Richard's tuintje

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor Jozef op 25 maart 2018 11:30

Ziet er prima uit bij jou. :thumb_up: Ook bij mij heeft de washingtonia het meest geleden.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor Gouden HandPalm op 25 maart 2018 11:58

Is het niet veel makkelijker om de bladeren er af te snijden en alleen de speer en stam in te pakken bij een Washingtonia?

Ik zie die bladschade zich niet zo snel herstellen, eerlijk gezegd.

Het plantje produceert wel 5-7 nieuwe bladeren per jaar. Je hebt ze er zo weer aan zitten.

Scheelt ook een hoop ruimte en inpakwerk in nov/dec.

Mij leek dat wel een handige modus operandi bij een polderWashy.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor Mate op 25 maart 2018 14:29

Lijkt me handiger voor het fotosynthese proces om zoveel mogelijk goede bladeren te behouden.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor palmgek op 25 maart 2018 14:37

@ GHP, dat is inderdaad ook nog bij me opgekomen, echter eenmaal opgebonden bleek de kroon qua omvang eigenlijk best goed hanteerbaar. De ad-hoc bescherming die ik heb aangebracht bestond uit een hoeslaken met plastic tuinset overtrek welke samen maar een zeer beperkte isolerende werking hebben. Zo opgebonden biedt het buitenste blad nog wat bescherming voor de binnenste en de speren.
Het blad dat droog is hersteld niet meer, toch verwacht ik dat er eind mei al weinig meer van te zien zal zijn :lol:
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3680
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor Gouden HandPalm op 25 maart 2018 15:05

Mate schreef:Lijkt me handiger voor het fotosynthese proces om zoveel mogelijk goede bladeren te behouden.


Daar zal Draco wel het verlossende woord over hebben, maar mij lijkt het dat planten in winterrust weinig aan fotosynthese doen. Je kunt ze gerust in de wintermaanden in het donker weg zetten. Met bescherming er omgepakt omheen zien ze ook niet zoveel. Ze zijn nagenoeg in winterslaap.

@palmgek

Er komt een moment dat je hem niet meer kunt inpakken, vrees ik. Ze groeien waar je bij staat. Dan is het wegsnijden van de bladeren in de winter de enige optie die nog overblijft. Daar herstelt de plant wel weer van in jet voorjaar, als je de speer maar goed inpakt en vorstvrij houdt.

Het zou werkelijk zonde zijn als je zo'n pracht exemplaar in de toekomst niet meer door de winter zou kunnen trekken.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor Mate op 25 maart 2018 15:41

Heb het meer over na de winter en idd niet tijdens het inpakken. Het blad is, op de randen na, gewoon groen dus beter voor de palm.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor Subwoofer op 25 maart 2018 19:54

Die washy staat waarschijnlijk mooi droog onder die planken en lekker warm tegen die muur. Mooi!
Subwoofer
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 23 apr 2014 17:06
Woonplaats: W-vlaanderen
21 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor Dennis_S op 25 maart 2018 21:01

Is inderdaad het overwegen waard om een grote Washingtonia voor de winter te ontdoen van alle bladeren, te omwikkelen met jute, dan een lichtslang of warmtekabel en daaromheen bubbelplastic. Een gezond exemplaar loopt waarschijnlijk gewoon weer uit en zoals Richard aangeeft, eind mei zie je alleen maar nieuwe bladeren. Dan nog wel zaak om het groeipunt goed droog te houden, en dat valt niet mee als je de boel zo strak inpakt. Er is iemand in Engeland die dit met succes doet meen ik. Het overwegen waard als de palm echt te groot wordt.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor hanscazan op 25 maart 2018 22:58

aaaiiii aaaaaiiii aaaaaaaaii, wilde foto plaatsen van mijn bijna 3 jarige met 3 speren verkleeft, zo dik zo krachtig binnen in de serre, overzag ik deze ivm enthousiaste van mede liefhebbers reacties en volle hand ipv mijn knijppie over die van mijn 3tjes :D .
Ik kom in de leer en ga eerst ff bij Rob kijken ;) . Weet nu al....... heeel mooi maar niet zo gesneden
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor palmgek op 26 maart 2018 12:43

:lol: Hans :thumb_up: Je mag als je dat zou willen hier ook wel een kijkje komen nemen hoor. Dat geldt overigens voor alle palmvrienden. Stuur maar een pm, dan plannen we iets :welkom:
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3680
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten