Exotic Resort

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Exotic Resort

Berichtdoor p e t e r op 13 aug 2011 15:02

Hoi Patrick,

Je hebt alvast een goed begin gemaakt door je goed voor te bereiden voor je er aan begon.

Ik zou inderdaad niet meer bemesten vanaf eind augustus.

Misschien nog een belangrijke tip voor de planten die je pas aangeplant hebt, vooral de bare roots. Deze fixeer je best ivm de wind, anders gaan de broze wortels snel afbreken.
Heb je de klei kluiten verwijderd?

Hou er rekening mee dat pas aangeplante planten minder winterhard zijn dan planten die reeds langer in de volle grond staan. Dus je zal sneller moeten beschermen en verluchten in de winter.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Exotic Resort

Berichtdoor djoeke op 13 aug 2011 15:39

Hey :welkom: op het forum .
je hebt direct een mooi intreden gemaakt :thumb_up:
Mooi tuin heb je daar ,maar zou toch ook niet wachten met inpakken tot die uiterste temperaturen die je aangeeft .
En de bare root's beetje fixeren zodat die nieuwe wortels niet afbreken als ze te veel bewegen door de wind .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Exotic Resort

Berichtdoor TropiRo op 13 aug 2011 19:57

Welkom hier, mooi aangelegde tuin.

De grasboom kan je het beste heel goed beschermen aankomende winter, ik raad aan om begin oktober al een afdak te maken zodat de grond en plant kurk droog de winter ingaan, ook zal ik hem met lichtslang of warmte kabel goe omwikkelen zodat de vorst haast niet in de plant kan trekken.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Exotic Resort

Berichtdoor lapalmeraie op 13 aug 2011 21:17

:welkom:

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Exotic Resort

Berichtdoor Sodiac op 13 aug 2011 21:53

Erg mooi als iemand een duidelijk plan heeft en het ook precies zo uitvoert! Ik heb naar de foto's gekeken van op je website maar is dat wel anti-worteldoek of is dat helemaal dicht plastic waar geen water doorheen kan?
Avatar gebruiker
Sodiac
 
Berichten: 475
Geregistreerd: 06 jun 2010 21:25
Woonplaats: Noord-Brabant, NL
41 bedankjes

Re: Exotic Resort

Berichtdoor wsnbm op 14 aug 2011 10:13

Welkom en je hebt een hele mooie strakke tuin hoor :thumb_up:


:welkom:
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Exotic Resort

Berichtdoor patrick op 14 aug 2011 12:21

Wow, iedereen bedankt voor de leuke, nuttige, informatieve bijdrage. Ik had niet verwacht zo snel al zoveel door te hoeven lezen. :o

N.a.v. enkele reacties (waar ik nog wat vragen over heb) volgend hieronder mijn respons.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

@Roger

Mooie tuin Patrick, je schrijft vanaf september kaliumrijke meststof toedienen (coniferen meststof), tot start winter +/- December, is dit echt nodig?


Of dit nodig is weet ik dus niet. Het stond ergens omschreven op een website en ik had het in mijn hightech logboekje (in de vorm van een Excell sheet) opgeschreven. Mijn post bestaat uit een samenvatting van wat ik heb gedaan + de informatie die ik heb gevonden en verwerkt als zeg maar een "blue print" voor het onderhoud. Juist met de expertise hier probeer ik die blue print te optimaliseren.

ik geef normaal aan de palmen die in de volle grond staan 2x per jaar wat koemest korrels verder niets


Uit de reactie van Christophe blijkt dat voldoende mest juist de bruinenpunten kan verminderen. Heb je daar geen last van bij 2x bemesten?
Als die van jou nagenoeg groen blijven, dan zou een proces van 2 tot 4 keer per jaar bemesten een mooie leidraad kunnen beteken.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

@pevano

Ik zet toch vraagtekens bij de afwatering van de Yucca's. Ik zie daar gronddoek liggen waardoor de grond flink langer nat blijft en niet goed kan uitwasemen.


Gronddoek was onvermijdelijk omdat er een grindlaag overheen is gekomen, anders krijg je een mix van aarde en split na loop van tijd. Tevens ben ik allergisch voor flora waar ik zelf niet voor gekozen heb 8-) . De Yucca's hebben nog het meeste geluk van allemaal omdat zij boven op een talud staan met veel normaal grond eronder.

Er is een dikke kans dat de Yucca's volgend jaar gaan bloeien als ze goed de winter door komen. Dat is van de onvermijdelijke klap die ze nu krijgen.


Wat te doen als er een bloem ontstaat dan? Wegknippen?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

@Sodiac

Erg mooi als iemand een duidelijk plan heeft en het ook precies zo uitvoert! Ik heb naar de foto's gekeken van op je website maar is dat wel anti-worteldoek of is dat helemaal dicht plastic waar geen water doorheen kan?


Het is worteldoek, 120 gram per m2. Stevig en dik. ;)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik zal van de week, als ik wat meer tijd heb, een ge-update versie van de blue print plaatsen, met de tips hier verwerkt daarin.

Nog 1 vraagje: Hoeven geen enkele van mijn exoten water te hebben tijdens de winter?
(Aangezien er door het plaatsen van een afdakje weinig water bij de plant kan komen, indien deze tip wordt uitgevoerd.)

Groetjes,

Patrick
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 13 aug 2011 00:57
Woonplaats: Boxmeer
3 bedankjes

Re: Exotic Resort

Berichtdoor Toni op 14 aug 2011 18:35

Nee geen enkele van jouw planten in de volle grond heeft van de winter water nodig, krijgen ze via de grond vanzelf. En ik zou bij sommige planten zeker een afdak + xtra winter bescherming toepassen!

Gr Toni
Toni
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 29 jul 2011 21:08
Woonplaats: Meerssen, Zuid Lmb
16 bedankjes

Re: Exotic Resort

Berichtdoor Eduard op 14 aug 2011 22:47

Hoi erg steriele tuin, daar moet je van houden, maar ik begrijp je wel! Wel mooi aangelegd :thumb_up:
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Exotic Resort

Berichtdoor patrick op 18 mei 2012 03:06

De winter is weer voorbij, met helaas zichtbare bladschade tot gevolg. Tot mijn verbazing heeft de minst winterharde plant “Dasylirion Longissimum” deze winter het beste overleeft van al mijn planten. Stukje over Dasy vind je hier: viewtopic.php?f=32&t=5208

Mijn winterschade rapport leek er in eerste instantie op dat het best mee ging vallen, maar op een of andere rare manier ging alles ineens achteruit. Zie zo meteen de foto reportage.

Allereerst ben ik een eigenwijze boeren pummel, maar dat neemt niet weg dat ik adviezen niet opvolg.

Om te beginnen, de Chamaerops Humilis en de Trachycarpus Fortunei. Deze zouden het meest winterhard zijn, dus naar mijn mening ook de minste bescherming nodig hebben. De Chamaerops heb ik met 1 laag vliesdoek omwikkeld en tijdens nachtvorst van een plastic zak voorzien. De Trachy’s zijn eigenlijk de hele winter onbeschermd geweest, alleen enkele dagen hebben ze een vlieslaken omgewikkeld gehad omdat het toch echt koud begon te worden.

Het probleem wat ik bij deze 2 soorten had was vooral de stugge bladeren/takken. Ik wilde dit niet echt forceren door het bij elkaar binden, bang op schade, maar die is nu helaas groter. Dit lukte ook niet echt omdat het draad (heb gebruik gemaakt van isolatiedraad vanwege de stevigheid) steeds los kwam.

Afbeelding
5-2-2012 ziet er nog goed uit.

Afbeelding
14-2-2012 bladeren beginnen dor te worden en knijpen samen, maar is nog groen.

Afbeelding
26-3-2012 alles wordt dor.
Geen foto helaas met het vliesdeken.

Afbeelding
14-2-2012 bladeren beginnen dor te worden en knijpen samen, maar is nog groen.

Afbeelding
17-3-2012 bladeren zijn alleemaal dor.

Afbeelding
26-3-2012 er is niks groen meer, alles terug gesnoeid.

Zelfs de speren die in ontwikkeling waren voor de winter komen niet meer uit of zijn al half verdort nu ze uit gaan groeien. Het komt er dus op neer dat al het oude/half ontwikkelde blad eraf gaat. Stukje bij beetje ben ik al aan het snoeien geslagen, gedoseerd en pas bij 1/4 deel dor knip ik het weg. Jammer dat ik nu geen foto’s heb daarvan, zal die komende week eens posten, maar het is een trieste bedoeling. Gelukkig leven ze nog wel, want nieuwe speren zijn al in ontwikkeling/komen uit.

Volgend jaar dus beter inpakken, liever bladschade dan helemaal kaal.

De volgende in de rij zijn mijn 2 Yucca Rostrata. Deze zijn ingepakt geweest met 5meter vliesdoek lengte en in de avond met een zak afgedekt. De kleine linkse lijkt het goed te overleven, maar de rechtse heb ik een zwaar hoofd in.

Afbeelding
14-2-2012 alles lijkt nog redelijk stabiel, al is het achteruitgang van voor de winter.

Afbeelding
26-3-2012 alleen net iets boven de kruin is het nog groen (rechts).

De linkse ziet er vandaag nog bijna net zo uit, heeft iets meer dor blad maar binnenste gedeelte is mooi groen, de rechtse is net zo erg nog als op de foto. Wat mij vooral zorgen baad is dat het groeipunt ook geen groen blad laat zien, alles is geel op 1 blad na. Misschien een lichtpuntje is dat alle blaadjes goed vast zitten?

Ze zijn beide als bare root geplant vorig jaar. Hoe lang duurt het voordat er groei waarneembaar is?
Beide planten laten naar mijn idee niet zien dat ze bezig zijn met groeien/ontwikkelen bladeren, ook al mag de linkse groener zijn, groei waarneem ik niet.
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 13 aug 2011 00:57
Woonplaats: Boxmeer
3 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten