Pachypodium lamerei

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Re: Pachypodium lamerei

Berichtdoor JohanP op 02 feb 2013 23:15

Ik heb deze soort ook, 2 planten, 1 van de 2 groeit de hele tijd, en maakt nieuw blad. De andere groeit wel, maar blad wat er aan komt word meteen zwart, al het nieuwe blad gaat dus dood, geen idee hoe dat komt (iemand enig idee?) de verzorging is gelijk voor beide planten evenals de locatie.

De plant doet dit nu al bijna een jaar.
JohanP
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 29 aug 2012 16:29
2 bedankjes

Re: Pachypodium lamerei

Berichtdoor s.janssen op 02 feb 2013 23:25

Mijn exemplaren heb ik in rust omdat er in deze maanden te weinig daglicht is om goed te kunnen groeien. Ik ben benieuwd naar de zomer! ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Pachypodium lamerei

Berichtdoor freddy op 04 feb 2013 11:56

Ik kweek al meer dan 30 jaar verschillende Pachypodiumsoorten. Van de soorten uit Madagascar is lamerei zeker de sterkste.
Tijdens de groeiperiode (laat voorjaar tot vroege herfst) mag die wel veel water hebben, maar wel tussen de gietbeurten ongeveer droog laten worden, niet echt uitdrogen want dan stopt de groei.
Tijdens de rustperiode kan hij gemakkelijk 10° C. hebben op voorwaarde dat hij volledig droog wordt gehouden. Er zal een pak bladeren vallen, maar dat komt in het volgende groeiseizoen weer in orde.
De soort geayi moet meer warmte hebben en is ook gevoelig aan virusziekten. Ik heb nog nooit een grote plant (meer dan 1 meter) gezien in Europa, terwijl lamerei gemakkelijk 2 of 3 meter hoog wordt en zich na de bloei vertakt.
Een derde soort uit Madagascar die meer en meer verkrijgbaar is, is horombense (densiflorum var horombense). Deze blijft veel lager maar krijgt een prachtige verdikte stam en bloeit heel goed vanaf 3 jaar met grote gele bloemen. Deze kan ook tegen wat lagere temperaturen (8° C.).
Bij de firma Exotica in Duitsland kan je dikwijls verschillende soorten vinden als jonge plant.
freddy
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 06 feb 2011 13:44
Woonplaats: Lebbeke
1 bedankjes

Re: Pachypodium lamerei

Berichtdoor Hitch op 04 feb 2013 12:15

Bij Van Gasthel in Sint-Katelijne-Waver staat een exemplaar van +/- 2.5 m te koop. Onderaan de stam is die helemaal verdikt zoals je bij een Nolina ziet. Potmaat was gezien de grootte van de plant erg klein vond ik maar daar bleek hij dus geen last van te hebben. Vorige maand stond ik er met open mond naar te kijken :o en daarop heb ik me maar een nieuw exemplaartje meegenomen.
Bedankt voor de tips om hem gezond te houden, vorige keer heb ik het verkeerd aangepakt en hem te koud proberen te overwinteren.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Pachypodium lamerei

Berichtdoor s.janssen op 17 maart 2013 22:00

Ik haal toch even dit topic naar boven.
Mijn Pachypodium die namelijk om, de stam, stekels voelen stevig aan.
Begin februari heb ik uitlopers aan de onderkant van de stam afgesneden om de hoofdstam beter te laten groeien. Plant staat koel maar nu zin's halve maand wat warmer. In die tussentijd valt de pachypodium om en moet hem met een stokje steviger zetten.

Aan de ondrkant is de stam helemaal ingekrompen, komt dit door verwijderen van uitlopers of tekort aan water? De Pachypodium geef ik in deze maanden weinig tot geen water en behandel hem als een cactus.

Het exemplaar heeft atijd steun gehad aan de uitlopers, die zijn nu weg. Wat zeggen jullie?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Pachypodium lamerei

Berichtdoor sophie op 19 jun 2013 13:21

Hallo Niek,
Wat leuk! een Madagascarpalm! Zo werd hij genoemd in mijn jeugd,je zag hem toen veel (ik ben van 1947) en tot mijn blijdschap vond ik hem vorige week bij Intratuin!Wat ik weet is dat hij verwant is aan de oleander, een boom van 10 mr. kan worden,en het verlies van blad normaal is.V|orst verdraagt hij niet.Nu wens ik mij b.v. nog p.namaquanum, ook zo exotisch! Je moet iets te wensen hebben! Veel succes!
Sophie
sophie
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 11 mei 2011 12:17
Woonplaats: Hilversum
0 bedankjes

Re: Pachypodium lamerei

Berichtdoor lapalmeraie op 19 jun 2013 18:00

Bedankt voor de aanvulling.
Van de 2 is één destijds (= al een ouder topic ;) ) gesneuveld en de tweede heb ik gedoneerd aan Canna-Banana. Daar hebben ze er een geschiktere standplaats voor dan ik.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Pachypodium lamerei

Berichtdoor s.janssen op 19 jun 2013 22:25

Hier is helaas mijn omstandigheden ook niet ideaal, als ik zulke planten heb wil ik ze ook de omstandigheden geven en niet weggestopt ergens in een donkere hoek. Dan wacht ik liever even totdat ik wel de geschikte omstandigheden kan bieden.

Want een kas met 40cm hoogte is deze snel uitgegroeid ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Pachypodium lamerei

Berichtdoor Nathalie op 31 jul 2013 09:36

Ik heb zelf ook een paar pachypodia : lamerei, decary, baronii var windsor horombense en saundersii) en die doen het tot nu toe relatief goed, zitten nu goed in het groen, alleen bij 2 pachypodia zie ik zwarte vlekken in het blad. Ik geef ze nu wat meer en vaker water (doordat het heel heet is is de aarde ook snel droog).
Wat kan dat zijn? Is de kans dat ik die planten verlies groot of zijn het relatief sterke planten?
Ze staan bij mij het hele jaar door in de serre (minimum nacht temp is daar (als het buiten stevig vriest) 13 a 14 graden en de dag in de winter tussen de 18 a 20 graden. Is dat voldoende?
Nathalie
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 23 jun 2011 10:24
2 bedankjes

Re: Pachypodium lamerei

Berichtdoor detuiman op 31 mei 2020 19:43

Hallo! Ik houd al sinds twee jaar de Lamerei. Sinds de groeiperiode maakt hij nieuw blad, dat gelijk verbrandt/verpietert. Er vormen zich bruine kristallen op de verbrande nieuwe kroon. Ik geef spaarzaam water, en hij staat op zuid. Wat kan ik doen? Alvast dank!
detuiman
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 31 mei 2020 19:24
0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten