Pagina 29 van 48

Re: Exotische planten zonder winterbescherming in het westen

BerichtGeplaatst: 27 dec 2022 19:05
door Axel Amsterdam
Washingtonia’s in kerstsfeer

Re: Exotische planten zonder winterbescherming in het westen

BerichtGeplaatst: 27 dec 2022 23:39
door Lagarto
Ik heb vorig jaar Mangave "mission to Mars", "Lavender Lady" en "pineapple express" gekocht en droog in de niet-vorstvrije veranda overwinterd. De Lavender lady heeft toen op een onverwarmde vensterbank overwinterd, en leek het alsnog te droog of te warm gevonden te hebben, in het voorjaar buiten bloeide ze helemaal op. De rest behalve slakkenvraat geen schade.
Sinds afgelopen voorjaar heb ik er ook een "Silver Fox" bij. Mijn mangaves hebben dit jaar alle droog in de veranda overwinterd waar het in de ijsweek tot ca. -9 is gekomen. Toen de dooi inzette lijkt er condens in de planten gedrupt te zijn. Ik heb ze toen op hun zij gelegd zodat het water er uit kon lopen. Ze zien er nu redelijk tot goed uit, maar alle vormen lijken aan tenminste enkele (oudste) bladeren wat vorstschade te hebben. Lavender lady laat de bladeren slap hangen alsof ze dorst heeft, maar lijkt op het oog momenteel de minste schade te hebben.

Re: Exotische planten zonder winterbescherming in het westen

BerichtGeplaatst: 28 dec 2022 00:27
door Axel Amsterdam
Bedankt Lagarto en de anderen (onder wie een prive bericht) voor de tips en ervaringen over mangaves. Droog houden is wel van belang lijkt het, misschien behalve voor de macho mocha, die staat wel bekend als de hardste mangave in de US volgens mij.

Re: Exotische planten zonder winterbescherming in het westen

BerichtGeplaatst: 29 dec 2022 00:30
door Lagarto
De jouwe staat dus uitgeplant Axel? Al naar gelang de uitkomsten bij mij na afloop van deze winter is uitplanten met 's winters een laag herfstblad en al dan niet vlies wellicht een optie, al vermoed ik dat je macho mocha buiten geen min tien gezien heeft zoals hier?

Re: Exotische planten zonder winterbescherming in het westen

BerichtGeplaatst: 29 dec 2022 00:44
door Axel Amsterdam
Ja klopt, uitgeplant sinds de zomer. Het is hier een paar keer tussen -4 en -5 geweest met overdag lichte vorst gedurende een week.

Re: Exotische planten zonder winterbescherming in het westen

BerichtGeplaatst: 29 dec 2022 00:49
door Lagarto
Mijn grote americana viewtopic.php?f=53&t=23875&start=10#p265748 lijkt de min tien trouwens aardig door te zijn gekomen, voor zover dat nu al te zeggen is dan ... Ze had weliswaar een bigbag (topictitel zegt ZONDER bescherming maar goed ;) ) maar daarin lijkt de condens op haar neer te zijn geslagen en naar beneden gelopen. Daar is het vervolgens tussen de bladvoeten bevroren. Is op de foto's wellicht niet heel goed te zien, ik plaats ze maar even. Het was zo niet de bedoeling geweest, maar ging even niet anders.

Americana uitpakken 20221220.jpg
Americana uitpakken 20221220.jpg (716.46 KiB) 4284 keer bekeken

Americana ijs.jpg
Americana ijs.jpg (386.38 KiB) 4284 keer bekeken

Americana ijs 2.jpg
Americana ijs 2.jpg (394.11 KiB) 4284 keer bekeken

Re: Exotische planten zonder winterbescherming in het westen

BerichtGeplaatst: 29 dec 2022 01:01
door Axel Amsterdam
Ziet er prima uit, veel beter dan die van mij. Ik ga deze volgende vorstweek wel afdekken.

Re: Exotische planten zonder winterbescherming in het westen

BerichtGeplaatst: 29 dec 2022 10:36
door Mate
Nice :applaus: Lang geleden dat ik een americana had...kan me niet herinneren of ze direct schade laten zien of later tot snot evolueren..

Re: Exotische planten zonder winterbescherming in het westen

BerichtGeplaatst: 30 dec 2022 01:31
door Lagarto
De gebogen/door bigbag geknikte bladdelen worden nu wel slap en ook op andere bladdelen lijken schimmelpuntjes te komen... heb meteen de bigbag maar helemaal verwijderd vanochtend

Re: Exotische planten zonder winterbescherming in het westen

BerichtGeplaatst: 30 dec 2022 12:53
door palmgek
Als deze niet is bijverwarmd heb ik er een hard hoofd in Lagarto. Schade bij Agaves hoeft zich niet perse direct te tonen, net als bij palmen kan dit even duren. Ze kunnen aardig wat hebben maar enkele dagen richting -9 a -10 met zelfs vorstdagen erbij lijkt me aardig kansloos.