red mijn pup

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Re: red mijn pup

Berichtdoor yme op 09 sep 2016 20:24

dank!

Zonder enige ervaring "op gevoel" overpotten in de seramis is dan misschien toch ook ietwat link.
Dan opteer ik om het nog 2,5 week aan te zien. zou je misschien de komende tijd dit topic in de gaten willen houden? voor als het misgaat...

btw: de binnenste drie bladeren staan nog redelijk overeind. Niet zo goed als in het begin, maar toch. Het is misschien het beste om te kijken naar deze drie bladeren om de gezondheid van de plant in te schatten? En heb ik nog veel speling voordat een onvermijdbare dood zich aankondigt? Mogen die bladeren bv ook gaan hangen? Voorlopig zich ik "alleen" een lichte verschrompeling.

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: red mijn pup

Berichtdoor pevano op 10 sep 2016 08:30

Gewoon nog even aankijken lijkt me ook het beste. Houd de plant uit de directe zon maar wel op een lichte plek.
Ik ben vanaf morgen 15 dagen naar de zon op een Grieks eiland. Zal niet gelijk reageren op een post.

Groet
Peet
Avatar gebruiker
pevano
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 21 dec 2010 22:26
Woonplaats: hoek van holland
39 bedankjes

Re: red mijn pup

Berichtdoor yme op 10 sep 2016 15:50

Super!

Plant staat uit de zon.... En we wachten af

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: red mijn pup

Berichtdoor yme op 17 sep 2016 13:20

Een dikke week verder en de plant is alleen maar achteruit gegaan. de plant hangt nu (afgezien van de twee binnenste bladeren) slap, de buitenste bladeren zijn geel en heb ik eraf geknipt.
Daarom heb ik toch maar besloten om te kijken naar nieuwe wortelgroei. Plant uitgegraven en gekeken: niets, nada nul :shock:
Gezien de slapte heb ik de plant nu toch maar in een glas water gezet. Is dit nu het beste wat ik kan doen?

Afbeelding

(natte wortels, de grond was niet (te) nat, had de plant al in glas water gezet)
Afbeelding

Afbeelding

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: red mijn pup

Berichtdoor yme op 17 sep 2016 14:48

toch nog wat beter naar de wortels gekeken/geroken: er was een lichte rottingsgeur waarneembaar en de meeste wortels waren zacht. die heb ik maar weggeknipt.

zo zie het er van dichterbij uit: geen nieuwe wortel te bekennen... :evil:

Afbeelding

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: red mijn pup

Berichtdoor irminsul op 18 sep 2016 00:03

Agaves houden echt niet van water, het zijn planten uit droge gebieden. Dus in een glas water zetten zou ik absoluut niet doen. Zet de plant nou gewoon droog weg en laat m met rust, je zult dan na een X aantal weken je conclusie kunnen trekken.
irminsul
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 02 nov 2015 16:32
Woonplaats: Almere
13 bedankjes

Re: red mijn pup

Berichtdoor draco op 18 sep 2016 01:24

Inderdaad kun je de wortels beter goed laten drogen en daarna de stek opnieuw oppotten in vrijwel droog substraat bijvoorbeeld potgrond vermengd met brekerszand (1:1). Zet de pot op een schotel en laat deze een laagje water opzuigen. Hierdoor wordt de dampspanning in het grondmengsel verhoogd. Eventueel kun je een toplaag aanbrengen van voornoemd Seramis of fijne lavagrit. Dat beschermt het substraat tegen vochtverlies. Om de plant te stimuleren tot groei kun je deze dagelijks licht nevelen zonder dat de stek daardoor nat wordt. Dit vermindert tevens de verdamping via de bladeren. Daarna is het een kwestie van geduld oefenen. ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: red mijn pup

Berichtdoor yme op 18 sep 2016 10:06

Dank voor jullie antwoord!

Als ik de stek op laat drogen, heeft het dan bv ook zin om de wortels er nog meer af te snijden en in te smeren met stekpoeder? Niet dat ik weet hoe ver ik dan zou moeten insnijden...

Dank!

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: red mijn pup

Berichtdoor draco op 18 sep 2016 10:35

Net als palmen ontwikkelen deze planten een weinig gedifferentiëerd wortelstelsel met zogenaamde adventiefwortels die steeds opnieuw uitgroeien van het basale meristeemweefsel. Beschadigde wortels zal de plant vervangen door nieuwe. Stekpoeder kan vermoedelijk geen kwaad. Succulenten blijven in droge toestand lang levensvatbaar. Een Aloe in mijn collectie waarvan de wortels verrot waren door overwatering heb ik na een tijd drogen op verse grond gezet zoals boven omschreven. De plant blaakt inmiddels weer van gezondheid. Afgesneden Aeonium arborescens stekken zijn na droging in voornoemd grondmengsel beworteld geraakt. De Agave stekken die geruime tijd geleden werden afgesneden zullen vermoedelijk ook nog wel aanslaan.
Bijlagen
Aloe descoingsii.jpg
Aloe descoingsii.jpg (175.59 KiB) 5954 keer bekeken
Aeonium arboreum 'Zwartkop'.jpg
Aeonium arboreum 'Zwartkop'.jpg (189.9 KiB) 5954 keer bekeken
Agave macroacantha (1).jpg
Agave macroacantha (1).jpg (122.24 KiB) 5954 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: red mijn pup

Berichtdoor yme op 18 sep 2016 16:58

super bedankt! en dat zijn echt mooie planten!

Ik heb de seramis gekocht, evenals stekpoeder. inmiddels meer uitgegeven hieraan dan aan de plant zelf :lol:

Ik heb de wortels verder ingekort en eigenlijk was het wel duidelijk dat alles compleet verrot was.

zo ziet het er nu uit:

Afbeelding

Heb ik genoeg weggesneden??

Ik ga de pup dan toch maar in pure seramis zetten (brekerszand kon ik niet vinden en vind het ook nog iets bewerkelijker dan alleen in seramis). Heb net een mix gemaakt en ik denk dat aan 60 gram droge seramis ongeveer 40 gram water kan worden toegevoegd om een heel klein beetje vochtige mix te maken. Is voor mij makkelijk, want dan kan ik wegen hoeveel water er verdampt en hoeveel ik moet aanvullen.

Pup ligt nu te drogen en ga die dan morgen insmeren met stekpoeder in de seramis zetten.

Vraag: is het verstandig om de buitenste slappe bladeren eraf te halen? Die zorgen denk ik alleen voor verdamping?

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten