Opuntia groeit nogal hard

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Opuntia groeit nogal hard

Berichtdoor Palmpadre op 25 apr 2018 23:45

Vorig jaar heb ik een opuntia-schijf geplant en deze is over de winter gaan groeien. Eerst kwam er een eerste nieuwe schijf, daar is de afgelopen paar weken een nieuwe schijf opgegroeid en daar komt nu nog een schijf uit. De eerste nieuwe schijf is al vrij langgerekt, smal en zwak, de tweede nieuwe echt zwak (leunt dus ook tegen het raam, anders valt die om). Ik ben bang dat de derde ervoor gaat zorgen dat de boel omvalt. Ik heb de cactus redelijk wat water gegeven en cactusvoeding. Hoe zorg ik ervoor dat de bestaande schijven eerst stevig genoeg worden om volgende groei te kunnen dragen? :D
Bijlagen
cactus.jpg
cactus.jpg (230.11 KiB) 4412 keer bekeken
Palmpadre
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 21 jul 2017 22:24
0 bedankjes

Re: Opuntia groeit nogal hard

Berichtdoor draco op 26 apr 2018 01:20

Zet de Opuntia buiten in de zon maar laat de binnenplant eerst voorzichtig daaraan wennen om schade door verbranding te voorkomen. In het vervolg de plant koel en droog overwinteren.
Om de vorm te herstellen kun je de plant kort boven de eerste schijf terugsnoeien. Die zal dan opnieuw uitlopen. De rest van de plant kun je stekken na droging van de snijvlakken.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Opuntia groeit nogal hard

Berichtdoor Danycactus op 26 apr 2018 11:59

Je Opuntia krijgt te weinig licht vandaar die lang gerekte schijven, ik zou ze er afhalen en dan buiten zetten zoals Draco zegt en inderdaad koel en droog overwinteren vanaf eind september tot maart geen water en als het kan op 5°C. Veel Opuntia soorten zijn winterhard als ze maar droog staan en sommige kan je ook overwinteren buiten zonder bescherming.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Danycactus
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 08 dec 2017 21:25
Woonplaats: Melle
19 bedankjes

Re: Opuntia groeit nogal hard

Berichtdoor Palmpadre op 26 apr 2018 16:41

Super, dankjulliewel voor de tips! Ik ga gelijk de schijven wegsnijden en nog gebruiken als stekken. De cactus gaat naar buiten, naar een mooi zonnig plekje (met wat gewenning). 8-)
Palmpadre
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 21 jul 2017 22:24
0 bedankjes


Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten