Exotic Resort

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Exotic Resort

Berichtdoor patrick op 13 aug 2011 02:23

Hallo palmliefhebbers,

Mijn eerste post na registratie en gelijk val ik met de deur in huis. Ik heb hier al menige posten bekeken en ook het internet afgezocht om goed voorbereid te beginnen aan mijn tuinmetamorfose. Van onkruid heaven naar exotic resort.

Afgelopen 10 jaar heb ik getracht mijn tuin een beetje bij te houden, maar de planten konden mij niet bekoren en het onkruid groeide harder dan mijn humeur. Deze traditionele manier van tuinieren zit niet in mijn vingers en maken me pis niet lauw, om het maar even plat uit te drukken.

Al een aantal jaar reizen we in de zomer af naar de mediterrane kust en de wonderlijke planten en bomen aldaar stralen een rustgevende werking af. Dit gevoel wil ik ook in mijn eigen tuin hebben, mijn eigen Tuinesië.

Dit jaar konden we door omstandigheden de weelde van de mediterrane niet bezoeken, dus hebben we besloten het geld wat anders in de vakantie ging zitten in onze tuin te stoppen. 90% van de tuin is nu 2 weken af, het zijn alleen de kleine dingen die nog bijgewerkt moeten worden (zoals onkruid tussen de stoep weg, schutting schoonmaken, etc). De planten staan vanaf 25-7-2011 in de volle grond en de 2 palmen vanaf 29-7-2011.

Wij houden van minimalistisch “less is more”, dus misschien is de tuin niet ieders smaak, maar voor ons wel en een verlengstuk van de woonkamer. De weken van voorbereiding en het tuinieren om het te krijgen zoals ik wil hebben, heeft mij veel plezier bezorgd. Ook over het resultaat ben ik super tevreden. De liefde voor al deze planten neemt alleen maar toe en ik voel mijzelf een gelukkig mens als ik door de tuin heen loop, dit wordt iedere dag steeds meer. Eindelijk na jaren van ergernis en niet wetend wat ik nu precies wil, staat er nu een tuin waar echt mij hart en ziel in ligt.

Om die reden heb ik ook dit topic geopend, want ook al ben ik goed voorbereid, ik blijf een starter en de twijfel op sommige vlakken begint toe te slaan. Nu het er allemaal staat wil ik ook dat het de beste verzorging krijgt. Ik weet dat het topic heel uitgebreid is en er veel vragen in staan, maar eigenlijk zoek ik min of meer een bevestiging of ik het juist aanpak.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Achtergrond informatie tuin/grond:

Afbeelding

De stoep die er ligt is de bestaande stoep die ik 10 jaar geleden heb gelegd. De grond is hier vooral leem, dus niet echt geschikt voor exoten. Echter het grote terras gedeelte (30m2) tegen het huis dient als bassin voor overtollig hemelwater dat vanuit de linker-,cirkel-,rechter tuin kan overlopen. Tevens is de stoep/terras op minimaal 30 tot 40 cm uitgegraven en voorzien van witzand. Het tuingedeelte heeft (nu nog maar) een toplaag van 20cm zwartzand (10 jaar geleden aangebracht) en daaronder begint de leemlaag. Tuin ligt op het zuiden en heeft de hele dag zon (als die schijnt).

Uit extra voorzorg heb ik drainage aangebracht, iedere drainageput hieronder beschreven is 140cm diep (bovenkant aarde) en opgevuld met grind.

Afbeelding

Afbeelding

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu de planten:

Onder iedere foto(serie) staat een standaard template met informatie die ik verzameld heb, plus nog eventuele vragen m.b.t. die soort.

Afbeelding

Soort: Chamaerops Humilis (Cerifera)
Stamhoogte: 50cm
Omtrek stam: 65cm
Plaatsing: Volle zon/half schaduw
Verzorging: Voldoende water geven in groeiperiode *
Drainage: 3 putten van 140cm
Winterhard: -13 (beschermen bij -10)**
Bescherming: 365 dagen 7cm Fransboomschors aan de voet + winter inpakken.

* Groeiperiode april-augustus voldoende water geven en eens per maand wat koemest korrels toedienen, vanaf september kaliumrijke meststof toedienen (coniferen meststof), tot start winter +/- December.

** Bescherming in de winter aanbrengen door de bladeren te binden en rietenmatten of vliesdoek om de plant te binden. Tevens de groeipunt goed beschermen tegen vocht door een trechter of paraplu op te plaatsen.

Afbeelding

Hoe zit het nu precies met de bladeren die zwarte stippen vertonen en gedeeltelijk anders kleuren? Ik had gelezen dat dit winterschade is en dat je deze bladeren het beste kunt verwijderen, klopt dit?

Hier heb ik verder geen echte vragen bij, alleen een bevestiging/aanvulling m.b.t. de verzorging en bescherming van deze prachtige soort.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Afbeelding

Soort: Trachycarpus Fortunei
Stamhoogte: 60cm + 50cm
Omtrek stam: 35cm
Plaatsing: Volle zon/half schaduw
Verzorging: Voldoende water geven in groeiperiode *
Drainage: 4 putten van 140cm (2 om 2)
Winterhard: -18 (beschermen bij -15)**
Bescherming: 365 dagen 7cm Fransboomschors aan de voet + winter inpakken.

* Groeiperiode april-augustus voldoende water geven en eens per maand wat koemest korrels toedienen. Ook coniferen mest tegen de winter aan?

Afbeelding

Zie hier ook de bladeren die aan de punten bruin worden. Is dit ouderdom van het blad en is die aan het afsterven of komt dit doordat de plant voeding/water wil?
Ook hier heb ik gelezen dat wanneer de het blad “dor” begint te worden, je deze ook kunt verwijderen. Stimuleert de groei van nieuwe scheuten.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Afbeelding

Soort: Dasylirion Longissimum (bare root)
Stamhoogte: 50cm
Omtrek stam: 130cm
Plaatsing: Volle zon
Verzorging: Weinig tot geen water
Drainage: 3 putten van 140cm
Winterhard: -10 (beschermen bij -6)*
Bescherming: 365 dagen 7cm Fransboomschors aan de voet + winter inpakken.

* Volgens de verkoper zou deze plant toch redelijk goed tegen kou kunnen en bescherming pas bij extreme koude noodzakelijk is. Hij laat zijn Dasy’s in zijn tuin gewoon overwinteren. Doel is toch echter de plant bij uiterlijk -6 te voorzien van rietenmatten of vliesdoek rondom en de sprieten te binden om er vervolgens een doorzichtige zak over te plaatsen. Eventueel met kleine gaatjes aan de zijkanten voor lucht toevoer en vocht afvoer? Warmte slang nog extra noodzaak?

M.b.t. de verzorging, volstaat gewoon koemestkorrels of dient er speciale mest aangeschaft te worden? En hoe veel en hoe vaak toedienen?
Hier vond ik geen beduidend antwoord op.

Bij langdurige droogte de grond 1x goed bevochtigen (1 (10L) tot 2 (20L) gieters). Wat is lang? 1 week 25C zonder regen? 2 weken 18C zonder regen? Behoorlijk subjectief, kan iemand mij iets concreets adviseren?

De plant had 1 klein worteltje gemaakt van 5 tot 8 cm schat ik, wat mij opviel bij het uit de kuip halen. Nu begrijp ik alleen niet hoe zoon plant kan overleven zonder wortels? Deze worden na loop van tijd aangemaakt vertelde de verkoper en rade daarom ook een bare root aan, omdat deze eerder aan zou slaan als een gewortelde versie. Nu heb ik achteraf veel horror verhalen gelezen en krijg dus een beetje schrik. Het is echt een supermooie plant en ik ben er al helemaal verliefd op, het is daarom ook frustrerend dat je niet kan zien of er geworteld wordt omdat dit onder de plant afspeelt.

Waaraan kun je zien of deze plant het naar de zin heeft? Of juist water of voeding nodig heeft? Zijn er kenmerken waaraan dat is af te lezen?
De sprieten van deze plant lopen van groen naar (grauw)geel en de top (+/- 2 to 3cm) is grijs.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Afbeelding

Soort: Yucca Rostrata (bare root)
Stamhoogte: 120cm + 90cm
Omtrek stam: 35cm
Plaatsing: Volle zon/half schaduw
Verzorging: Weinig tot geen water
Drainage: 4 putten van 140cm (staan samen in 1 gat) + ze staan op een talud.
Winterhard: -17 (beschermen bij -15 of niet)*
Bescherming: 365 dagen 7cm Fransboomschors aan de voet.

Idem aan de Dasy bekruipt ook hier weer de angst van bare root. De rechtopstaande Yucca is 100% kaal, terwijl zijn sierlijk gevormde broertje of zusje al enige wortels ontwikkeld had. Helaas, hoe voorzichtig ik ook tewerk ging, kwam deze door slechte grond niet mooi uit de pot en is ongeveer 50% van de wortels afgebroken. Een ruwe schatting zegt dat er op het moment van plaatsen 3 wortels aanzaten van ongeveer gemiddeld 5cm lang.

Ook hier weinig tot geen water geven afhankelijk van de neerslag. Als lijdraad hou ik maar 1 keer per week aan 1 gieter (10L), indien er geen tot weinig neerslag is gevallen. Om de maand wat koemestkorrels toedienen van april tot eind november. Hier ook overstappen naar kaliumrijke meststof? Aanvullingen?

Voor wat betreft de winterbescherming moeten deze planten de winters in NL kunnen overleven, maar aangezien de 2 yucca’s niet tegen het huis zijn geplaatst denk ik toch dat ik bij -13 actie ga ondernemen en ze inpak (vliesdoek/riet en kapje ter bescherming van de groeipunt). Of moeten ze ook gewoon daar zonder kunnen?

Afbeelding

Hoe zit het precies met bloemen? Ik lees dat als de yucca gaat bloemen dat dit een slecht teken is, laatste redmiddel om te overleven en dat je de bloem beter weg kunt knippen zodat alle energie van de plant in de groei gaat zitten om zelf te overleven. Fabel of feit?
M.a.w. moet ik mij zorgen maken als de yucca’s binnen nu en 2 jaar gaan bloeien? Ik neem aan dat als dit na 2 jaar gebeurt de plant dusdanig is geacclimatiseerd dat dit bij het natuurlijke proces hoort en geen consequenties heeft voor een verdere levensloop van de plant?

Zoals op de foto te zien is, zijn er al bladeren “dor”. Kun je die er nu gewoon afknippen? De yucca’s zijn al zo groot dat een natuurlijke rok nu niet meer mooi is, denk ik. Doordat ze al die jaren ervoor zijn getrimd.

Wat vinden jullie van deze yucca’s? Na wat speurwerk op internet vond ik plaatjes van yucca’s die een immens grote bladerboog hadden (kruin + schouder, een bijna ronde vorm van totaal groen blad).

Iedereen die 1 of meerdere antwoorden/bevestigingen heeft alvast bedankt voor die reactie.
Voor meer foto's: http://dne3.com/tuin

Mvg,

Patrick

@mod, aangezien ik niet precies een plekje kon vinden voor deze topic heb ik die maar in deze thread geplaatst. Indien noodzakelijk, verplaats het maar en excusses.
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 13 aug 2011 00:57
Woonplaats: Boxmeer
3 bedankjes

Re: Exotic Resort

Berichtdoor shorty op 13 aug 2011 07:12

prachtig gedaan man.ge zult niet veel onkruid meer moeten wieden.....mvg shorty :thumb_up: :thumb_up: :thumb_up: :thumb_up: :D :D
shorty
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 11 jan 2009 10:40
Woonplaats: 9170 st-pauwels
9 bedankjes

Re: Exotic Resort

Berichtdoor Roger op 13 aug 2011 10:49

Mooie tuin Patrick, je schrijft vanaf september kaliumrijke meststof toedienen (coniferen meststof), tot start winter +/- December, is dit echt nodig?
Zoveel weet ik er ook niet van , maar ik geef normaal aan de palmen die in de volle grond staan 2x per jaar wat koemest korrels verder niets, water geven(palmen in volle grond) doe ik alleen in een periode van zeer warm/droog weer.

Groeten
Roger
Avatar gebruiker
Roger
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 09 aug 2011 21:33
8 bedankjes

Re: Exotic Resort

Berichtdoor Toni op 13 aug 2011 11:27

:welkom: , en je hebt een prachtige tuin! Maar ik zou uiterlijk eind september toch de laatste x bemesten niet later, dit omdat de planten in rust moeten gaan!

Met de Yucca Rostrata heb ik het zelfde probleem. De wortels zijn bij mij ook beschadigd uit de pot gekomen, en de puntjes zijn bij mij een beetje geel/bruin geworden? Hoop dat hij genoeg wortels aanmaakt voor de winter!

En je afwatering is dik in orde :thumb_up: !

Gr Toni, veel lees plezier, en geniet van je tuin!
Toni
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 29 jul 2011 21:08
Woonplaats: Meerssen, Zuid Lmb
16 bedankjes

Re: Exotic Resort

Berichtdoor pevano op 13 aug 2011 12:01

Ik zet toch vraagtekens bij de afwatering van de Yucca's. Ik zie daar gronddoek liggen waardoor de grond flink langer nat blijft en niet goed kan uitwasemen. Ik heb mijn Rostrata met pot en al gepoot. Wel de bodem eruit gehaald en wat grote gaten in de zijkant gemaakt. Daardoor viel de kluit niet uit elkaar en zijn er geen wortels beschadigd.
Er is een dikke kans dat de Yucca's volgend jaar gaan bloeien als ze goed de winter door komen. Dat is van de onvermijdelijke klap die ze nu krijgen.

Peet
Avatar gebruiker
pevano
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 21 dec 2010 22:26
Woonplaats: hoek van holland
39 bedankjes

Re: Exotic Resort

Berichtdoor plasta op 13 aug 2011 12:11

Afgelopen 10 jaar heb ik getracht mijn tuin een beetje bij te houden, maar de planten konden mij niet bekoren en het onkruid groeide harder dan mijn humeur. Deze traditionele manier van tuinieren zit niet in mijn vingers en maken me pis niet lauw, om het maar even plat uit te drukken.

Zo is het bij mij ook ontstaan :lol:
Je hebt je goed voorbereid en dat zie je meteen terug in de uitwerking... knap gedaan :!:
De komende winter zou ik wel alles wat vlugger beschermen, dan de uitersten die jij aangeeft, want het is redelijk laat de grond ingegaan.

Raymond
Laatst bijgewerkt door plasta op 14 aug 2011 00:47, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
plasta
 
Berichten: 2789
Geregistreerd: 09 maart 2010 14:00
Woonplaats: Geleen (Limburg Nl)
146 bedankjes

Re: Exotic Resort

Berichtdoor Esther op 13 aug 2011 12:44

Een prachtige tuin, daar mag je met recht trots op zijn!

Wat betreft je vraag over de bruine vlekjes op de bladeren van de Chamaerops: ik heb dit ook na iedere winter. Ze overwinteren bij mij wel binnen, bij voorspellingen van zo'n -5 gaan ze naar de winterstalling. Gedurende winter ontstaan dan deze vlekjes. Ik heb mij vorig jaar door een kweker van palmen laten vertellen dat dit komt door een andere frequentie van watergift dan wat hij de rest van het jaar krijgt. In de zomer zorg ik ervoor dat de plant niet uitdroogt buiten, terwijl het in de winter vrij droog staat. En dat zou de reden zijn van het ontstaan van deze vlekjes. Ik knip dan zo medio mei de meest ergste aangetaste bladeren af maar laat de rest zitten.
Avatar gebruiker
Esther
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 18 jul 2010 11:03
Woonplaats: Zuid-Limburg
93 bedankjes

Re: Exotic Resort

Berichtdoor Christophe op 13 aug 2011 12:49

Welkom op het forum! :welkom:

Meteen gestart met een indrukwekkende post! :thumb_up:

Hoe zit het nu precies met de bladeren die zwarte stippen vertonen en gedeeltelijk anders kleuren? Ik had gelezen dat dit winterschade is en dat je deze bladeren het beste kunt verwijderen, klopt dit?

Dit is niet persé winterschade. Het ziet er gewoon een blad uit dat reeds ouder is. Ik verwijder dit als het meer dan 50% gelig is, of bruin, maar hier ben je vrij in. Je mag ze dan ook weer niet te snel wegknippen want dan krijg je smalle stammen.

Ook coniferen mest tegen de winter aan?

Dat van die 'coniferen mest' heb ik eigenlijk nog niet eerder gehoord. Ik geef zelf 'siertuinmeststof van DCM'. Dit is gebaseerd op koemest, maar daar zit nog veel meer in. Ik vind dit prijs/kwaliteit beter dan gewone koemest. Eind augustus verminder ik gewoon met mest geven naar de winter toe. In de winter hoef je inderdaad géén mest te geven.

Zie hier ook de bladeren die aan de punten bruin worden. Is dit ouderdom van het blad en is die aan het afsterven of komt dit doordat de plant voeding/water wil?

Tja, dat zie je nu wel vaak bij palmen in ons klimaat hoor. Geef voldoende mest en water om dit tegen te gaan. Bij sommige kweker zie je dat ze die gele puntjes er gewoon afknippen.

Ook hier heb ik gelezen dat wanneer de het blad “dor” begint te worden, je deze ook kunt verwijderen. Stimuleert de groei van nieuwe scheuten.

Zoals aangegeven mag je dit dan afknippen. Als je dit te snel doet, keer op keer, dan stimuleert dit de groei van nieuwe bladeren, maar dan krijg je een smalle stam.

Met de Dasylirion Longissimum heb ik geen ervaring ...

Ook hier weinig tot geen water geven afhankelijk van de neerslag. Als lijdraad hou ik maar 1 keer per week aan 1 gieter (10L), indien er geen tot weinig neerslag is gevallen.

Yucca rostrata kan echt lang zonder water. Zijn supersterke planten, maar om ze nu nog bare-root in de volle grond te zetten .... is eigenlijk een beetje aan de late kant. Daarom zou ik toch opteren om deze plant in de winter toch extra te beschermen.

Om de maand wat koemestkorrels toedienen van april tot eind november.

Prima zo! Wat ik ook geef aan palmen en yucca's is Palmcare of Palmbooster, zeker als ze bare-rooted zijn. Kijk even naar deze test die ik dit jaar heb gedaan met Palmcare Je ziet dat de planten snel een sterk wortelstelsel aanmaken. Momenteel is er korting, maar dit lees je in het topic.

Hoe zit het precies met bloemen? Ik lees dat als de yucca gaat bloemen dat dit een slecht teken is, laatste redmiddel om te overleven en dat je de bloem beter weg kunt knippen zodat alle energie van de plant in de groei gaat zitten om zelf te overleven. Fabel of feit?

Euhm, dat heb ik nog niet gehoord. Ik vind ze net mooi als ze bloemen.

Yucca rostrata van Erna (=lid van forum)
Afbeelding

Zoals op de foto te zien is, zijn er al bladeren “dor”. Kun je die er nu gewoon afknippen? De yucca’s zijn al zo groot dat een natuurlijke rok nu niet meer mooi is, denk ik. Doordat ze al die jaren ervoor zijn getrimd.

Dorre bladeren mag je altijd afknippen, of het nu een palm, banaan, palmvaren, boomvaren of yucca is.

Wat vinden jullie van deze yucca’s? Na wat speurwerk op internet vond ik plaatjes van yucca’s die een immens grote bladerboog hadden (kruin + schouder, een bijna ronde vorm van totaal groen blad).

Ik vind de Yucca's niet mis ;)

Een tip die ik nog kan meegeven is, bescherm vroeg genoeg. Het klopt inderdaad dat bv. Trachycarpus fortunei veel koude kan verdragen en doorgaans onbeschermd de winter door komt, maar door al die koude doe je de palm wel schade. Wat ben je dan met een plant die niet kapot is in de lente, maar wel vol bruine bladeren staat ... Daarom snel genoeg beschermen, waarbij het plaatsen van een dakje tegen de regen het belangrijkste is ;)

Veel succes! :thumb_up:
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Exotic Resort

Berichtdoor JmC4c op 13 aug 2011 12:53

Prachtige tuin en mooi afgewerkt!
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Exotic Resort

Berichtdoor erna op 13 aug 2011 13:47

prachtig, en veel gewerkt ! :welkom: trouwens op dit forum.

Ik zou gewoon alles deze winter wat beschermen, dan staan ze sterker het volgend jaar.
De yucca rostrata op de foto heeft inderdaad gebloeid, toen hij nog in pot stond. Nadien is hij uitgeplant in de volle grond, en heeft een nieuwe kop aangemaakt. Om eerlijk te zijn staat hij er nu niet zo mooi bij, de groei zit er niet echt goed in, maar ik ben er wel gerust in.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten