Aloe polyphylla

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Re: Aloe polyphylla

Berichtdoor enrico op 20 sep 2014 23:04

Toch kan je op deze aloe gewoon de tuinslang zetten, waar sommige agaves en cycads bij een foutje gelijk helemaal wegrotten. Interessant is dit verhaal van een Engelsman, je kan de ontwikkeling vanaf 2004 mooi zien en ze staan s winters gewoon buiten in de regen en de sneeuw. Hoewel ze al zo groot zijn dat er niet makkelijk water in de pot meer komt denk ik niet dat ze droog zullen zijn in de winter:

http://www.viridis.net/cactus/aloe_poly.html
enrico
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 10 apr 2011 23:27
14 bedankjes

Re: Aloe polyphylla

Berichtdoor Ruudcactus op 20 sep 2014 23:30

Een beetje drainage kan zeker geen kwaad, het zijn uiteraard geen waterplanten.
gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Aloe polyphylla

Berichtdoor enrico op 21 sep 2014 00:22

Dat heeft ook niemand gezegd, maar probeer eens een agave utahensis buiten te laten staan zonder afdak, die hebben al moeite met een Nederlandse zomer. Bij mij staan de Aloe's zoals te zien is tussen de rotsen, en kan t water snel weg. Duidelijk is uit t voorbeeld in Engeland dat ze niet wegrotten in een Engels winter, en in die zin wat makkelijker zijn dan veel andere succulenten. Ruud, heb jij zelf een (of meer) polyphylla(s)? En zo ja wat zijn jouw ervaringen?
Je ziet trouwens een klein stukje van een Opuntia engelmannii op de foto, die heb ik nog van jou gekocht een paar jaar geleden (kan ook prima tegen regen)

Hier nog een mooi voorbeeld in Wales in de volle grond:
http://www.growingontheedge.net/viewtop ... polyphylla

Groet Eric
enrico
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 10 apr 2011 23:27
14 bedankjes

Re: Aloe polyphylla

Berichtdoor Ruudcactus op 21 sep 2014 08:19

Ik heb er een aantal jaar geleden 1 gehad en die heeft in de eerste de beste koude winter het loodje gelegd, hij stond iets beschermt tegen regen, maar niet helemaal droog. Daarna een beetje uit het oog verloren hoewel ik ze wel mooi vind. Mijne was niet uit zaad maar uit weefselkweek.
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Aloe polyphylla

Berichtdoor Alexander op 22 sep 2014 16:50

s.janssen schreef:Let wel Erna dat ze goed opdrogen tussen de buien door, ze kunnen veel hebben maar dagenlang nat staan gaan de meeste succulenten toch echt kapot van, het blijven toch andere omstandigheden vergeleken met de herkomstgebied, in dit geval Drakensberg. Ik merk het hier ook, je vergist je nog wel is hoeveel water de agaves, aloe en cactussen nodig hebben op dagen met veel zon, het zijn maar kleine potjes natuurlijk.

Ik zal ze niet in pure cocos zetten, je kan beter een goed afwaterend mengsel vinden dan een mengsel wat veel water op neemt.

@Erna, heb je al is naar Seramis gekeken, hier doen veel succulenten het heel goed op ;)

Het Drakensgebergte heeft droge zonnige winters. De zomer is daar de regentijd.
En de veel sterkere winterzon zou ook een rol kunnen spelen.
In Nederland heb je de combinatie van zijkregen, erg zwakke winterzon en af en toe strenge vorst! Dus een heel ander verhaal. In Engeland al vaak veel minder vorst, zeker in de kuststreken!

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Aloe polyphylla

Berichtdoor s.janssen op 22 sep 2014 23:54

Precies wat ik probeer te vertellen, een hooggelegen gebied wil niet altijd zeggen dat de planten die daar voorkomen ook hier kunnen groeien. Nederland is op dat gebied een land van heel erg afwisselend weer. De meeste exoten kunnen prima in de volle grond qua vorst, dat is het probleem niet, meer de opwarming overdag combinatie met de nattigheid doet veel planten de das om. En die das is niet tegen de kou ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Aloe polyphylla

Berichtdoor enrico op 23 sep 2014 13:12

Dat is allemaal heel mooi, maar dat geldt natuurlijk voor ontzettend veel planten. Dat t klimaat in het herkomstgebied niet vergelijkbaar is of totaal anders zelfs. Gelukkig wordt er van alles geprobeerd, soms succesvol, soms niet. Wie weet is een afdak voldoende, zeker als we zo'n winter als de vorige krijgen. Vooralsnog groeien ze lekker door.
enrico
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 10 apr 2011 23:27
14 bedankjes

Re: Aloe polyphylla

Berichtdoor GeertsP op 17 nov 2014 17:08

Ben het eens met draco,

de natuurlijke habitat hoog in de bergen met mogelijk sijpelend water heeft mij ook wat op het verkeerde been gezet. Gekochte planten zijn vanwege te hoge vochtigheid (in geleverde pot) allemaal te gronde gegaan.

Geef ze een mengsel met wat grond (kokos potgrond oid) maar stop er ook een hoop
drainerend materaal doorheen en geef ze spaarzaam water vooral in de winter.
Bij twijfel aan de droge kant houden. Ooit eens gelezen dat je dit kunt volhouden totdat je de onderste punten bruin ziet worden.

Zaaien gaat inderdaad uitstekend door ze gewoon in water te gooien en nadat ze een worteltje hebben ze op te potten. Ik heb nu zeven planten in potten die het allemaal erg goed doen. IK durf het niet aan ze buiten uit te planten, er zit zoveel water in die bladeren dat ik me niet kan voorstellen dat dit bij -10C (of erger) nog goed zal gaan.
Planten worden wel behoorlijk groot en in pot moeten ze uiteindelijk naar een formaat emmer.

Tenslotte: alleen verpotten bij begin of in groeseizoen (niet in herfst of winter) en ze zijn erg gevoelig voor het weinige licht in onze winter. Ik houd ze zo lang mogelijk buiten (in een plantenkas) en zet ze alleen bij vorst binnen in huis.
Bij langdurige plaatsing binnenshuis lopen ze enorm snel terug en zie je ze wegkwijnen.

Peter
GeertsP
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 05 dec 2011 16:51
0 bedankjes

Re: Aloe polyphylla

Berichtdoor draco op 17 nov 2014 20:07

GeertsP schreef:
IK durf het niet aan ze buiten uit te planten, er zit zoveel water in die bladeren dat ik me niet kan voorstellen dat dit bij -10C (of erger) nog goed zal gaan.

Peter


De bladeren slaan inderdaad veel water op. Dit geeft al aan dat deze succulenten ook periodes van (extreme) droogte verdragen. Als de droge periode en de winter samenvallen, dan maakt dat duidelijk hoe deze plant de vorst overleeft. Om bestand te zijn tegen vorst zal de plant vermoedelijk tegen het naderen van de winter antivries aanmaken. Je kunt daarbij denken aan suikers of polyalcoholen (bijvoorbeeld glycerol), die de plantencel beschermen tegen schade door bevriezing. Ook dragen aanwezige zouten, eiwitten of andere macrocoleculen ertoe bij dat de temperatuur waarop het water overgaat in ijs, daalt (vriespuntsdaling). De kisten met strooizout tegen de gladheid zijn alweer gevuld.
In ons klimaat daarentegen is de situatie omgekeerd en zijn juist de winters nat. Misschien is het zinvol om deze kwetsbare soorten voorafgaande aan de winterperiode een dosis Kalium toe te dienen ter ondersteuning van het afhardingsproces.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Aloe polyphylla

Berichtdoor enrico op 22 dec 2014 17:53

@ Peter,

Ik heb mooie exemplaren gezien bij een agaveverzamelaar in t midden van t land. De Aloe polyphyllas staan daar in een onverwarmde kas, dat gaat kennelijk goed, ook met de extreme temperaturen die we gehad hebben.
Ik heb er 1 inmiddels een afdakje gegeven, de ander pakt aardig wat regen mee. Tot nu toe gaat t goed. Een Aloe aristata die ook wat regen vangt is daarentegen al wel weggerot.
Mijn ervaring is inderdaad ook dat polyphyllas het binnen niet naar hun zin hebben, en ook niet mooi groeien. Ook overgangen, van binnen naar buiten en andersom worden niet op prijs gesteld.

groet Eric
enrico
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 10 apr 2011 23:27
14 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten