eerste winterprikje

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

eerste winterprikje

Berichtdoor zezinho op 25 nov 2015 01:26

de kleine winterprik van zondagnacht heeft bij mij de nieuwste , nog niet helemaal volgroeide veren van de in volle grond staande C. brownii en C. medullaris licht geraakt . De al wat oudere veren hebben de -1,5° zonder schade overleefd. De C.cooperii en de C. cooperii revolvulum die ik onder een afdak had gesleurd hebben ook geen bladschade. De kleinere cooperii's (4), de blechnum gibbum, de C. tomentossisima, de C. milnei, de C. medullaris , de C. dealbata en de ' Tiny top' ?? had ik vorige zaterdag in de serre gezet , maar alles staat vanaf vandaag weer buiten in de hoop dat ze nog een twee à drie weken kunnen buiten blijven.
Wilfried
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Re: eerste winterprikje

Berichtdoor Eduard op 25 nov 2015 11:51

Hoi Wilfried, hier is het ons bespaard gebleven! Al had ik uit voorzorg ook alle kleinere in de serre gezet, het ziet er naar uit dat ze hier ook de komende weken beter afzijn met buiten staan :fluiten:

Het is door het zachte najaarsweer dat bijna alle cyathea's blijven doorrollen en dan is de kans groot dat die verse veren bevriezen, zo als je weet heb ik ooit eens de fout gemaakt alles te lang te laten staan en toen -5ºC gehad, de brandschade was toen enorm 3/4 van alle veren ging toen verloren! En koste het 1jaar voor de meeste boomvarens om te herstellen, dat doen we niet meer -3ºC is echt de max. voor de meeste soorten, met uitzondering van C.australis C.smithii D.antarctica D.fibrosa.

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10308
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: eerste winterprikje

Berichtdoor Hitch op 25 nov 2015 12:23

Bij mij staat alles al een weekje of 2 in de serre toen ze de eerste vorstnacht aankondigden. Het is zoals Ed aangeeft, als ze schade hebben duurt het een flinke tijd voor ze daar doorheen zijn en hun ware schoonheid opnieuw durven vertonen.

@Wilfried, knap om te zien dat jij blijkbaar ook Cyathea's aan de volle grond durft toe vertrouwen zoals Ed er 1 heeft staan. Staan deze al langer uitgeplant of is dit hun eerste winter? Welke soorten heb je zoal staan? Hoe bescherm jij ze in de winter?
Zelf blijf ik nogal twijfelachtig. Ieder jaar opnieuw zeg ik dan dat het zo niet verder kan en dat ik enkele soorten uit kuip wil omdat ze me te zwaar zijn geworden voor de jaarlijkse seizoensverhuis ofwel groeien ze zo hard dat ze te groot (hoog) aan het worden zijn voor de serre waar ze hun winterslaap houden. Vooral de Cyathea brownii die nogthans slechts een stammetje van pakweg 55 cm heeft maakt enorm lang en groot blad aan. Opgebonden raken die ondertussen de nok van mijn serre.
Eerst dacht ik een gebouwtje bij te zetten met flinke hoogte speciaal voor de boom- en andere varensoorten omdat zij zo veel plaats innemen ieder jaar in mijn serre en ik daardoor noodgedwongen andere plantensoorten heb moeten wegdoen en/of geen andere meer kan bij nemen maar daar moet je dan voor stedebouw weer een vergunning voor krijgen met de hele rompslomp en kosten er bij en uiteindelijk zou dit gebouw toch ook weer te klein worden in de hoogte dus waar eindigt het?
Kun je zeggen doe ze weg maar daar is mijn liefde voor dit plantengeslacht veel te groot voor geworden in de paar jaar dat ik er mee bezig ben.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: eerste winterprikje

Berichtdoor goldfinger op 25 nov 2015 16:23

Je bent beter wat te vroeg dan wat te laat, maar ik zie ze ook liever in de tuin dan in de serre of veranda hoor! Dicksonia's staan hier ook nog buiten!
goldfinger
 
Berichten: 237
Geregistreerd: 05 sep 2014 11:27
Woonplaats: Erpe-Mere
17 bedankjes

Re: eerste winterprikje

Berichtdoor Eduard op 25 nov 2015 18:12

goldfinger schreef:Je bent beter wat te vroeg dan wat te laat, maar ik zie ze ook liever in de tuin dan in de serre of veranda hoor! Dicksonia's staan hier ook nog buiten!


