Aloë aristata

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Aloë aristata

Berichtdoor Dalmatee op 15 dec 2012 11:38

Een leuke makkelijke aloë die het bij mij al een jaar of 5 erg goed doet in de volle grond. Maakt veel nieuwe rosetten aan en heeft tot nu toe elk jaar gebloeid. In de winter probeer ik hem zo droog mogelijk te houden alhoewel hij al een paar keer een bak sneeuw over zich heen heeft gekregen. De lichtslang die ik aan de buitenzijde van de plant leg, is denk ik niet echt nodig maar doe ik wel gewoon.

Fotootje van afgelopen lente/zomer:

Afbeelding

Zijn er meer leden met deze aloë in d tuin?

Groetjes.
Dalmatee
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 11 dec 2012 18:51
5 bedankjes

Re: Aloë aristata

Berichtdoor ick op 15 dec 2012 11:54

Hoi Matko,

Omdat ik een paar jaar geleden al had gezien hoe goed het jou lukt om deze Aloë over te houden in de winters, heb ik ook maar een gokje gewaagd. Mijn plantje gaat nu zijn 2e winter in, waar bij ik wel moet zeggen dat het overblijven minder makkelijk gaat dan ik had vermoed; de plant moet echt gortdroog staan in de winter. Vorige winter was die van mij vrij nat de winter ingegaan (waarna ik 'm verder helemaal droog heb gehouden). Na de winter leefde de plant nog wel, maar geheel zonder wortels. Die waren allemaal weggerot.
Gelukkig is de plant snel hersteld, nu staat -ie weer vast in de grond...

Leuk dat -ie bij jou vrij kan groeien in de volle grond, bij mij staat ie noodgedwongen in een pot.

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Aloë aristata

Berichtdoor Dalmatee op 15 dec 2012 12:11

Minder om te horen Rick maar gelukkig goed herstellende, de eerste jaren bij mij stond hij wel droger maar de laatste jaren was ik steeds te laat met de overkapping aanbrengen waardoor hij en de rest, na een natte periode, direct vorst om de oren kreeg. De aristata staat bij mij wel op een flinke laag steentjes gemengd met mediteraanse grond dus het kan zijn dat de afwateren het verschil maakt. De wortels groeien idd erg snel aangezien ik een paar kleine rosetten eraf had gehaald die ook wortelloos waren en er na een maand al weer aanzaten.
Deze staan nu al goed vast op een andere plek in de tuin.

Groetjes.
Dalmatee
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 11 dec 2012 18:51
5 bedankjes

Re: Aloë aristata

Berichtdoor Toni op 17 dec 2012 10:14

hey, das super om te lezen...
Ik ga ook eens zoeken waar ik deze aloëvera kan bemachtige, heb sinds anderhalf jaar een cactus tuintje, met verschillende soorten cactussen... maar een aloé staat er nog niet bij!
Maar dit klinkt/en ziet positief uit. I like!!!

thnx gr Toni

Ps. was ff aan het google geslagen, maar zie dat tie maar tot -8 gaat....?
Toni
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 29 jul 2011 21:08
Woonplaats: Meerssen, Zuid Lmb
16 bedankjes

Re: Aloë aristata

Berichtdoor Dalmatee op 17 dec 2012 10:44

Hou toni, hoe bescherm jij jouw cactus gedeelte in de winter? Die -8 heeft mijn aloë zeker om de oren gehad dus misschien dat ik in het voorjaar een roset van de moederplant kan halen en we een leuke ruilactie kunnen doen.

Groetjes.
Dalmatee
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 11 dec 2012 18:51
5 bedankjes

Re: Aloë aristata

Berichtdoor ick op 17 dec 2012 20:28

Deze Aloë aristata (niet: Aloë vera) is vrij gemakkelijk verkrijgbaar. In een beetje goed gesorteerd tuincentrum zijn ze vaak als kleine plantjes te vinden op de succulenten/cactus-afdeling bij de kamerplanten. Tenminste, daar heb ik die van mij gekocht.

Hoewel ik niet tussen de ruilactie wil komen met Matko ;) Met een beetje geluk heeft hij een winterhardere variant!

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Aloë aristata

Berichtdoor Dalmatee op 18 dec 2012 00:45

Goeie tip Rick, ik heb ze ook vaker gezien bij tuincentra en voor de prijs kan je makkelijk een paar keer experimenteren. Gelukkig heeft de plant nog genoeg ruimte om lekker door te groeien en af en toe haal ik er een roset af om weer ergens anders in een tuin te plaatsen dus kwijt moet ik ze absoluut niet. Ik denk wel dat ik goed gedaan heb de plant ( en bijna al mijn exoten) zo'n 5 jaar terug bij T&J te kopen, aangezien deze al goed gehard en geworteld zijn.

Groetjes.
Dalmatee
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 11 dec 2012 18:51
5 bedankjes

Re: Aloë aristata

Berichtdoor Toni op 18 dec 2012 10:56

thnx voor de info!

En had het idd al gezien dat het geen Aloëvera is maar Aloë :oops: .

Mijn cactussen zijn het hele jaar beschermd voor de regen! op dit moment staat er een zelf gemaakte kast om heen, maar in de toekomst komt er een vaste dak overheen.
(was eigenlijk de planning voor dit jaar... maar er was gezins uitbreiding! :D )

Ik heb helaas op dit moment niet zoveel te ruilen, aan gezien ik pas 1'5 jaar daadwerkelijk de cactus tuin heb! alles is nog in de groei. alleen de standaard Opuntia groeit in overvloed.
Heb ergens op dit forum dat gedeelte gepost (cactus topic).

Maar in middels is er het een en ander alweer veranderd en bij gekomen! heb Bij Ruud nog een heel stel cactussen gehaald! gaan volgend jaar de grond in!

Gr Toni
Toni
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 29 jul 2011 21:08
Woonplaats: Meerssen, Zuid Lmb
16 bedankjes

Re: Aloë aristata

Berichtdoor Dalmatee op 22 jun 2013 23:08

De Aloe hier is alweer flink aan de groei, 11 stengels geteld. Was toch even bang aangezien hij door de afgelopen winter toch 2 rosetten is verloren omdat het natte doek te lang tegen de rosetten heeft aangestaan waardoor deze zijn gaan rotten. Een andere roset was ook los gekomen maar heb ik tijdelijk opgepot en weer terug geplaatst. Deze roset heeft ook een stengel aangemaakt.

Groetjes.
Dalmatee
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 11 dec 2012 18:51
5 bedankjes

Re: Aloë aristata

Berichtdoor Dalmatee op 06 jul 2013 21:30

Een paar fotootjes van vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes.
Dalmatee
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 11 dec 2012 18:51
5 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten