Album: lapalmeraie

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor palmgek op 02 jul 2018 11:26

Mooi man, je Washingtonia gaat lekker :thumb_up: En ja heb het al vaker gezegd, je tuin is mooi ruim opgezet, ik houd ervan. Beter als al die volgepropte tuintjes waar de planten elkaar op den duur verdringen.
Ben benieiwd naar een close up van je Butia (a)
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor Eduard op 02 jul 2018 11:39

Helemaal mee eens zo hou je overzicht, ben benieuwd naar de albizia bloei ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10317
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor marinus op 03 jul 2018 05:13

Beter als al die volgepropte tuintjes waar de planten elkaar op den duur verdringen.

Ik heb liever een volle tuin dan hier en daar een plantje. kijk ook maar een bij google onder afbeeldingen en dan bv exotic garden
marinus
 
Berichten: 2447
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
78 bedankjes

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor Dennis_S op 03 jul 2018 07:24

Groeit allemaal weer lekker! Wat is de plant met het bonte blad op de tweede foto van je post van 25 juni?
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor lapalmeraie op 03 jul 2018 09:14

Tnx allen!

marinus schreef:Ik heb liever een volle tuin dan hier en daar een plantje. kijk ook maar een bij google onder afbeeldingen en dan bv exotic garden


Ieder zijn smaak, dat is juist mooi toch. Je kunt alle kanten op in deze hobby en zo blijft elke tuin ook uniek. ;)
Mijn aanpak zal vast niet iedereen smaken maar ik zelf houd wel van een wat strakker geheel.
Ik kies dus heel bewust wat ik waar zet en koop dus ook enkel maar als ik op voorhand weet waar het nog "past". Ik vind Google daarbij niet meteen een definitie van hoe het "moet".

lapalmeraie schreef:Afbeelding


Persicaria virginiana 'Painter's Palette', makkelijke en volledig winterharde vaste plant. ;)
Ik heb ze samen met de P. microcephala soorten; 'Purple Fantasy' (links in beeld), 'Silver Dragon' (rechtsboven), 'Red Dragon' en Persicaria virginiana 'Lance Corporal' (beiden niet op deze foto).

@Richard; bij deze!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor Mate op 03 jul 2018 09:35

marinus schreef:Beter als al die volgepropte tuintjes waar de planten elkaar op den duur verdringen.

Ik heb liever een volle tuin dan hier en daar een plantje. kijk ook maar een bij google onder afbeeldingen en dan bv exotic garden


Marinus, helaas heeft niet iedereen de luxe een grote tuin in het bezit te hebben en als je dan ook nog verslaafd bent aan het exoten virus, is het best lastig om maar met een of 2 potentiële grote palmen te werken. :fluiten:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor palmgek op 03 jul 2018 11:03

@Marinus, misschien moest ik mijn opmerking wat nuanceren. Gelukkig is dat door Niek en Mate al deels opgepakt. Mijn tuintje staat ook ramvol, zo erg zelfs dat er een tijd is geweest dat ik de keukendeur nauwelijks meer open kteeg. En mijn schuur slechts kon bereiken door steeds het blad van de canariensis en de basjoos opzij te duwen. Ik weet dus wat het is om een te volle tuin te hebben en ken dus ook de frustratie die ermee gepaard gaat. Dit alles doet afbraak aan het genot dat je aan je tuin kunt beleven. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je de vorm en schoonheid van iedere afzonderlijke plant niet meer herkent omdat alles volledig in en door elkaar groeit.

Uiteraard verschillen mensen van mening en is het zoals mate ook heel terrecht opmerkt moeilijk om je in te moeten houden met een kleine tuin, zeker als palmgek ;)
Ik wil enkel aangeven dat je alles beter een beetje de ruimte kan geven, mensen hebben vaak niet door hoeveel een palm nog gaat uitdijen en krojgen dan later spijt. Ik kijk maar naar mezelf :lol:

@Niek, mooie Butia met zijn groene veders die inderdaad mooi stijf zijn en wat minder lijken af te hangen :thumb_up: Doet me toch wel veel aan eriospatha denken eigenlijk.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor Mate op 03 jul 2018 11:35

Btw heerlijke tuin Niek..staat er allemaal schitterend bij :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor lapalmeraie op 03 jul 2018 12:00

Tnx! ;)

De ruimte is inderdaad een luxe hoor, hoewel het ook wel véél langer duurt voordat het eindelijk wat vorm krijgt. Kijk maar eens op onderstaande foto's naar de achtergrond van zo'n 8 jaar geleden. :lol:

Ook brengt het natuurlijk veel meer werk met zich mee. Grasmaaien alleen al duurt 2u (6 km volgens de stappen teller :? ). Water geven minstens 1 à 1,5u.

Maar ééns het allemaal in orde is, waan je je alleen op de wereld. :D

Wat betreft de Butia. Dat blijft natuurlijk een lastig geslacht. Er is zo ontzettend veel verschil binnen elke soort alleen al. Dit was bv mijn eriospatha (die ik inmiddels niet meer heb), Een volledig andere palm qua blad. De bladstelen en stam lijken wel meer op elkaar, hoewel de eriospatha nog wat jong was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor lapalmeraie op 03 jul 2018 12:13

Hier nog even een vergelijking tussen beide soorten tov de mijne op basis van een Spaanse kwekerij
Dan vind ik ook de bladstelen toch meer neigen naar odorata. ;)

Afbeelding

Hier vind je ook nog gedetailleerde beschrijvingen terug van beide soorten

Butia odorata

Butia eriospatha

Wat betreft de bladstelen zeggen ze daar:

odorata:
margins mostly armed with fairly short teeth on upper portion, coarsely spiny on lower part and adjacent sheathing base, spines 8-11 cm long;

eriospatha:
sheathing leaf base partially covered with a dense brownish tomentum, petiole 90-100 cm long, margins of petiole armed with short teeth or spines 1-3 cm long;


Afijn, hoe meer je erover leest hoe meer je weer gaat twijfelen :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten