luc's tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: luc's tuin

Berichtdoor Pieter73 op 27 maart 2013 00:24

Wat een prachtige tuin! Wat een ruimte en wat een soorten! Maar inderdaad heel veel werk en 's winters een erg kale boel. Is het geen idee om wat bamboe neer te zetten? Als ik het goed gezien heb mis ik die nog. Als je de juiste soort(en) uitzoekt dan heb je wat wintergroene basiselementen. Het ingraven van folie is in het begin even afzien, maar als het eenmaal staat dan hoef je niet meer met deze planten te slepen. Als je ze tactisch plaatst dan waaien de bananen misschien ook niet zo kapot. Zelf ben ik van plan om phyllostachys aureosulcata aureocaulis te planten die (samen met wat appel- en perenboompjes) een windscherm moet gaan vormen voor mijn Musa sikkimensis. Kies wel goed winterharde en wintergroene soorten, keuze genoeg.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: luc's tuin

Berichtdoor cpo op 27 maart 2013 09:59

Helemaal eens met Pieter, bamboe erbij en je hebt gelijk een wintergroene basis. Ik ben fan van de phyllostachys robusta, lekker winterhard en een prachtige bamboe die niet je hele tuin doorwandeld.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: luc's tuin

Berichtdoor Pieter73 op 27 maart 2013 11:26

Je bedoelt FARGESIA robusta neem ik aan?! Phyllostachys robusta ken ik niet en alle Phyllostachyssen hebben wel woekerneigingen. Blijft Fargesia robusta wel goed wintergroen? Volgens mij heb ik pas nog foto's gezien op deze site waarbij het blad er nou niet bepaald groen uit zag.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: luc's tuin

Berichtdoor cpo op 27 maart 2013 12:02

oeps ja sorry uiteraard fargesia robusta, ik gooi wel eens wat door elkaar, :oops: lol. De robusta is uberwinterhard en uberwintergroen, in onze tuin nog niet eens grote bossen, ze staan er nog maar 1,5 jaar maar ze blijken wel de superwinterharde bamboes te zijn.

Phyllostachyssen hebben inderdaad woekerneigingen maar de nigra blijft toch een prachtige pol. :)
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: luc's tuin

Berichtdoor voschke op 27 maart 2013 13:38

nog een goeie in de winter is de fargesia rufa, deze rolt in tegenstelling tot vele andere lang niet zo snel zijn blad op
voschke
Bedrijven
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 17 jan 2010 21:35
Woonplaats: Geulle (nl)
32 bedankjes

Re: luc's tuin

Berichtdoor cpo op 27 maart 2013 13:42

klopt alleen de rufa hangt wel over. Slappe sprieten zeg maar, die van ons staat in de schaduw en doet het prima, maar ik ben meer van de wat grovere en hogere bamboe, daarom fan van fargesia robusta.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: luc's tuin

Berichtdoor ruudkim op 27 maart 2013 14:02

Hallo
Erg mooie tuin hoor, en zo lekker ruim
de planten zijn ook heel mooi en goed verzorgd, wil weer gauw foto,s zien van dit jaar
gr. Ruud :thai:
ruudkim
 

Re: luc's tuin

Berichtdoor Pieter73 op 27 maart 2013 17:24

Wat ik hier op de site aan ervaringen lees, en ook op andere bamboesites, is toch dat de fargesia's in de winter snel vochttekort hebben en hun blad oprollen of verdrogen. Maar veel zal afhankelijk zijn van de standplaats. Als ze in volle zon en wind staan dan zullen ze het moeilijk hebben maar op een beschutte plaats zal het allemaal wel mee vallen.
Zelf zou ik niet zo snel voor een Fargesia kiezen om die reden en omdat ik van grote bamboes houd. En als ik zo'n prachtige grote Musa maurelli zou hebben waarvan de bladeren zo kapot waaien zou ik gelijk proberen om met bamboe de wind te breken. Dan zijn Fargesia's niet groot genoeg want ik schat de maurelli op zo'n 5 a 6 meter en Fargesia wordt max. 3 a 4 meter. De Phyllostachys aureosulcata rassen worden wel zo hoog, hebben stevige stelen, en blijven ook in hevige kou, wind en zon mooi. Heb nog geen ervaring met deze bamboe maar van wat ik gelezen heb moet dit een hele goede zijn. Dit jaar hoop ik hem te gaan proberen.
Phyllostachys nigra kweek ik al sinds 1992 ofzo. Ze zeggen dat ie wat minder winterhard is. Bij mij staat ie beschut en blijft goed wintergroen. Hij laat in de herfst wel wat blaadjes vallen en heeft soms wat verdroogde bladranden maar heeft alle winters prima overleefd. Vol in wind en zon zal ie waarschijnlijk iets minder wintergroen zijn. Het woekeren valt inderdaad erg mee bij Ph. nigra maar zeker op een gunstige plaats met genoeg zon en vocht kan ie toch wel de ruimte opzoeken.
Als je de ruimte hebt zijn de Ph. vivax rassen erg mooi. Ph. parvifolia zou ik heel graag nog proberen maar daar heb ik nu geen ruimte voor. Of Ph. edulis Bokrijk. Zo veel moois, zo weinig plaats :( ;)
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: luc's tuin

Berichtdoor cpo op 27 maart 2013 18:17

Mijn ervaring is dat de robusta erg winterhard is, geen last van de droogte en vrieskou, in tegenstelling tot andere bamboesoorten is de fargesia robusta ongeschonden vorige winter doorgekomen. Onze phyllostachys vivax wil bij ons juist totaal niet groeien...en heeft steeds enorme last van de kou. Vele vivaxen zijn bij de groene prins geheel terugevroren afgelopen winter. Maar eenmaal volgroeid zijn de prachtig, maar wanneer dat bij ons is??
Ik wil alleen maar aangeven dat de fargesia robusta 1 van de grovere en hogere soorten is van de fargesia's, maar ter bescherming voor een maurelli, sja dan heeft ie geen nut nee...
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: luc's tuin

Berichtdoor luc op 27 maart 2013 20:19

Jullie hebben allemaal gelijk hoor , en vrienden zeggen me dit ook steeds weer
Maar ik heb het niet zo op bamboe , maar wie weet geef ik er ooit nog is aan toe :roll:
grt
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
Avatar gebruiker
luc
 
Berichten: 1323
Geregistreerd: 11 apr 2010 13:58
Woonplaats: leefdaal
127 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten