Richard's tuintje

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor draco op 22 jun 2020 10:22

Het is een bekende afwijking onder verzamelaars van planten Richard. Ik heb 2 keer een tuin ingericht en elke keer weer volgepropt met bomen, struiken en kleinere planten die dan onderling de strijd mogen aanbinden om ruimte en licht. Sommigen geven het al snel op maar uiteindelijk moet je als beheerder toch ingrijpen waarbij soms pijnlijke beslissingen nodig zijn.
In een echte jungle is tenslotte ook voortdurend een felle strijd gaande. Het is verbazingwekking hoeveel planten op een kleine oppervlak kunnen gedijen. Het is bijna een doodzonde om een tuin met gras of erger nog tegels te bedekken, terwijl er de fraaiste planten kunnen groeien. Het zou interessant zijn om te weten hoeveel CO2 uitstoot door de liefhebbers van weelderige tuinen wordt gecompenseerd.

Groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor palmgek op 22 jun 2020 11:43

Ik heb weinig vertrouwen in de CO2 lobby, laat staan compensatie, gelul binnen de marge, is slechts een methode om een perceptie te creeren en de mensen geld afhandig te maken
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor draco op 22 jun 2020 15:16

palmgek schreef:Ik heb weinig vertrouwen in de CO2 lobby, laat staan compensatie, gelul binnen de marge, is slechts een methode om een perceptie te creeren en de mensen geld afhandig te maken

Welke CO2 lobby bedoel je pro- of contra? Ik las in de krant dat we het overtollige CO2 naar Mars kunnen sturen zodat daar een broeikas effect ontstaat en deze planeet bewoonbaar gemaakt kan worden. Er zijn nog wel wat technische hindernissen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor palmgek op 22 jun 2020 17:49

Draco,
Misschien interessant stukje van de co founder (ex) van greenpeace

Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor draco op 22 jun 2020 18:40

Valt erg tegen Richard, het is een zeer symplistisch verhaaltje. Uiteraard is CO2 nodig voor plantengroei en voor de handhaving van een leefbaar klimaat. Dat neemt niet weg dat we de laatste eeuw in hoog tempo de vastgelegde koolstof van miljoenen jaren aan het opstoken zijn. Dat evenwicht heeft zich zo lang kunnen handhaven doordat het CO2 steeds uit de atmosfeer verdween en in veenlagen en de zeebodem werd opgeslagen. Dat het CO2 gehalte miljoenen jaren geleden hoger was dan nu staat buiten kijf maar de gemiddelde temperatuur was hoger en de biomassa voor de opname navenant groter. Je kunt niet zonder gevolgen de toenmalige situatie terugbrengen in een tijd waarin bovendien grootschalige ontbossing plaatsheeft. Dat deze meneer voor Greenpeace heeft gewerkt, maakt op mij geen indruk. Ik vergelijk het met vooraanstaande gepromoveerde biowetenschappers die in jaren '70 bij de EO televisie kwamen verklaren dat de evolutie een hersenspinsel was en dat de aarde 8000 jaar geleden door God was geschapen. Maar er bestaat tenslotte ook nog steeds een groep mensen die ervan overtuigd zijn dat de aarde plat is. :mrgreen:
Uiteindelijk maakt het niet uit wat wij individueel geloven of welke hypothese we aanhangen. Dat het klimaat verandert valt moeilijk te betwisten maar over de complexiteit van de oorzaken kunnen we nog lang debatteren. De vraag rijst daarbij of je op de oude voet moet doorgaan danwel maatregelen moet treffen en welke er nodig zijn? Ik ben niet optimisch over de uitkomst.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor palmgek op 22 jun 2020 18:54

Interessant verhaal Han, maar ik moet als leek zijnde (zonder mijn eigen mening te geven) toch concluderen dat ook jouw verhaal niet te bewijzen is, evenmin dat van Patrick Moore.
Veelal wordt er dan over een theorie gesproken denk aan evolutie "theorie" :lol:
Wat er dan over blijft is een gevoel vaak gevoed door ervaringen en perceptie, en dat kan per persoon nogal verschillen ;)
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor draco op 22 jun 2020 21:09

De evolutieleer is gebaseerd op voortgaand wetenschappelijk onderzoek met vaststaande feiten en ook nog veel onzekerheden en hiaten. Sinds Charles Darwin' s Origin of Species heeft deze kennisleer een enorme wetenschappelijke ontwikkeling doorgemaakt. Het is een grove misvatting om het evolutieproces op aarde af te doen als een theorie. De aarde met al het leven als door God geschapen is daarentegen een mooi sprookje. Wie dat wil mag er van mij in blijven geloven. Het is in ieder geval makkelijker te begrijpen dan de ontwikkeling van simpele organische moleculen tot complexe zelf reproducerende organismen. :D
Maar ondertussen komt dit allemaal in jouw 'tuintje' terecht Richard, en wordt het misschien tijd om deze inbreuk onder te spitten. Aan jou het laatste woord! :thai:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor palmgek op 22 jun 2020 21:29

Ja, back to topic Han :lol: :fluiten: :off_topic:
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor Rob op 23 jun 2020 00:03

Even los van de CO2 en de daarmee gepaard gaande evolutiediscussie (die zeker ook mijn interesse heeft als wetenschapper) een opmerking tav volle tuinen.
Ik vind dat volle eigenlijk juist wel heel mooi!
Het is wat een tuin 'af' en speciaal maakt. Het geldt zeker voor jullie beider tuinen: er is overal wel wat te zien, maar vast geen tegels of lege ruimte! Die speciale silhouetten en doorkijkjes zijn absoluut heel lastiger, maar absoluut te vinden. Sommigen hier zijn er meesters in!

Ieder zijn mening natuurlijk. Voor onze tuinen gelden eigenlijk alleen de regels van de eigenaar en het lokale klimaat...en dat maakt het ook gelijk weer zo lekker bijzonder en persoonlijk. Er zitten er hier dan ook echt super speciale tuinen bij - niet dat iedereen ze even mooi vind, maar bijzonder zijn ze!

:thumb_up: :thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor palmgek op 23 jun 2020 07:52

Rob,
Kleine nuancering, de evolutie "theorie" werd hier slechts aangehaald als voorbeeld. Dit was echter niet het punt van discussie!

Vwb de volle tuinen; het begrip vol is nogal rekbaar, wat voor persoon 1 vol is betekend voor de ander "er kan nog meer bij". Persoonlijk ben ik geen fan van volgepropte tuinen, een stukje gras, een pad of een deel betegeld geeft juist contrast en rust. Daarnaast ben ik als palmgek dol op variatie in kleur en vorm. Deze gaan in een volledig volgepropte tuin vaak verloren in het geheel.
Ondanks het feit dat mijn tuintje natuurlijk behoorlijk vol is, heb ik gepoogd om binnen de beschikbare ruimte toch zoveel mogelijk afstand tussen de planten te houden, waardoor het nog net niet als een storage oogt en de afzonderlijke vormen in het geheel nog te identificeren zijn.
In veel gevallen worden palmen klein aangeplant, vaak realiseert men zich dan niet hoe groot deze gaan worden en hoe hard dit kan gaan. Later is het dan een dilemma, zonde om uit te graven om nog maar te zwijgen over de moeite die dit dan kost. In dat geval zeg ik jammer, eea was niet nodig geweest als hier van te vooren rekening mee was gehouden.
Maar inderdaad smaken verschillen. Ik merk aan mezelf dat het me rust geeft als ik de tuin gesnoeid heb en weer fatsoenlijk van de keuken naar de schuur kan lopen.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten