Richard's Braziliaanse fotolog

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor palmgek op 28 jul 2019 10:09

Thanks Matko :thumb_up: Erg leuk om te horen!
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor Mate op 28 jul 2019 10:45

Richard, is het klimaat daar ideaal voor een P.Reclinata? Wat vind je zelf van dat type Phoenix?..als ik zou kunnen, was dat mn eerste palm die ik zou plaatsen. In vol ornaat, echt een beauty.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2884
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
329 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor palmgek op 28 jul 2019 11:38

Behalve P. sylvestris en P. roebelennii kom je hier zeer weinig Phoenix tegen. Denk overigens dat het klimaat zich hiervoor prima verleent. Probleem is echter dat ze er gewoon weg niet zijn, het aanbod is beperkt! Soorten zoals Cocos nucifera, Adonidia, Dypsis decary, Pritchardia, Eutherpe, Ptychosperma, Sabal en Roystonea wordt je mee doodgegooid. Het zijn hier vaak rage's, dan wordt er weer iets nieuws geintroduceert wat dan weer een paar jaar populair is, en zo wordt het aanbod wel steeds iets groter. Toen ik voor het eerst in BR kwam was bijvoorbeeld Dypsis decari erg populair, een paar jaar later kwam de Bismarckia en momenteel zijn Hyophorbe en Wodyethia populair. Er zijn nog zoveel meer mooie soorten mogelijk
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor palmgek op 28 jul 2019 18:35

Blij met de camera :D

Afbeelding
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor Mate op 28 jul 2019 20:02

palmgek schreef:Behalve P. sylvestris en P. roebelennii kom je hier zeer weinig Phoenix tegen. Denk overigens dat het klimaat zich hiervoor prima verleent. Probleem is echter dat ze er gewoon weg niet zijn, het aanbod is beperkt! Soorten zoals Cocos nucifera, Adonidia, Dypsis decary, Pritchardia, Eutherpe, Ptychosperma, Sabal en Roystonea wordt je mee doodgegooid. Het zijn hier vaak rage's, dan wordt er weer iets nieuws geintroduceert wat dan weer een paar jaar populair is, en zo wordt het aanbod wel steeds iets groter. Toen ik voor het eerst in BR kwam was bijvoorbeeld Dypsis decari erg populair, een paar jaar later kwam de Bismarckia en momenteel zijn Hyophorbe en Wodyethia populair. Er zijn nog zoveel meer mooie soorten mogelijk

Heerlijk dat je zo een keuze mogelijkheid hebt...wat is het eerst volgende op je bucket list, wat je gaat aanplanten?
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2884
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
329 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor derfske op 28 jul 2019 20:58

ik zou zelf de soorten uitkiezen en des noods uit spanje halen :lol:
je ziet duidelijk bij alle hotels dat ze gewoon wat neer kwakken aan phoenix en wachys en het grote publiek boeit het toch geen 1 zak,, het ziet vakantie achtig uit en dat is het dan.. :roll:

ik heb het dus niet over jou tuin he :fluiten: haha :thai:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor Rob op 28 jul 2019 22:46

Soorten zoals Cocos nucifera, Adonidia, Dypsis decary, Pritchardia, Eutherpe, Ptychosperma, Sabal en Roystonea wordt je mee doodgegooid


Klinkt bepaald als een lijdensweg Richard, maar ik begrijp het punt. :lol:
Alles verveeld op den duur.
Ik snap dat Trachy wel geen optie zal zijn in dat klimaat, maar er zou een berg soorten moeten zijn die werken. Zaaien met die handel!

Vraag: werkt bij Licuala /Johannesteijsmannia / Arenga en soortgelijke tropicals ook in jouw regio in Brazilië, of is het droge seizoen daarvoor weer te droog?

Cheers m8

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor palmgek op 29 jul 2019 09:22

Mate schreef:wat is het eerst volgende op je bucket list, wat je gaat aanplanten?


Na veel moeite had ik vorig jaar eindelijk een contact gelegd met iemand die Corypha umbraculifera zaailingen had. Ik was zo blij en trots dat ik er 1 kon overnemen voor ons terrein in de bergen. Ik wilde immers geen risico lopen dat de nog jonge plant in onze tuin aan de kust agv van droogte, erg veel zon en de aanhoudende wind niet zou aanslaan en zou verpieteren. Ons terrein in de bergen leek ideaal, lekker beschut dus veel minder wind, altijd voldoende water door het aangrenzende riviertje en iets mildere temperaturen. Achteraf was dit wellicht toch een verkeerde keuze, omdat de jonge plant met het verwijderen van het onkruid tijdens onze afwezigheid met de grond gelijk gemaakt is. Graag zou ik ooit nog een volwassen Corypha in mijn tuin willen hebben. Ben nu 47 dus mioet toch gaan opschieten ;)

derfske schreef:ik zou zelf de soorten uitkiezen en des noods uit spanje halen :lol:


Derfske, voor de soorten die hier mogelijk zijn is spanje niet de meest ideale plek. Spanje heeft een sub tropisch klimaat waar lang niet zoveel mogelijk is als bij ons. Alhoewel het aanbod wellicht ruimer is kom je In spanje vooral Washingtonia, Phoenix, Syagrus en een enkele verdwaalde wat meer tropische soort tegen. Ik denk inderdaad zoals Rob ook al zegt, zaden kopen.

Rob schreef:Vraag: werkt bij Licuala /Johannesteijsmannia / Arenga en soortgelijke tropicals ook in jouw regio in Brazilië, of is het droge seizoen daarvoor weer te droog?

Cheers m8


Rob,
Dat moet hier zeker lukken mits ze de juiste verzorging krijgen en op de juiste plaats worden geplant. Dit laatste kan ik inmiddels verzorgen, de planten zijn dusdanig gegroeid dat er hier en daar wel schaduwplekken zijn die evt geschikt zijn voor aanplant van dergelijke soorten. Daarnaast is ons terrein in de bergen perfect voor deze soorten. Echter de juiste verzorging is het probleem. Tuurlijk onze tuinvrouw zorgt best goed voor de tuin, alleen is dit niet te vergelijken met de verzorging die ik zelf zou geven. Kan dat eigenlijk ook niet van haar verwachten. Ik ben iedere dag ongeveer 3 uur bezig met water geven. Ben er inmiddels achter (door de camera :D ) dat zij dit in 40 minuten doet, en ook reglmatig is een dag overslaat. Zo ben ik in het verleden al verschuillende soorten verloren, iets wat met een beetje meer verzorging niet nodig was geweest. Cyrtostachies renda nog enkele suckers in leven, hoofdstam overleden. Pinanga kuhlii overleden, Dypsis madagascariensis overleden enz... enz...
Kan ook niet wachten om zelf de verzorging over te nemen, echter kan dit natuurlijk pas zodra we zelf defenitief die kant op gaan. Ben ook van plan om dan dergelijke soorten te gaan zaaien zodat ik zelf zorg kan dragen voor de verzorging. Ditzelfde geldt voor de aanleg van een grasmat in onze tuin aan de kust. Dit heeft nu nog totaal geen zin... deze is al overleden voordat we de volgende keer terugkomen...
Heb het al vaker gezegd, mensen hier hebben een andere mentaliteit en dat kun je ze ook niet kwalijk nemen want daar zijn ze mee opgegroeid. Ornamentale planten die geen fruit opleveren hebben voor de mensen hier (buiten de steden) weinig waarde. Ben al blij dat er niets wordt gestolen en mijn planten (in ieder geval het grootste gedeelte) overleven en zelfs groeien.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor Rob op 01 aug 2019 01:00

Mocht je ooit Joeys, Licuala etc hebben staan, dan word het wel erg intrigerend. Ik heb ze nu meerdere malen gezien in Azie, maar voor mij blijdt dat soort spul toch het gaafst (#denkt nu aan Pelagodoxa henryana, Licualu mapa, L. orbicularis en meer fraais....hmmmm! :thumb_up: :thumb_up:

Heiligschennis vwb de Corypha!!
Ik heb ooit het ex in Singapore in bloei mogen zien, en het is werkelijk uniek en indrukwekkend (eens per 80 jaar of ziets, erna sterft de palm). De keer dat ik weer terug was, was ie idd weg....

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor batdah op 01 aug 2019 07:21

palmgek schreef:Blij met de camera :D

Afbeelding


Big brother... :lol:

Ik kan me goed voorstellen dat het rust brengt ....maar ook dat er vele uren verloren gaan... :o ;)
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten