pitahaya verzorging

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

pitahaya verzorging

Berichtdoor exootje op 24 jan 2010 14:49

Hallo allemaal

ik heb een vraag, hoe verzorg je een pitahayaplant? Ik kon er op het internet niet zoveel informatie over vinden. Ik verzorg ze nu zoals een schijfcactus behalve dat ik de temperatuur niet onder de 15 graden laat komen, maar als het anders moet meld het maar.

groetjes exootje
Avatar gebruiker
exootje
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 07 jan 2010 21:32
Woonplaats: Overloon (Nederland)
1 bedankjes

Re: pitahaya verzorging

Berichtdoor videomaster op 24 jan 2010 17:23

Over Pitahaya had ik hier eens iets geschreven.... Nu, gezien de bijna 10.000 km verschil kan ik echt geen vergelijk maken, maar hier is de boodschap... niet naar kijken en dan bloemt hij wel.

Beetje flauwe uitleg van mij, maar ik doen mijn best om het goed te maken... 't is wel in het Engels.

Hylocereus is a wonderfull cacti capable of growing extremely fast. It is an indespensible tool in the world of cacti grafting as it allows incredibly fast growth to the scions. This is a tropical cactus that can take a lot of water, unlike most others. Because of its hardy nature and its ability to move water it has become a staple in the cactus industry.

The other benefit from growing hylocereus, other than cacti grafting, is its amazing fruit. This cactus is grown commercially for its valuable fruit, the Dragon Fruit. The fruit is often 15 cm long, 6 cm thick and of either white, red or purple flesh. It is a very sweet juicy fruit that has become very popular around the world.

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: pitahaya verzorging

Berichtdoor exootje op 24 jan 2010 17:37

Ik neem aan dat je alle pitahaya soorten hetzelfde moet verzorgen, ik heb nu hylocereus undatus, selenicereus megalanthus en hylocereus polyrhizus probeer ik te laten ontkiemen. Dus eigelijk water geven en soms verpotten (ze staan nu in cactusgrond). Heb ik het zo goed begrepen of moet je nog wat meer doen?
Avatar gebruiker
exootje
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 07 jan 2010 21:32
Woonplaats: Overloon (Nederland)
1 bedankjes

Re: pitahaya verzorging

Berichtdoor videomaster op 26 jan 2010 03:32

Over zaaien en kiemen kan ik niet meepraten. Hier worden de planten gestekt en, eerder aan hun lot overgelaten, gewoon terug in de grond gestoken. Het gaat hem hier ook niet over de sierwaarde, maar de opbrengst van de gegeerde vruchten. Ergens heb ik nog foto's liggen.... even terug opzoeken.

Zoals de Engelse tekst al laat uitschijnen, kunnen ze danig wat vocht of droogte verdragen, wat ook mijn ervaring bevestigd. De bijna 10.000 kilometer verschil is echter geen referentiepunt.

exootje schreef: hylocereus polyrhizus probeer ik te laten ontkiemen.


Waar heb je die zaden vandaan? uit een vrucht zelf?
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: pitahaya verzorging

Berichtdoor exootje op 26 jan 2010 17:22

Ja, ik heb die uit een vrucht gehaald net zoals de selenicereus megalanthus (ik had het een beetje vaag opgescheven maar die moet ik ook nog laten ontkiemen), ze waren hier (in Nederland) wel duur: 2 euro voor een vrucht. Zo duur zullen ze niet in Thailand zijn :D . Kan in het klimaat van Nederland er ook een vrucht aan komen (ik zet ze in de zomer buiten in volle zon en in de winter binnen) ?

P.S. ik stek mijn hylocereus undatus ook, gaat veel sneller.

groetjes exootje
Avatar gebruiker
exootje
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 07 jan 2010 21:32
Woonplaats: Overloon (Nederland)
1 bedankjes

Re: pitahaya verzorging

Berichtdoor videomaster op 26 jan 2010 17:58

exootje schreef:wel duur: 2 euro voor een vrucht. Zo duur zullen ze niet in Thailand zijn :D .


Seizoensgebonden, tussen de 15 en 19 bath/kilo, wat overeenkomt met een 33 eurocent... let wel, dit is per kilo!
Afbeelding

Afbeelding

exootje schreef: Kan in het klimaat van Nederland er ook een vrucht aan komen


Ik durf me er echt niet over uiten.....

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: pitahaya verzorging

Berichtdoor exootje op 26 jan 2010 18:13

Waren ze hier maar zo goedkoop, maar daar is het toch zo gewoon als hier een appel? Een beetje late reactie maar ik doe het ook vooral voor de vruchten (als ze eraan komen, ik vind ze overheerlijk, vooral die van de selenicereus megalanthus).

P.S Mijn nicht gaat met zijn vriend naar Indonesie, ik heb gevraagd of ze zaden kon meenemen :) .
Avatar gebruiker
exootje
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 07 jan 2010 21:32
Woonplaats: Overloon (Nederland)
1 bedankjes

Re: pitahaya verzorging

Berichtdoor Christophe op 26 jan 2010 18:24

Mijn nicht gaat met zijn vriend naar Indonesie

Hier klopt iets niet mee ... :lol:
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: pitahaya verzorging

Berichtdoor videomaster op 27 jan 2010 02:18

exootje schreef: maar ik doe het ook vooral voor de vruchten


Gezien de hoogte dat ze hier staan vooraleer ze vruchten afgeven, vrees ik dat je daar niet zal in slagen.

Afbeelding

Christophe schreef:Hier klopt iets niet mee ...


Alles kan Christophe.... klik hier. ;)

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: pitahaya verzorging

Berichtdoor exootje op 15 apr 2010 16:49

Op welke leeftijd bloeien de hylocereus undatus, selenicereus megalanthus en hylocereus polyrhizus?

groetjes exootje
Avatar gebruiker
exootje
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 07 jan 2010 21:32
Woonplaats: Overloon (Nederland)
1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten