red mijn pup

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Re: red mijn pup

Berichtdoor draco op 18 sep 2016 18:56

Groen blad voorziet in de energiebehoefte van de plant (suikers) of het nu slap is of strak staat. Succulente bladeren zijn aangepast om periodes van langdurige droogte te doorstaan.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: red mijn pup

Berichtdoor yme op 18 sep 2016 19:57

ok.
vroeg me eigenlijk ook af of er via zulke slappe bladeren überhaupt nog iets getransporteerd kan worden, maar het antwoord is duidelijk :mrgreen:

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: red mijn pup

Berichtdoor yme op 25 sep 2016 14:26

vandaag de pup in een seramis potje geplaatst, na een een weekje opdrogen (luister heus wel naar advies :thumb_up: )

In de tussentijd heb ik een testje gedaan met een identiek potje met seramis, waarin ik heb bijgehouden hoeveel water er per dag verdampt. conclusie: seramis lijkt inderdaad topspul!
Het gewichtsverlies per dag is vrijwel lineair, wat aangeeft dat het onderin de pot niet eeuwig nat blijft, terwijl het bovenin kurkdroog is.

Wat ik heb gedaan:
x hoeveelheid seramis gemengd met water om te meten hoeveel water ik moet toevoegen een een iets lichtvochtige mix te krijgen: ik kwam uit op 40 gram water a per 60 gram seramis (maximaal is 100% van het eigen seramis gewicht)
Vervolgens in een potje gedaan met een diameter van 10 cm en 5 cm seramis hoogte en elke dag gewogen en gekeken: (100% is in dit geval 40 gram water per 60 gram seramis)

Afbeelding

dag 1: vullen pot
dag 2: een paar korrels verkleuren naar licht rood/bruin, wat aangeeft dat ze droog zijn
dag 3: 40% van de korrels is droog aan de oppervlakte
dag 4: 100% van de korrels is droog aan de oppervlakte
dag 5: voorzichtig wat gegraven en de bovenste 2 cm lijkt kurkdroog. daaronder niet gekeken.

kortom: ik denk nu dat het plan is om de plant elke week water te geven? dan staat de voet 3 dagen compleet droog en is er de eerste 3 dagen iets van vocht om de toekomstige wortels.


groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten