Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor pepeverstreken op 28 okt 2014 10:26

prachtig , mijn favoriete planten :thumb_up:

grts

Pepe
pepeverstreken
 
Berichten: 1238
Geregistreerd: 22 nov 2010 17:04
Woonplaats: kontich
104 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor dest_planten op 29 okt 2014 00:22

Prachtige planten Eduard !!! :thumb_up: :thumb_up:

Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor asiantjen op 29 okt 2014 13:38

Prachtig Eduard , die speciale , nog nooit die namen gehoord of gelezen ,ik denk dat jij de Ark van Noah hebt , :thumb_up: wat een ruimte moet jij hebben om die een winterplek te geven :o

grt

Etienne ;)
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor draco op 29 okt 2014 14:07

asiantjen schreef:Prachtig Eduard , die speciale , nog nooit die namen gehoord of gelezen ,ik denk dat jij de Ark van Noah hebt , :thumb_up: wat een ruimte moet jij hebben om die een winterplek te geven :o

grt

Etienne ;)



Grappig Etienne dat je de Ark associeert met planten. Bij mijn weten gingen er alleen dieren aan boord, maar dat zal wel liggen aan mijn gebrekkige bijbelkennis. Tenslotte moest er ook voedsel beschikbaar zijn na de zondvloed.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Eduard op 30 okt 2014 11:35

Bedankt voor de leuke reacties :thumb_up: ben ook blij dat ik doel bewust een beetje voor minder grote soorten gekozen heb, de plek is op en je zult noodgedwongen keuzes moeten maken zoals bij Han dat het te groot wordt, ook hier gaan er sommige uit omdat ze niet meer te stallen zijn, gelukkig heb ik veel dubbel en dat betekend dat de pijn van het afscheid nemen nog even meevalt ;)
En ja Etienne het lijkt er wel op [ark van noah] dat is de liefde voor die planten groep! Vond het wel grappig gevonden.
Dit jaar gaan er enkele voor de eerste keer de koude stalling in, mijn warmere overwinter plaats heb ik niet meer, wordt spannend :roll:

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Eduard op 29 nov 2014 21:45

Hoi, bij deze de laatste update van dit jaar, het was een redelijk goed groeijaar voor de boomvarens al waren de eerste maanden te droog, uiteindelijk is het goed gekomen,
De D.squarrosa en C.revolvulum, de stammen van beiden soorten gaan nu over 1 meter heen,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

D.antarctica, een mager jaar en tijd voor een nieuwe pot met voeding,
Afbeelding

C.tomentosissima, deze had te lang halfschaduw gestaan met gevolg hele lange veren, ik heb dit voorjaar alle oude veren geknakt en de varen in de volle zon gezet tussen de palmen het gevolg 7 nieuwe kortere veren, wel wat doorelkaar gewaaid op die standplaats!
Afbeelding

C.cooperi deed het minder goed dit jaar plek is niet goed en tijd voor wat nieuwe aarde,
Afbeelding

C.brownii doet het goed deze gaat ruim over de 2 meter had een nieuwe voedingsbodem,
Afbeelding

C.medullaris doet het ook uitstekend, al ga ik geen oude veren meer beschermen! Dit gaat ten kosten van de nieuwe groei in het voorjaar de plant maakt minder veren aan, nr 10 en 11 halen het niet meer,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook is er weer sprake van stam groei in dikte zowel van bovenaf als van onderop,
Afbeelding

Afbeelding

En de oude D.fibrosa blijft het super goed doen, al 10jaar in de zelfde pot!
Afbeelding

Tot de volgende,

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor fernman op 30 nov 2014 10:54

Eduard, prachtig resultaat, je laat me altijd watertanden :lol:

Groeten
Mario :thai:
fernman
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 02 nov 2012 13:09
Woonplaats: Kempen-Belgie
34 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Dennis_S op 30 nov 2014 11:03

Allemachtig, het is maar goed dat ik schrijf want ik zou niet eens kunnen zeggen hoe mooi allemaal met al dat kwijl tussen mijn tanden... :shock:
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor asiantjen op 01 dec 2014 12:38

Hi Eduard , ongelooflijk prachtig jouw planten , maar ik krijg een wrang gevoel ,nu dat ze op zen mooist zijn ,dat ze nu terug moeten geknipt en ingekort worden , ingepakt enz..... al dat moois weg voor een maand of 5 en dan weer opnieuw beginnen ,t' ja , wat hebben wij een geduldige hobby :P

Bedankt van de foto's om mee te genieten :thumb_up:

grts

Etienne ;)
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Eduard op 01 dec 2014 18:56

Dank jullie voor de fijne reaties :thumb_up:
Ja Etienne ik zit mij dit de laatste 2 jaar ook steeds af te vragen, veel werk even genieten en dan weer bloeden, na gelang je ouder wordt valt dit zwaarder! Met een paar exoten is dat allemaal goed te doen maar denk dat we met heel de club een beetje zijn doorgeslagen als ik de kleinere mee tel zit ik op 80 potten :roll:
Ik stuur deze foto's nog mee van vandaag bijna klaar met de sleep en weer een bijna normale lage landen tuin met bomen en heesters en een paar vaste border planten.
Een van de eerste exoten de C.medullaris springt er nu wel echt uit nu het wat kaler is zie je de hele plant het beste van boven af, het licht was niet goed vandaag met die grijze luchten en mist.
De grote boom [esdoorn] moet ik voor de helft gaan terug snoeien dat belooft wat ga met wat touw en de moterzaag over een tijdje de boom in, eerst moet mijn rug goed helen dan kunnen we weer zacht vallen :fluiten:
Afbeelding

deze 3, D.Ant. D.Fibr. C.Austr. kunnen buiten blijven tot het serieus gaat vriezen vanaf -7ºC
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
de stam is nu 2,30m hoog het blad wordt niet meer beschermd dat zou betekenen dat de tent hoger dan 5m zou gaan worden, en aangezien ze meer nieuwe rollen uitgooien als ze opnieuw moeten beginnen ga ik daarvoor, scheelt een hoop werk en energie,

Afbeelding

De vorige laatste 8 foto's waren van 2 weken geleden toen we nog 16ºC hadden hier! Hoop op een gematigde winter niet te koud en kort!

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten