trichocereus pasacana winterhard voor buiten ?

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Re: trichocereus pasacana winterhard voor buiten ?

Berichtdoor johny op 02 nov 2021 11:28

heb ergens gelezen dat er veel, verwarring is met deze soort naam en er zouden ook kruisingen zijn.
Cactussen zijn niet mijn dada maar deze vond ik mooi, moest het een Echinopsis terscheckii zijn zal wel zelfde voorwaarde zijn voor overwinteren ?
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: trichocereus pasacana winterhard voor buiten ?

Berichtdoor tankton op 02 nov 2021 11:42

Danycactus schreef:Ik heb ze alle twee staan vandaar mijn twijfels
Mijn pasacana lijkt het meest op de deze

Afbeelding

en mijn Terscheckii op deze

Afbeelding


Zo ziet mijn pasacana er uit, en die heb ik gekocht van iemand die behoorlijke kennis op het gebied van cactussen heeft, dus het zou mij echt verbazen als hij het mis heeft.

De terscheckii heeft idd zelfde verzorging als pasacana nodig, groeit alleen sneller dacht ik.

https://drive.google.com/file/d/1L5RXVV ... sp=sharing
Afbeelding
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: trichocereus pasacana winterhard voor buiten ?

Berichtdoor Danycactus op 02 nov 2021 19:08

Mooie plant heb je daar.
Bij mij staat er bij deze plant terscheckii en is ook afkomstig van een cactusliefhebber met veel kennis.
Laten we het er bij houden dat het gewoon heel mooie planten zijn en als je ziet hoeveel synoniemen dat ze hebben.
http://www.llifle.com/Encyclopedia/CACT ... erscheckii
http://www.llifle.com/Encyclopedia/CACT ... s_pasacana
Danycactus
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 08 dec 2017 21:25
Woonplaats: Melle
19 bedankjes

Re: trichocereus pasacana winterhard voor buiten ?

Berichtdoor Bob Walberg op 04 jun 2022 16:35

En volgens de leverancier waar ik vandaag deze haalde is het pasacana. Zie de bijlage aan de linkerkant[attachment=0]Schermafbeelding 2022-06-04 om 16.23.41.jpg. Volgens mij is het trouwens al eerder verteld hier, cactussen kunnen vorstbestendig zijn, winterhard zijn er maar erg weinig. Jarenlang cactussen in de tuin gehad, eerste jaar leuk maar na een jaar of drie gaat het rotten, ook als ze in zand en grind staan. Dus ik heb dan ook een tunnelkasje die van voren open staat, 3 meter lang. Met UV doorlatend folie. Daaronder blijft de bedoorning beter en groeien sommige soorten ook gewoon beter. Als iemand toevallig ook weet waar je F-Clear (ETDA) folie kan verkrijgen houd ik mij aanbevolen.
Ik heb al diverse Tephro achtigen, Cylinderopuntias, Maihueniopsis, Echinocereus en nog wat geslachten staan die als ze droog staan gewoon de winter zonder stoken (dat kan ik hier ook niet want hier is geen gas of stroom) gewoon de winter doorkomen. Vanmiddag nog even aangeschaft: Cleistocactus Strausii, Trichocereus pasacana en pachanoi. Hier nog even een interessante informatielink: https://www.jardineriaon.com/nl/cactus- ... ichocereus
Dit jaar ga ik in de nazomer ook Baldrian (Valeriaan) toevoegen, dat zou de hardheid verbeteren.
Bijlagen
Schermafbeelding 2022-06-04 om 16.23.41.jpg
Schermafbeelding 2022-06-04 om 16.23.41.jpg (249.41 KiB) 6479 keer bekeken
Bob Walberg
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 jun 2022 23:27
0 bedankjes

Re: trichocereus pasacana winterhard voor buiten ?

Berichtdoor Bob Walberg op 04 jun 2022 18:41

Overigens denk ik zelf dat deze variant ondanks dat de leverancier zegt atacamensis (pasacana) deze soort de terscheckii is, de atacamensis (=pasacana) is veel intensiever bedoornd. Nu is het wel zo dat bij ons natuurlijk de bedoorning afneemt, maar alle redelijk forse planten die wij kopen komen van Tenerife af en ook daar is de zon al aanzienlijk sterker dan hier (maar natuurlijk niet zo fel als op 4 km hoogte waar de atacamensis vandaan komt. De terscheckii groeit van nature ruim 1000 meter lager. Ik vrees daarom dat de echte terscheckii niet eens de eerste de beste winter doorkomt, ook al is dat een zachte. Voor mij is het trouwens de eerste keer dat ik trichocereus heb dus ik ben benieuwd of deze nu de winter doorkomt. Zonde of niet zonde, doe je dat niet kom je ook niets te weten.
Bob Walberg
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 jun 2022 23:27
0 bedankjes

Re: trichocereus pasacana winterhard voor buiten ?

Berichtdoor Rob op 04 jun 2022 23:49

:welkom: Bob!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: trichocereus pasacana winterhard voor buiten ?

Berichtdoor rinoceros54 op 30 jun 2022 18:15

Johnny,Bob en Dani; Dani heeft helemaal gelijk. Ik heb ook een Terscheckki staan van zo'n 40cm en een Pasacana de nog vrij jong is maar de Pasacana heeft veel meer stekels (Bob was er inmiddels zelf ook achter las ik) Ik heb de Terscheckki afgelopen winter buiten gehad zonder problemen. Maar de laagste temp.hier was -4gr. Daarnaast heb ik over mijn cactustuintje vanaf begin oktober plastic gespannen zodat alles kurkdroog was toen het echt koud werd. Wat al meer is gezegd hier: de kou zal op zich tot een graad of 5-7 geen probleem zijn, maar dan moet hij echt kurkdroog staan. Ook de luchtvochtigheid ter plaatse doet mee. Vorig jaar bij Atypic-Cactus geweest:bij Perpignan(Fr).Die vertelde dat hij div.soorten Trichocereus(Echinopsis) tot -10/-12gr heeft meegemaakt. Die heeft trouwens nog meer koudebestendige soorten staan. Tricho Cuzcoensis, Validus, Pachanoi. Je kunt daar ook online bestellen, dus zoek maar es op Atypic-Cactus.com
Op Ilifle staat trouwens ook nog een Echinopsis Chiloensis waarvan zelfs op hun website -12 wordt aangegeven.
Ik heb al heel vaak geexperimenteerd met cactussen buiten, maar mijn ervaring is dat de combi nat/kou in NL voor de meeste cactussen funest is( op enkele opuntia' s na dan) Echinocereus soorten die tot -23 gr zouden moeten kunnen waren, ondanks een compleet minerale bodem, schuinstaand gepland na 2-3 jaar niet meer om aan te zien. Enigste wat werkt is tijdig gaan afdekken en zorgen dat er flink lucht bij kan. Alle genoemd temperaturen gelden als het kurkdroog is en het geen weken duurt dat het echt vriest.
Tot slot nog een link waar veel info is te vinden:
https://trichocereus.net/trichocereus-p ... -pasacana/

@Bob; de folie die je zoekt is te koop op onderstaande website:
https://fep-film.com/nl/etfe-folie/
Rinoceros.
rinoceros54
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 08 jul 2012 11:56
Woonplaats: Steenbergen
11 bedankjes

Re: trichocereus pasacana winterhard voor buiten ?

Berichtdoor johny op 30 jun 2022 19:42

bedankt rinoceros54 zo krijgen we alweer wat meer inzicht dan maar droog en binnen houden :thai:
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: trichocereus pasacana winterhard voor buiten ?

Berichtdoor Axel Amsterdam op 09 aug 2023 11:52

Dit is een terscheckii waarvan de nieuwe groei duidelijk anders is dan de oude groei.
Bijlagen
IMG_4231.jpeg
IMG_4231.jpeg (183.9 KiB) 2696 keer bekeken
Axel Amsterdam
 
Berichten: 681
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: trichocereus pasacana winterhard voor buiten ?

Berichtdoor Greener op 23 aug 2023 14:38

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer.

Onderstaande aangekocht alszijnde Pasacana, klopt dit in jullie optiek?

Afbeelding

Afbeelding
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten