Angiopteris evecta

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Angiopteris evecta

Berichtdoor Eduard op 16 maart 2015 11:29

Gino en Evelien schreef:Hoe gaat het nog met deze reuzensoort? Leeft ie nog?


Hoi Gino, bij mij wel, het is wel een verhaal apart, aanvankelijk toen ik de plant kreeg [Oktober 2012] maakte hij nog nieuwe veren aan, helaas werd dit steeds minder en heb ik de plant met de boomvarens mee laten gaan, zomers buiten /vochtig en in de winter in de vochtige stallingen, echter ging die steeds verder achteruit, 2 nieuwe blaadjes op een jaar tijd! En werden ook niet groter, in November heb ik hem samen met wat tropische boomvarens in de warme subtropische kas gezet en werd de plant wakker! hij gaf na een paar weken zijn eerste mooie nieuwe veer om vervolgens weer in rust te gaan, nu met het stijgen van de temperatuur in de kas komt weer een nieuwe veer omhoog dit keer ook een stuk groter, we gaan het zien .
Ik ken ze van uit Nieuw Zeeland en zag ze op het Noorder eiland wat subtropisch is, ik vermoed dat hij een slechte start gemaakt heeft hier, te koud en vochtig wat de plant laat rusten, ze moeten een warmte stoot hebben in combinatie met veel vochtigheid zoals Han ook al benadrukt om tot groei te komen.

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Angiopteris evecta

Berichtdoor Gino en Evelien op 18 maart 2015 19:35

Bedankt voor de toelichting Eduard! Deze is niet voor iedereen weggelegd dus.
Een serre hebben we wel, maar daar staan voornamelijk cactussen in, en binnenkort mogelijk ook Brugmansia stekken en zaailingen. Dan is een hoge luchtvochtigheid geen mogelijkheid.
Ik hou het wel bij soorten die gewoon bij de andere boomvarens in de schaduwhoek kunnen :)
Gino en Evelien
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 14 apr 2014 19:08
Woonplaats: Zottegem, België
3 bedankjes

Re: Angiopteris evecta

Berichtdoor Alexander op 06 mei 2015 04:58

Hier nu ook 1 aan de gang.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten