aloe vera?

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

aloe vera?

Berichtdoor fcapri op 24 jan 2015 12:03

ik hoop dat mijn topic op de juiste plaats staat. ik ken niks van dat soort exotische planten en had een google search op aloe vera gedaan en deze stonden blijkbaar onder cactussen en succulenten.

ik ben van kleins af aan altijd verzot geweest op de grote cactussoorten en heb al 10tallen keren geprobeerd een ananas plant te laten groeien (familie had namelijk zo een grote plant van 1meter diameter staan in een pot. begin alleen te twijfelen of dit wel een ananas plant was of een aloe vera soort).

ik ben in september naar kreta geweest en zag daar tussen de rotsen veel van die 'cactussen' staan. ben dus op zoek geweest achter de zaden, maar helaas.
vlak voor ik vertrok heb ik wel 2 kleine stekjes aan de zijkant meegekregen van een bloemenzaak die ook handelde in deze planten. omdat ik niet wist of die op het vliegtuig meemogen, heb ik ze maar aan men enkels in de kousen gestopt :lol: .

probleem was wel dat de platen wat beschadigd waren en sommige bladeren waren geknakt. uiteindelijk thuis gekomen, ze in potgrond gestopt en wat water gegeven (totale tijd onderweg was +30uur, dus de planten waren al genoeg gedroogd).

de planten zijn nu een 4maand oud en groeien precies goed. omdat ik ze niet wil verliezen door een stommiteit, heb ik me hier maar geregistreerd zodat ik tips kan krijgen.
toen ik de plantjes meenam, waren ze zo een 8cm lang van top tot wortel.
Afbeelding

deze was de grootste, maar daar is vorige week het langste blad van 15cm lang afgebroken. deze plant heeft van in het begin problemen gehad om zelfstandig te blijven rechtstaan. ik moest elk blad ondersteunen met een stokje ernaast. in de hoop van het stabieler te houden, heb ik die een pak dieper in de grond gestopt. helaas is het langste blad dus vlak tegen de grond gaan liggen en brak het af aan de stam (deze is nu doormidden gesneden en aan het drogen om opnieuw een plant van te maken)
Afbeelding

en deze was het kleinste plantje van de 2. had ook totaal geen wortel meer en deze gaf ik het minste kansen. die 2 buitenste bladeren was het enigste dat ervan over was. de middelste 2 bladeren zijn ondertussen al bijgegroeid. deze zijn 12 en 13cm lang. doordat deze in een diep glas zat, konden de bladeren op de glasrand rusten en is de plant aangesterkt. de bladeren staan nu zelfstandig recht.
Afbeelding

na wat opzoekwerk op het internet, zou dit dus een aloe vera plant zijn. weet ik dat ook weer :mrgreen:
fcapri
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 24 jan 2015 11:24
0 bedankjes

Re: aloe vera?

Berichtdoor Itrme op 24 jan 2015 13:26

Het is inderdaad een Aloe vera, maar het is misschien raadzaam ze in potjes te zetten met een bodem waar het vocht makkelijk uit kan... en natuurlijk niet te veel water geven, ze rotten eerder weg dan dat ze verdrogen :fluiten:
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: aloe vera?

Berichtdoor plantinjetuin op 24 jan 2015 13:54

ze zien er inderdaad vrij nat uit,ik zou ze droger en lichter zetten indien mogelijk
plantinjetuin
 
Berichten: 230
Geregistreerd: 04 jul 2010 22:41
Woonplaats: luttelgeest
12 bedankjes

Re: aloe vera?

Berichtdoor Ruudcactus op 24 jan 2015 14:33

Zijn ook geen cactussen maar succulenten, en idd in deze "potjes" gaat het hem niet worden.

Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: aloe vera?

Berichtdoor fcapri op 24 jan 2015 18:36

ok, heb ze dus verplant. ik geef ze zowat elke week water en dat glas was wel makkelijk om te zien hoe droog/vochtig de grond is. ook de wortelvorming was makkelijk te volgen zo.

de plant uit het glas is beschadigd geraakt, ik kreeg de grond niet uit de glas en bij het omhoog brengen van de grond, brak de wortel af aan de stam. hoop dat die er nu nog doorkomt (al de 2de keer dus dat die zonder wortel zit).

de andere plant was er niet zo goed meer aan toe. het dieper steken in de grond was blijkbaar geen goed idee. het grote blad die daar afgebroken was is niet gaan uitdrogen aan de stam, maar gaan rotten. ik heb nog 2 andere bladeren ook moeten opofferen om het bruine allemaal weg te krijgen :cry: .

hopelijk komen ze er beide door, of ik moet terug naar kreta achter andere plantjes.

zo staan ze er nu bij.
Afbeelding

doodgaan ging deze precies niet, alhoewel de buitenste bladeren bruin werden, is die in het midden toch opnieuw met een blad begonnen
Afbeelding

de afgebroken sukkelaar weer:
Afbeelding


ik zou ze ff een paar dagen laten drogen alvoorens water te geven. (had ergens gelezen dat de plant eerst de 'wonden' moet dichten voor die water krijgt).
hoelang moet ik zoal wachten dan? hoe kan je zien wanneer de plant TE droog staat?
fcapri
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 24 jan 2015 11:24
0 bedankjes


Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron