Vraagje ivm levend steen en andere in een rainforest palu

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Vraagje ivm levend steen en andere in een rainforest palu

Berichtdoor TropicalVictoria op 11 aug 2017 05:08

Beste ,

Ik heb enkele succulenten cadeau gekregen en ken ze eigenlijk slechts van zien in het wild in Tanzania en ik geloof zelfs ook in andere locatie's maar zelf heb ik in principe nihil idee hoe ik deze nu best laat groeien en bloeien .

Het is nl. zo dat ik alleen weet dat ze enorm lijken op de stenen zelf en dus in gebergte groeien met amper grond eronder en werkelijk aan steen lijken te plakken , ik heb er zelfs per accident vertrappeld vroeger ook maar nu ik weet dat het om plantjes gaat ben ik er uiteraard wel voorzichtiger in .

Het volgende was het originele plan doch ik heb twijfels aangezien ik normaliter alleen dit doe met planten die ik beter ken ( bromelia's , varens , varenachtigen , palmen , epifyten ed ) .
Ik dacht de planten te zetten op rots stukjes die ik gebouwd heb in een Paludarium voor mijn pijlgifkikkertjes maar de luchtvochtigheid bedraagt overdag tussen de 89-90% en bij nacht bijna 100% , de temperatuur daarnaast is altijd overdag een standaard 25-26 graden en bij nacht tussen de 22 en 24 graden , die soms kan dalen naar een maximale 20 graden celsius , naast deze gegevens wordt de bak ook nog extra beneveld en bemist dus weet ik niet goed of deze plantjes het ook goed kunnen stellen met telkens dus water op hun kop te krijgen , kan iemand mij mogelijks verder inlichten of ik er wel goed aan doe om deze te laten groeien in een palu of moeten ze echt in potjes zitten en in huis ergens gezet worden ?? ( gezien de luchtvochtigheid en de constante nattigheid zeg maar )
Hopelijk zijn er hier een aantal kenners aanwezig want ik moet bekennen dat ik er werkelijk NUL van af ken ...

Vriendelijke groeten ,
V.
blanke halfbloed met een passie en groot respect voor alle natuur ,verzot op mijn tropische planten maar ook op mijn Belgische planten;Regelmatig op expeditie in de tropen waar je lekker kokosnoten kan meenemen naar gelieve :p !
Avatar gebruiker
TropicalVictoria
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 23 jun 2017 16:17
Woonplaats: België , Vlaams Brabant
0 bedankjes

Re: Vraagje ivm levend steen en andere in een rainforest pal

Berichtdoor draco op 11 aug 2017 10:22

Lithops of levende steen zijn succulenten. In de natuur bevindt het grootste deel van de plant met zijn vlezige bladeren zich onder de oppervlakte en is alleen het 'afgeplatte bladvenster' zichtbaar. Ik heb een aantal in een ondiepe plantenbak staan hoog in de kas waar ze direct zonlicht krijgen. Het mengsel waarin ze groeien is luchtig doorlatende potgrond royaal vermengd met brekerszand dat is afgedekt met een laag fijn lavagrit. Het laatste kan ook bij het grondmengsel worden gevoegd. In de zomer giet ik ± elke 2 weken water rondom de planten zodat deze niet nat worden. De gepaarde bladeren worden in het voorjaar vernieuwd en draaien dan een kwartslag. aan het eind van de zomer verschijnen gele of witte bloemen. Resumé, een paludarium is geen geschikte omgeving voor Lithops die van herkomst woestijnplanten zijn. Warmte overdag is prima, 's nachts mag het kouder zijn tot vorstvrij en kurkdroog in de winter. Nevelen op hete dagen kan geen kwaad.
Bijlagen
Lithops sp..jpg
Lithops sp..jpg (188.31 KiB) 4013 keer bekeken
Conophytum sp..jpg
Conophytum sp..jpg (148.86 KiB) 4013 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Vraagje ivm levend steen en andere in een rainforest pal

Berichtdoor TropicalVictoria op 11 aug 2017 18:23

hoe krijg ik een foto geplaatst zonder mijn hele album daarbij ' prijs te geven ' ?

Beste Draco , alweer dank voor de hulp ! Ik zou ze al bijna in een geheel foute omgeving gestopt hebben doch ik heb ze opgepot voor de veiligheid .
Staan hier nu gewoon op gemengde grond die ik ook gebruik voor cactusjes ( van AVEVE) dewelke mij toen aanbevolen werd voor woestijnplanten .
Daarover ligt nu een laagje kiezel , of aquariumgravle , in ieder geval ze staan niet te vochtig eveneens , heb ze nu 1x beneveld met een plantenspuit en ik zie dat ze toch weer op hun ' positieven ' lijken gekomen inmiddels al . Zijn dit snelle bloeiers ofzo ? Ik bemerk een ' barst ' in eentje die op die van jouw foto lijkt , alleen is die groener , de bovenste foto ...
deze had dit nog niet toen ik ze in ontvangst nam maar nu dus wel , lijkt alsof dat steentje op die plaats een bloem zal gaan maken , voor zover ik er iets van ken dan toch hé ... Ik zie gewoon geen andere redenen waarom er zich plotseling een barstje lijkt te vertonen . Dit is temidden van de plant .

De andere succulenten stellen het evenzeer wel goed , tevens heb ik de kleine stekjes van een exemplaar in een ander bakje gepot samen met de losse blaadjes van een Kalanchoë ( werd me zo overhandigd ) .
Geen idee of de grond prima is maar ik veronderstel dat het in ieder geval niet slecht is .
Dank je en tevens fijn onderschrift en foto's ;)
blanke halfbloed met een passie en groot respect voor alle natuur ,verzot op mijn tropische planten maar ook op mijn Belgische planten;Regelmatig op expeditie in de tropen waar je lekker kokosnoten kan meenemen naar gelieve :p !
Avatar gebruiker
TropicalVictoria
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 23 jun 2017 16:17
Woonplaats: België , Vlaams Brabant
0 bedankjes


Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten