Exotic Resort

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Exotic Resort

Berichtdoor daniell op 17 sep 2017 00:58

Beste Patrick,

Ik lees dit nu pas. Hoe is het nu met alle planten? Je tuin ziet er mooi uit, vooral de keuze voor de steentjes is erg mooi. Die lichte kleur is typisch mediterraans.

Inderdaad is het wel erg minimalistisch. Ik zelf had bijvoorbeeld iets meer met struikjes en grassen hebben gewerkt, zoals je ook vaak in het mediterraans gebied ziet. Vooral de mix van grijs met verschillende groentinten is hoe je het mediterraanse effect geeft. Ik zou bijvoorbeeld bij grijs struikgewas denken aan Artemisia ludoviciana 'Silver Queen', Festuca Glauca soorten. Bij groen is de rozemarijn een must ( je hebt ook een winterharde 'blue winter' variant, die kan echt -25 aan en overleeft ook open standplaatsen), buxus is vaak erg onderschat en is ook prima voor een mediterraanse tuin en wat andere wintergroene heesters. Wil je bloei kun je Choisya ternata 'White dazzler' of Gardenia Jasminoides 'Keim's Hardy' proberen. Zijn beide op een beschutte zonnige plek praktisch winterhard.

Ik vind het grappig hoe je tuin exotisch is geworden, maar toch ook de Hollandse onbegroeide schutting en rechthoekige vormen heeft :lol: Ik zou er zelf bijvoorbeeld wat lage bomen en heesters omheen zetten om de tuin wat ronder en minder Hollands-rechthoekig te maken. Voor grijskleurige bladeren: Quercus Suber is een perfecte olijfboomvervanger die sneller groeit en -20 overleeft. Mocht je iets nog sterkers willen: Eleagnus Augustifolia, al moet je die veel snoeien anders wordt hij te groot. De groene Magnolia Grandiflora contrasteert daar heel mooi bij en geeft dan dat mediterraanse effect. Maar feitelijk is de inheemse hollandse pijnboom zoals Pinus Sylvestris ook prima. En de valse cipres (groeit op dezelfde manier) Juniperus Scopulorum 'Blue Arrow' die volledig winterhard is.

Mocht je mijn tips interessant vinden, zou ik er aan toe willen voegen: werk niet alleen met planten, maar ook met stenen (sierkeien) en potten!! Potten kunnen ook een mediterraans effect geven en daar kun je ook planten inzetten die je in de winter binnen zet, zoals de paradijsvogelbloem, een oleander, of een Agave Americana.

Maarrrr... Wie weet wil jij het ook wel rechthoekig en Hollands houden in die zin. Er is ook niets mis mee om stijlen te combineren.

Wat betreft de Yucca's ben ik zeer benieuwd hoe zij er nu bijstaan. Ik vind dat je best gewaagd bent begonnen. Al je planten zijn eigenlijk niet volledig winterhard. Dat is dus best risky. Dat terwijl je eigenlijk niet eens met veel halfwinterharde of niet winterharde planten hoeft te beginnen om de mediterraanse look te krijgen. Er zijn enkele volledig winterharde. Mocht je met deze Yucca's en de Dasylirion op de lange termijn problemen krijgen kun je natuurlijk ook volledig winterharde Yucca's uitkiezen zoals Yucca Filamentosa. Yucca Gloriosa is daar de stamvormende variant bij. Die heeft zelfs bij -25 geen bescherming nodig. De Gloriosa 'Varigieta' de gekleurde variant die wel beneden -20 een paraplu nodig heeft, maar wel ontzettend mooi is. Yucca Glauca en Faxioniana zijn ook volledig winterhard. Vooral die laatste lijkt een beetje op de Dasylirion.

Ik zelf ben bij mij thuis gewoon begonnen met winterharde grijze heesters gecontrasteerd met enkele wintergroene groene heesters. Veel Yucca Filamentosa en Gloriosa. Een standaard pijnboom er bij en je hebt al de mediterraanse look. Ik ben nu een border met veel struikgewas zoals bijvoet, lavendel, rozemarijn, nepeta en buxus aan het maken. Wel in de halfschaduw dus fingers crossed, maar het lijkt te lukken. Her en der staat daar een Juniperus Scopulorum 'Blue Arrow' tussen om het cipresidee te geven. Eigenlijk is Trachycarpus het enige dat niet volledig winterhard is bij mij. Die kan ik dan in de winter met alle energie in de gaten houden.

Dit is een interessant voorbeeld van hoe je een rechthoekige tuin met wat kleine bomen rond maakt en hoe weinig je nodig hebt om de mediterraanse look te creeëren:
http://www.eigenhuisentuin.nl/item/42/mediterrane_sfeer
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Exotic Resort

Berichtdoor Mate op 17 sep 2017 07:43

Ben ook benieuwd hoe het met de tuin is...
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten