hottentotvijg

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

hottentotvijg

Berichtdoor palmkasper op 10 mei 2012 23:17

:thumb_up: Hoi,

Laatst in Febr met gezinnetje op vakantie geweest in Sardinië. Heb daar een klein stukje hottentot vijg meegenomen in de handbagage. Haha... :? :? Als je goed kijkt kun je zien dat; ong het midden donker groen is. Dat is wat ik meegenomen had, echt een klein stukje, met één klein wortltje. Het licht groene is nieuw, hij groeit als een tierelier en zal snel niet meer in deze bak passen. (a) Vind ze prachtig vooral als ze als een soort onkruid hele gebieden bekleden. Helaas niet winterhard, kunnen wel kortdurend enkele graden onder nul aan.

Ben benieuwd of leden deze hottentot vijg thuis hebben en of ze weten hoe ik daar mee om kan gaan en wat voor ideeën/ gedachten er mee mogelijk zijn in het noorden. Het valt n.l. niet mee om deze te kopen in NL. Wellicht als ik gericht inernet afstruin, maar in de omgeving tuincentra's nothing...
Bijlagen
tuin mei '12 011.JPG
hottentotvijg
tuin mei '12 011.JPG (201.21 KiB) 22810 keer bekeken
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
Avatar gebruiker
palmkasper
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 17 okt 2011 20:59
Woonplaats: oisterwijk
5 bedankjes

Re: hottentotvijg

Berichtdoor pevano op 12 mei 2012 13:44

Ik heb deze al jaren. In het najaar stek ik een paar potten vol om binnen te overwinteren. Die potten laat ik wel tot de eerste vorst buiten staan om zo harde planten te hebben. Binnen gaan ze wel wat achteruit. In maart stek ik ze weer en die plant ik weer uit in m'n tuin. In 1 zomer kan een klein plantje een hele m2 volgroeien, echt bizar. Bloei erin krijgen valt niet mee.

Peet
Avatar gebruiker
pevano
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 21 dec 2010 22:26
Woonplaats: hoek van holland
39 bedankjes

Re: hottentotvijg

Berichtdoor djoeke op 12 mei 2012 13:50

Ik heb deze ook meegebracht uit spanje vorig jaar een potje dat ik had gekocht wat blijkbaar niet nodig was geweest want had ook een stek en die doet het ook goed .
Wist wel niet dat het moeilijk zou zijn om er bloei in te krijgen .
Heb deze ook gewoon op de zolder overwinterd op 5°
zonder na om te kijken
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: hottentotvijg

Berichtdoor palmkasper op 23 jun 2012 16:42

Een tijdje later, is hij de bak al bijna uitgegroeid en dat met minimale zon en liters regenwater. :thumb_up:
Bijlagen
juni 2012 kr 017.JPG
een korte tijd later
juni 2012 kr 017.JPG (68.51 KiB) 22528 keer bekeken
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
Avatar gebruiker
palmkasper
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 17 okt 2011 20:59
Woonplaats: oisterwijk
5 bedankjes

Re: hottentotvijg

Berichtdoor pevano op 23 jun 2012 17:24

Die word nog makkelijk 2 a 3 keer zo groot, zeker als hij in de volle grond zou staan. Vooral in Juli en augustus gaan ze echt hard.

Peet
Avatar gebruiker
pevano
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 21 dec 2010 22:26
Woonplaats: hoek van holland
39 bedankjes

Re: hottentotvijg

Berichtdoor ick op 23 jun 2012 20:08

Wauw, leuk zeg!
Ik wilde dat al een paar jaar, een stekje ervan meenemen; spanje staat er vol mee... Maar ik had wel eens gelezen dat overwinteren -ook al is dat binnen- erg moeilijk zou zijn en dat de bloei sowieso niet lukt. Dus ik heb het maar achterwege gelaten. Maar nu ik dit zie en de ervaringen van anderen lees, wil ik het toch wel eens proberen!

ben wel benieuwd hoe het overwinteren gaat...

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: hottentotvijg

Berichtdoor s.janssen op 23 jun 2012 22:41

Bloei lukt zeker wel als je ze maar voldoende zon geeft, veel zon!
Ik ben nog opzoek naar een stek, zijn deze ook te verkrijgen in tuincentra ?

Of ruilen?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: hottentotvijg

Berichtdoor pevano op 24 jun 2012 11:58

Daar heb je gelijk het probleem te pakken. idd veel zon geeft bloei. Dat lukt toch wat makkelijker in landen zoals Spanje.

Peet
Avatar gebruiker
pevano
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 21 dec 2010 22:26
Woonplaats: hoek van holland
39 bedankjes

Re: hottentotvijg

Berichtdoor ick op 24 jun 2012 13:32

Zon? wat is dat ook alweer? ;)

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: hottentotvijg

Berichtdoor s.janssen op 24 jun 2012 17:04

In een artikel van ''Onder het Palmblad'' over een dakterras in de Amsterdamse Jordaan waar diegen allerlei hagedissen hield en inderdaad ook die hottentotvijg, stond ruim 10 uur zon per dag op en bloeien, bloeien :)

Zon..is dat een geel rond ding?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten