Opuntia's ziek in Spanje

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Opuntia's ziek in Spanje

Berichtdoor irminsul op 04 jul 2016 20:14

Tijdens mijn vakantie in Andalusië in Spanje is me opgevallen dat vrijwel alle opuntia ficus-indica planten die normaal strak groen en vol vijgen staan beschimmeld en dood zijn. Van de heuvels in Málaga, de planten op rotsdorpen rond Ronda als het natuurlijke hek van de b&b waar ik verblijf: allemaal dood. Het jonge groen dat nog aangroeit wordt ook snel aangetast. Iemand bekend hiermee?

Ene foto is iets over- en andere iets onderbelicht helaas.

Afbeelding

Afbeelding
irminsul
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 02 nov 2015 16:32
Woonplaats: Almere
13 bedankjes

Re: Opuntia's ziek in Spanje

Berichtdoor Ruudcactus op 04 jul 2016 20:55

cochenile?
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Opuntia's ziek in Spanje

Berichtdoor irminsul op 05 jul 2016 13:27

Het lijkt wel zoiets te zijn. Ik heb twee detailfoto's op dit opuntia kerkhof genomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Misschien dat je duidelijkheid kan scheppen. Het aparte is dat een cylindropuntia die er vlak bij staat (weet je de precieze soort trouwens?) niks heeft. Ook andere planten hebben op het oog nergens last van, alleen de schijfopuntia's.

Afbeelding
irminsul
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 02 nov 2015 16:32
Woonplaats: Almere
13 bedankjes

Re: Opuntia's ziek in Spanje

Berichtdoor ick op 06 jul 2016 16:47

de cylindropuntia op de foto is volgens mij de Austrocylindropuntia subulata. Ik heb er hier een paar staan die al jaren erg hard groeien en daarom ieder jaar flink gesnoeid worden.
Absoluut niet vorstbestendig, heb het al een paar keer geprobeerd om deze passief beschermd over te houden, maar dat resulteert al snel in een hoop 'snot'...

geen idee wat er aan de hand is met de opuntia's op de foto's, ben -gelukkig- geen ervaringsdeskundige op het gebied van ziektes bij opuntia's; ze staan er hier gezond bij... heb je dit overal gezien?

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Opuntia's ziek in Spanje

Berichtdoor irminsul op 06 jul 2016 19:50

Rick,

Ik ben gisteren naar Granada gereden (100 km) en daar alleen maar gezonde planten gezien. Lijkt dus een 'lokaal' iets te zijn voor Zuid-Andalusië, maar de omtrek is wijd (eerder deze week 50 km hemelsbreed. Eigenaar b&b bevestigde de zieke planten maar heeft verder ook geen kennis.

Bedankt voor de benaming, ik ga wel een stukje afsnijden en meenemen ziet er inderdaad uit als een heel rappe groeier.
irminsul
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 02 nov 2015 16:32
Woonplaats: Almere
13 bedankjes

Re: Opuntia's ziek in Spanje

Berichtdoor draco op 07 jul 2016 00:40

Deze Opuntia soort werden in het verleden gebruikt voor het kweken van de Cochenille luizen, waaruit de purperkleurstof voor koningsmantels werd bereid. Als je de luizen bij een volgend bezoek kapotdrukt, zul je een bloedrood sap zien verschijnen. Het is overigens geen bloed zoals het onze. https://nl.wikipedia.org/wiki/Cochenilleluis
Overigens denk ik niet dat de luisaantasting de droogte verschijnselen heeft veroorzaakt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Opuntia's ziek in Spanje

Berichtdoor irminsul op 08 jul 2016 16:08

He dit klopte inderdaad! Ik heb op Lanzarote enkele plantages gezien waar ze deze luizen nog kweken.
Ik zie wel een verband tussen de luizen en de uitdroging: een gezonde opuntia vlakbij mijn vakantieadres is geheel luisvrij, alle zieke zitten onder de luizen.
irminsul
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 02 nov 2015 16:32
Woonplaats: Almere
13 bedankjes

Re: Opuntia's ziek in Spanje

Berichtdoor Thunderfold op 08 jul 2016 18:04

cylinderopunctia subulata. Kan naar mijn inziens toch behoorlijk wat vorst aan indien droog. Mijne hier heeft al -6 gezien. Maar stond wel perfect droog. Er was niets aan.
Avatar gebruiker
Thunderfold
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 09 okt 2014 14:52
Woonplaats: ( West Vlaanderen ) Rekkem
19 bedankjes

Re: Opuntia's ziek in Spanje

Berichtdoor Sub T op 08 jul 2016 20:30

Ik las net dat de kleurstof E120 gemaakt wordt van die schildluizen, en gebruikt wordt om ondere andere drankjes zoals fristi rose te kleuren. Jakkes! :o
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Opuntia's ziek in Spanje

Berichtdoor draco op 09 jul 2016 01:51

Sub T schreef:Ik las net dat de kleurstof E120 gemaakt wordt van die schildluizen, en gebruikt wordt om ondere andere drankjes zoals fristi rose te kleuren. Jakkes! :o


Ach, ik las voorbije week dat ze nu ook al kleding kunnen fabriceren uit koeienpoep en het stinkt niet. :roll:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes


Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten