Adres voor Yucca's

Zoek je nieuwe exotische zaden of planten. Plaats dan je zoekertje in deze rubriek.
Forumregels
Het vermelden van de eigen locatie is verplicht!
Dit maakt het helpen bij de zoektocht immers een stuk eenvoudiger.

Adres voor Yucca's

Berichtdoor Hitch op 03 dec 2018 17:43

Ik zou graag een stukje tuin uitbreiden met meerdere yuccasoorten. Ik zou er 3 - 4 willen, soorten die ik al heb zijn Yucca rostrata, Y. gloriosa, Y. faxoniana en dan die meest gangbare yucca waar ik even de naam van kwijt ben maar zelfs mijn grootvader had deze al in de tuin staan. Ben niet zo op de hoogte van Yuccasoorten die hier echt de tuin in kunnen (zonder bescherming). Heb al Y. carnerosana en rigida gehad ook maar beiden zijn al snel ter ziele gegaan dus geen kanshebbers. Als je niet meteen een betaalbare aanbieder kunt voorstellen maar misschien wat soorten kunt opsommen die hier kunnen ben ik ook al dankbaar. Dan weet ik alvast waar ik op moet zoeken.

Alvast mijn dank.
Hitch

135 bedankjes

Re: Adres voor Yucca's

Berichtdoor Gouden HandPalm op 03 dec 2018 19:26

Ik neem aan dat je wat grotere exemplaren zoekt om in de tuin te zetten, geen jonge planten.

Je zou eens bij het volgende adres kunnen informeren. Hij woont in Delft NL. Hij noemt zich tegenwoordig APK op Marktplaats maar hij heet geloof ik Kleijn. Hij verkoopt grotere exemplaren voor een betaalbare prijs en hij is altijd bereid je te informeren over winterhardheid enzo. Prima adres. Het is misschien wel een stukje rijden voor je.

https://www.marktplaats.nl/verkopers/24780701.html
"You will be overwhelmed by sheer ecstacy..." ~Jan Brouwer: Essays on Spirituality~
Gouden HandPalm

78 bedankjes

Berichtdoor draco op 03 dec 2018 20:26

"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

435 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 04 dec 2018 09:51

Yucca thompsoniana en yucca linearis zijn geschikt
Ivan

62 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 04 dec 2018 10:36

Bedankt voor de hulp jongens! Ben me op mijn gemak wat aan het inlezen over welke soorten er nu echt geschikt zijn voor ons klimaat en heb op basis daarvan en op de door jullie aangereikte aanbieders al enkele interessante zaken in gedachten. :thumb_up:
Hitch

135 bedankjes

Berichtdoor draco op 04 dec 2018 13:13

Ivan schreef:Yucca thompsoniana en yucca linearis zijn geschikt

Yucca linearis moet zijn Yucca linearifolia. Deze smalbladig soort is wat minder winterhard dan rostrata of thompsoniana. Een beschermende hoes voorkomt dat de bladeren beschadigen door de uitdrogende inwerking van vorst, zon en schrale wind.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

435 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 05 dec 2018 13:35

Wat heet winterhard, de kou verdraagt ie wellicht een graadje minder. Bij mijn weten en ervaring trekt ie de vochtigheid beter dan een rostrata. Beschermen is in deze regio niet nosig gebleken om ongeschonden door de winter te komen. Een taaie en fraaie rakker
Ivan

62 bedankjes

Berichtdoor draco op 05 dec 2018 18:05

De vorstgrens van Yucca rostrata ligt bij ± 20°C en voor Yucca linearifolia bij ± -15°C (bron Yucca & Co Thomas Boeuf. In ons klimaat is dit verschil nauwelijks relevant. De Yucca rostrata overleefde hier -19°C zonder bladschade. De linearifolia had bladschade aan de zijde die aan de zon was blootgesteld. Het fijnere blad is blijkbaar gevoeliger voor uitdroging.
draco

435 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 05 dec 2018 23:23

Dat is mij hier niet opgevallen :)
Ivan

62 bedankjes

Keer terug naar Gezocht