Cactus grond

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Cactus grond

Berichtdoor tbird44 op 29 dec 2018 07:32

Wat is de beste cactusgrond
Ik wil het niet zelf samenstellen maar gewoon kant en klaar kopen.
Er zijn verschillende merken op de markt dus de vraag is welke is de beste voor de meeste cactussen
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Re: Cactus grond

Berichtdoor Danycactus op 29 dec 2018 12:54

De beste cactusgrond is moeilijk want wat voor de ene top is vindt de andere soms flop.
Ik weet niet waar je juist woont maar in de meeste cactusclubs wordt er een goede basiscactusgrond verkocht dat zijn dan wel zakken van 40 of 50 liter.
Het hangt ook af of je er veel nodig hebt, als je maar 10 cactussen hebt dan ben je beter af met een zakje van 20 liter uit een tuincenter, welk merk het beste is weet ik niet.
Alle cactussen kan je ook niet in dezelfde grond steken sommige hebben baat bij een meer stenig substraat andere bij wat meer leem.
Hier een link naar een ander forum over samenstelling cactusgrond van enkele liefhebbers.
https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/ ... substraten
Hopelijk heb je er wat aan.
Mvg
Dany
Danycactus
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 08 dec 2017 21:25
Woonplaats: Melle
19 bedankjes

Re: Cactus grond

Berichtdoor tbird44 op 29 dec 2018 13:21

Omg. Eindhoven.
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Re: Cactus grond

Berichtdoor Danycactus op 29 dec 2018 13:47

Vraag wat info bij Succulenta dat is een Nederlandse vereniging van cactussen, ze hebben ook een afdeling in Eindhoven
https://succulenta.nl/#
https://succulenta.nl/afdelingen/
Danycactus
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 08 dec 2017 21:25
Woonplaats: Melle
19 bedankjes

Re: Cactus grond

Berichtdoor The Flying Dutchman op 29 dec 2018 15:33

Ik heb er een stuk of 25. Allemaal in goede gewone potgrond.
The Flying Dutchman
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 12 mei 2010 18:31
Woonplaats: Gelderland
12 bedankjes

Re: Cactus grond

Berichtdoor draco op 29 dec 2018 18:24

Idem potgrond 1:1 vermengd met brekerszand. De aarde afdekken met fijn lavagrit o.i.d. dat eventueel ook door de grond kan worden gemengd. Water toedienen gaat het beste via een onderschotel, na een paar uur het restant verwijderen. Afhankelijk van de temperatuur is 1 keer per maand doorgaans voldoende. De succulenten nu nog hoofdzakelijk Agaves krijgen tijdens de groei dezelfde mest als de palmen, halfverdund om de 2 maanden. Voorheen had ik een omvangrijke cactusverzameling. Succulenten zijn geadapteerd aan schaarste wat voeding en water betreft, licht en warmte zijn de belangrijkste groeistimuli.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Cactus grond

Berichtdoor tbird44 op 30 dec 2018 07:09

Dank voor de reacties.
Ik ga maar proberen om de grond zelf te maken. Heb vind besteld en moet nog kijken voor potgrond
Ik heb 150 cactussen en probeer 1 soort grond te maken
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Re: Cactus grond

Berichtdoor Danycactus op 30 dec 2018 11:16

Dat is waarschijnlijk het beste want iedereen vindt iets anders goed, de ene doet het zo de andere iets anders. Je kan verschillende mengelingen maken je moet er gewoon opletten dat je nooit kalk toe voegt cactussen zijn geen kalk liefhebbers.
Cactussen met een penwortel hebben graag een wat meer stenig substraat zoals Ariocarpussen, Turbinicactus, Lophophora, Copiapoa, Pediocactus enz...
Danycactus
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 08 dec 2017 21:25
Woonplaats: Melle
19 bedankjes

Re: Cactus grond

Berichtdoor tbird44 op 31 dec 2018 10:18

Ik ga voor de middenweg. Anders word het een beetje te gek. En tot nu toe doen we het geweldig .met elk jaar bloemen.
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Re: Cactus grond

Berichtdoor batdah op 02 jan 2019 01:19

Ik kocht regelmatig een kant en klaar mengsel op de open dag bij ubink dat mengsel gebruiken hun zelf ook. Dat mengsel gebruikte ik voor Opuntia en voor Agave en Aloe die daar overgens fantastisch op groeiden. Ik ben jarenlang lid geweest van Succulenta afd west Brabant en wij hadden geen gezamenlijke inkoop van grond. Ik heb vroeger ook wel zelf mengsels gemaakt maar door ruimte en tijdgebrek ben ik daar mee gestopt zeker ook omdat onze emigratie er aan zat te komen moesten er de laatste jaren vele tientallen potplanten verdwijnen. Ik heb alleen de bladcactussen gehouden en mijn vrouw heeft destijds haar Lithops verzameling ook weggedaan.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten