Adenium Obesum

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Adenium Obesum

Berichtdoor ronald op 31 jul 2012 23:13

Vanuit mijn bonsai interesse ben ik sinds vorig jaar gefocust op deze plant. Hij is echter slecht verkrijgbaar dus heb ik besloten 'm te zaaien van zaden van de zadengigant. (uiteindelijk heb ik op 1 juni ook een 2-jarige plant over mogen nemen van een forum lid maar toen had ik de zaden al ).

Die 10 zaden zijn gezaaid in evenzoveel potjes met een grof grondmengsel. Na 2 weken kwamen er helaas slechts 4 op. Ik had al zo'n vermoeden omdat relatief veel zaden geen harde kern bevatten. Een matig resultaat dus maar aan de andere kant heb ik geen plaats voor 10 adenium planten dus ala. De adeniums zijn nu 2 maanden oud en tot nog toe gaat het goed (Zie foto). Alhoewel ze alle vier tot eenzelfde variëteit zouden behoren valt op dat ze nogal van elkaar verschillen qua ontwikkeling - waarschijnlijk omdat ze niet dezelfde ouders hebben denk ik. Ik bedoel de ene is kort de andere sterk conisch de volgende dik enz. Bovendien ontwikkelen twee van de 4 uitlopers in de bladoksel (de twee links op de foto) en de andere 2 juist totaal niet.

Is die spreiding in de ontwikkeling normaal bij Adenium Obesum ?

Afbeelding
ronald
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 14 mei 2012 21:33
0 bedankjes

Re: Adenium Obesum

Berichtdoor Ruudcactus op 01 aug 2012 15:54

Dat valt toch wel mee? Ik vind ze er redelijk identiek uitzien
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Adenium Obesum

Berichtdoor ronald op 04 aug 2012 22:47

Als je goed kijkt zijn er verschillen die ik niet zie als ik - laten we zeggen 4 goudsbloemen - zaai. Op de foto is het niet echt duidelijk te zien. Ik vind het wel leuk hoor het is gewoon nieuwsgierigheid van mijn kant. Ze doen het lekker, zeker als je bedenkt dat ze op die foto zo'n 2 maanden oud zijn.

Ik hoop ze zo dik mogelijk te krijgen dit jaar omdat ik denk dat het de overwinteringskansen binnen over 1.5 maanden (denk ik) zal vergroten. Iemand nog tips hoe ik die overwintering het beste kan aanpakken ?
ronald
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 14 mei 2012 21:33
0 bedankjes

Re: Adenium Obesum

Berichtdoor s.janssen op 04 aug 2012 23:27

Ik zal er niet zo zorgen overmaken, dit is vrij normaal met Adenium maar ook met palmen enz enz. In de kas staan hier vele soorten adeniums en zojuist helemaal gek van maar ik maak mij er niet zo druk om. En ze zien er gezond uit ;)

Lekkere dikke buiken :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Adenium Obesum

Berichtdoor sophie op 07 aug 2012 18:18

Interessante planten hoor! ik hou me aanbevolen voor een stekje of zaden,zelf heb ik niet zoveel,heb alleen een raam op het noordwesten,maar wel een tuintje en groene vingers!
Ik heb opuntia, nototcactus,en diverse succulente euphorbia's.Onlangs 1 stekje gekregen van e.leuconora,de duitsers noemen hem spuckpflanze,omdat hij zijn zaadjes wegschiet.Leuk he?
Je ziet hem weinig meer,dus ik ben heel blij
Succes hoor! Wie mij meer over mijn stekje kan vertellen,graag!

groeten van Sophie
sophie
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 11 mei 2011 12:17
Woonplaats: Hilversum
0 bedankjes

Re: Adenium Obesum

Berichtdoor paul op 07 aug 2012 20:36

Plantjes zien er goed uit.
Ik probeer ook een paar bonsai's te kweken!
gezaaid begin 2010,
foto van vandaag:
Afbeelding
en foto van de linkse plant, in mei dit jaar genomen; de grootste uitloper werd ook nog verwijderd...
Afbeelding
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Adenium Obesum

Berichtdoor s.janssen op 07 aug 2012 22:38

sophie schreef:Interessante planten hoor! ik hou me aanbevolen voor een stekje of zaden,zelf heb ik niet zoveel,heb alleen een raam op het noordwesten,maar wel een tuintje en groene vingers!
Ik heb opuntia, nototcactus,en diverse succulente euphorbia's.Onlangs 1 stekje gekregen van e.leuconora,de duitsers noemen hem spuckpflanze,omdat hij zijn zaadjes wegschiet.Leuk he?
Je ziet hem weinig meer,dus ik ben heel blij
Succes hoor! Wie mij meer over mijn stekje kan vertellen,graag!

groeten van Sophie


Klinkt goed Sophie!
Je kan misschien beter proberen een Adenium te zaaien of een gezaaide plant te kopen. Als je een Adenium stekt dan missen ze de dikke buiken wat juist van een Adenium zo mooi is. Zaden gigant biedt ook adenium zaailingen aan en het zijn zaailingen met dikke buien voor maar 2,50!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Adenium Obesum

Berichtdoor ronald op 12 aug 2012 22:19

paul schreef:Plantjes zien er goed uit.
Ik probeer ook een paar bonsai's te kweken!
gezaaid begin 2010,
foto van vandaag:
Afbeelding
en foto van de linkse plant, in mei dit jaar genomen; de grootste uitloper werd ook nog verwijderd...
Afbeelding


Diea planten van jou zien er veelbelovend uit. Zoals ik al schreef heb ik ook nog een adenium van een forumlid overgenomen. Deze is ook ruim 2 jaar oud en heeft omgeveer net zo'n dikke caudex ontwikkeld als jouw planten. Ik heb die plant sinds juni dit jaar en sindsdien staat die zo vaak mogelijk buiten. Maar omdat deze zomer nogal nat is en qua temperatuur slecht op gang kwam heb ik 'm nog weleens een dagje of een nachtje binnen gezet. Voor de rest zo vaak mogelijk naar buiten in de volle zon dus want dat zou Adenium wel lekker vinden. (mijn Zaailingen doen het er in ieder geval goed op)

Toch heeft deze 2 jaar oude Adenium het niet zo goed naar zijn zin als mijn eigen zaailingen. De overgang naar mijn tuin viel 'm kennelijk zwaar want volle zon heeft veel blaadjes doen verbranden. Toen een aanval van luis ... Om 'm extra te verwennen enkele keren voorzichtig gemest met NPK 6:4:11 + 2MgO maar er komen slechts kleine blaadjes aan die vaak misvormd zijn en omkrullen. Geen ongedierte te vinden die hier het gevolg van zou kunnen zijn. Ik las op internet dat in combinatie met een 'zware' bemesting dit gedrag het gevolg zou kunnen zijn van een gebrek aan Calcium dus heb ik een dag of 10 geleden voorzichtig wat Zeewierkalk (Ecostyle) rond de stamvoet in de grond gemengd. Wie weet maar voordat ik daar resultaat van zie ben ik weken verder denk ik. Iemand andere tips wat de kleine krulblaadjes van Adenium kan verklaren?
ronald
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 14 mei 2012 21:33
0 bedankjes

Re: Adenium Obesum

Berichtdoor s.janssen op 13 aug 2012 00:19

Mijn adenium staan in klein kweekkasje (kweekkas Diamond) van de Welkoop en dat is nog geen eens zo heel duur kasje en prachtkas als je niet de ruimte hebt voor een grotere.
Hier staan ze in een mengsel van zand/potgrond en perlite vermengt met steentjes en doen ze het prima op. 1 keer per week een lichte douche met warm weer. In de winter kouder en droog.

Ik denk dat jou adenium misschien in combi te snelle zon en de zware bemesting even te veel is geweest. Deze planten kunnen leven van weinig tot geen mest omdat ze in spleten leven in gortdroge rotsgebieden in het Midden-Oosten.

Ik merk ook hoe meer ik ze ''verwen'' des te slechter doen ze het ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Adenium Obesum

Berichtdoor ronald op 15 aug 2012 22:21

Afbeelding

OK, dus ik vertroetel 'm misschien wel teveel maar aan de andere kant die 4 zaailingen varen er wel bij...
ronald
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 14 mei 2012 21:33
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten