red mijn pup

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

red mijn pup

Berichtdoor yme op 09 sep 2016 08:57

2,5 week geleden heb ik via ebay een pup van de mangave mocha macho gekocht.
helaas was de plant niet in top conditie (uitgedroogd) maar ik verwachtte geen problemen.
dus heb ik de pup opgepot in 40% perliet, 50% mediterrane potgrond en 10% DCM mix 5.

in de afgelopen tijd zijn de bladeren verder verschrompeld en begin ik te twijfelen of de pup het zal overleven.
Is er iets dat ik kan doen?
Vroeger, toen ik klein was, zette ik pups van agaves eerst in een glas water totdat er flinke wortelvorming was. Deze procedure kwam ik niet tegen op het www tegen als gebruikelijke optie.
Maar zou het nu wel als redmiddel kunnen dienen?
Of is het beter geduld te hebben en af te wachten of er binnen 2-4 weken iets gebeurd? Ik neem aan dat de wortelvorming tegen die tijd op gang zou moeten zijn komen.

Afbeelding

Afbeelding

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: red mijn pup

Berichtdoor irminsul op 09 sep 2016 12:11

Had de pup al wortels of nog niet? Agaves zijn taai en het komt meestal wel goed. Indien de plant nog geen wortels heeft is het niet verwonderlijk dat de bladeren iets uitdrogen met het weer en de temperaturen nu.
irminsul
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 02 nov 2015 16:32
Woonplaats: Almere
13 bedankjes

Re: red mijn pup

Berichtdoor yme op 09 sep 2016 12:33

Hoi!

De pup had al best veel wortels. Ik heb helaas geen foto gemaakt, maar misschien wel 10 cm lang? Maar het leken wel "oude" wortels. geen witte, maar bruine.

Gezien de grootte van de plant en de hoeveelheid wortels heb ik ze misschien ook in een te grote pot gezet?
Van tevoren had ik de grondmix een klein beetje vochtig gemaakt. Na twee weken is de toplaag kurkdroog, maar onderin bij de afvoergaten vind ik eigenlijk best nat.

Afbeelding

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: red mijn pup

Berichtdoor draco op 09 sep 2016 12:46

DCM mix 5 bevat ammonium stikstof. Dat zal de oorzaak zijn van de ammoniaklucht. In combinatie met vochtige potgrond verdwijnt de geur vrij snel. Met kwetsbare zaailingen of stekken ben voorzichtig in het gebruik van deze mix. Mangave kende ik nog niet. Het is blijkbaar een kruising tussen Manfreda en Agave.
Laatst bijgewerkt door draco op 10 sep 2016 00:43, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: red mijn pup

Berichtdoor yme op 09 sep 2016 12:54

Dank voor je antwoord!
Vooralsnog krijg ik het gevoel: niets doen, komt wel goed...?

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: red mijn pup

Berichtdoor pevano op 09 sep 2016 17:44

Ik heb hele goede ervaringen met krengende agave stekjes in Seramis. Gebruik het nu zelfs standaard om stekken te wortelen. Daarna gaan ze pas in een potgrondmengsel. Sindsdien totaal geen uitval meer. Echt wereldspul. Google er maar eens op. Is bij de meeste tuincentra te verkrijgen.
Het lijkt wel een reclame en toch heb ik er geen aandelen in :D

Peet
Avatar gebruiker
pevano
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 21 dec 2010 22:26
Woonplaats: hoek van holland
39 bedankjes

Re: red mijn pup

Berichtdoor yme op 09 sep 2016 18:09

Dank voor het meedenken!
Begrijp ik goed dat jij in mijn geval de pups zou gaan uitgraven en in seramis zou gaan zetten?

Het klinkt als mooi spul!

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: red mijn pup

Berichtdoor pevano op 09 sep 2016 18:42

uitgraven ja, dat heb ik met meerdere kwarrende stekken gedaan. Daarna kwam het goed. De truc is om de Seramis maar heel licht vochtig te houden. De korrels absorberen het vocht, de plant staat daarom nooit met zijn poten in het water. Bedenk dat de plant geen wortels heeft dus ook niet veel water nodig heeft. Heel licht vochtig is echt genoeg. Pas als er wortels zijn kan je wat meer gaan watergeven
Avatar gebruiker
pevano
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 21 dec 2010 22:26
Woonplaats: hoek van holland
39 bedankjes

Re: red mijn pup

Berichtdoor yme op 09 sep 2016 19:03

ok.

zou je me dan daarbij willen begeleiden?
Ik lees dat je normaal gesproken een pot met kluit in de seramis zet.
Dat kan nu niet en is denk ik ook niet wenselijk?
Ik lees dat de seramis vochtmeter wel in de kluit moet staan voor een accurate meting. Hoe weet/meet je de vochtigheid als je geen meter kan gebruiken?
en hoeveel water moet ik dan toevoegen aan de seramis? 1/4 van het volume van de pot, zoals in de handleiding staat?

Wat moet ik doen met de oude wortels. Die heb ik eraan laten zitten, maar ik lees dat het misschien beter is om ze in te korten?
En zal ik de aarde wel/niet van de wortels afspoelen? Als ik het er wel afspoel kan ik gelijk kijken of er iets van wortelgroei te zien is.

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: red mijn pup

Berichtdoor pevano op 09 sep 2016 19:51

Als ik iets in Seramis laat wortelen dan is dat altijd zonder aarde/potgrond. Dus de blote stek gaat er in. De pot hoeft helemaal niet groot te zijn, het gaat alleen om het eerste wortel kluitje. Ik geef dan klein scheutje water en zet de plant weg op een lichte plek maar uit de directe zon. Na 2 a 3 weken (afhankelijk van omgevings temperatuur)geef je weer een klein scheutje zodat je zeker bent dat er iets van vocht te vinden is voor eventuele wortels. ik gebruik geen vochtmeter maar gewoon mijn gevoel. Op een gegeven moment zie je de plant niet verder schrompelen en zelfs weer wat zwellen. Dan weet je dat de eerste wortels er zijn. Dan is het gewoon een kwestie van licht vochtig houden op een lichte plek. Volgend voorjaar kan je de plant overpoten in je potgrond mengsel. Ook dan de plant weer licht zetten en uit de directe zon houden totdat hij aangeslagen is.
Besef wel dat je nu het najaar en winter in gaat. heel veel meer als wat wortelen zal er niet gebeuren. Echte groei gebeurt pas volgend jaar.
Een heel verhaal maar het valt wel mee.

Dit hierboven is ook een manier, zoals hoe jij het gedaan hebt er ook eentje is. Na 2,5 week kan je nog niet alles verwachten qua wortelen. Dus de plant nog even wat meer tijd geven is ook nog gewoon een optie. Je hebt in ieder geval de temperatuur nu mee.

Peet
Avatar gebruiker
pevano
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 21 dec 2010 22:26
Woonplaats: hoek van holland
39 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten