ik ben benieuwd Marinus, hoe dat deze keer met de Bismarckia afloopt.

Re: Tuin Marinus

BerichtGeplaatst: 25 jan 2025 23:19
door marinus
Zoals ik al eerder schreef, had ik ik ik de B. al afgeschreven. Hij begint nu slechter eruit te zien.

Meestal april, mei kun je pas echt zien wat de schade is. Dat heb ik 20 a 25 jaar ook bij palmbomen kwekers gezien.

Re: Tuin Marinus

BerichtGeplaatst: 26 jan 2025 09:30
door marinus
Het grootste probleem is niet als een plant dood gaat, maar als je er niet meer aan kan komen.
Zoals een grote dioon, die heb ik trouwens binnen staan, net als wat andere planten.

Re: Tuin Marinus

BerichtGeplaatst: 26 jan 2025 12:06
door marinus
daylirion.jpg
daylirion.jpg (479.9 KiB) 1509 keer bekeken

3 koppige dasylirion staat al 8 jaar in de tuin