Ja dat hebben we allemaal het liefste, maar voor dat schone moet je ook bereid zijn een hoge prijs te betalen, bij een gemiddelde winter ben je minimaal 150 watt per tent / hok kwijt , uitgaande dat je alle veren wilt behouden, dan zou als ik het zou doen al gauw 3000 watt aan stookosten buiten kosten en dan nog te bedenken dat ik 3 serres moet stoken! Nee de liefde voor planten is groot maar zover gaan we nu ook weer niet :fluiten:

Overigens vandaag weer alles naar buiten geplaatst, de kleine en de blechnums, eerste 2 weken geen direct gevaar meer!

P.s. Michael, je kunt een stukje van de veren breken dan passen ze weer in de serre, [ breken is beter dan afknippen], dat weet je wel denk ik cyatea's kunnen behoorlijk lang bloeden, daarom breken en een tijd eraan laten zitten.

Gr. Eduard
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10308
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: eerste winterprikje

Berichtdoor zezinho op 26 nov 2015 02:05

@Michael : Ik heb een C. medullaris en een C. brownii in volle grond staan van voorjaar 2014, die gaan dus nu de tweede winter buiten overwinteren. Ik hoop op een even zachte winter als vorig jaar.Alle veren van beide boomvarens werden eerst verwijderd en alle wonden werden toegesmeerd met snoeibalsem. Dan heb ik er een Bekaertdraad rondgezet en die opgevuld met droge bladeren. vlak naast de stam heb ik 4 bamboestokken gestoken en daarrond een lichtslang gedraaid. Die stond aangesloten op een thermostaat die de lichtslang doet branden op 1°C en op 2° afslaat. In de kop zat een prop vliesdoek en het geheel werd drooggehouden door een bigbag. De brownii heeft het er schitterend vanaf gebracht en is dit jaar enorm gegroeid, de medu heeft het verwijderen van zijn veren moeilijker verteerd : hij is ten eerste laat op gang gekomen en daarbij waren de eerste veren van dit jaar maar de helft zo groot als die van vorig jaar. Uiteindelijk heeft hij toch een tiental nieuwe veren uitgeworpen, waarvan de laatste dan toch weer groter waren dan de eerste.
De twee nieuwe veren die nu nog zelfs niet helemaal uitgerold waren zijn dus verbrand van de eerste vorst. Ik ga ze sowieso toch weer verwijderen , zoniet wordt de bescherming met opgebonden veren toch te hoog.
Ik heb nog een grote C. cooperii in pot staan, die nu eigenlijk al te zwaar is om te verslepen
en die in de serre veel te veel plaats gaat innemen en die ga ik volgend voorjaar ook in de volle grond zetten.
De soorten boomvarens die ik heb, staan in mijn eerste bericht van dit topic beschreven.
Daarbij heb ik nog een jonge C. cunninghamii en een jonge C. atrox, beide dit jaar meegebracht van Eduard ( Canna Banana okt.2015).

Dan heb ik ook nog een soort waarvan ik de naam nog niet ken, die heb ik meegebracht van onze reis naar La Réunion in 2013. Heb die daar toen uitgelepeld als klein plantje en begint zich nu stilaan te ontwikkelen. Ik zal hem volgend jaar op één van de palmvriendenuitstapjes eens meebrengen ter identificatie.
Er staan ook nog een Dicksonia antartica en een D. fibrosa in volle grond. Daar gaat bij -5° een prop vliesdoek in de kop, een rietmat rond de stam, en 4 bamboestokken met bubbelfolie rond de opgebonden veren. Die gaan niet verwarmd worden, tenzij het een horrorwinter wordt zoals die van 2012.
Afbeelding
C. medullaris eind mei 2015
Afbeelding
C. medullaris sept.2015
Afbeelding
de brownii eind mei dit jaar
Afbeelding
C. brownii sept 2015

@Eduard
Als je de veren afknipt en je wrijft de wond dicht met snoeibalsem, dan stop je het bloeden toch ? Of niet ? Ik las in een topic van Han (draco) dat snoeibalsem reeds lang achterhaald is en meer kwaad dan goed zou doen. Weet jij toevallig waarom ? Of mocht jij Han dit bericht lezen kan jij mij misschien eens uitleggen waarom.


Wilfried
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Re: eerste winterprikje

Berichtdoor Eduard op 26 nov 2015 03:46

Hoi Wilfried, wat een monsterbrownii :!: :!: geweldig, dit is genieten :thumb_up:

Wat betreft het afnemen van de veren bij [de aangegeven soorten] heb ik begrepen dat breken en/of afbinden beter zou zijn dan afsnijden, dit om de sapstroom in te dammen er zit kennelijk wat druk op ;)
IK weet niet of je die druk met snoeibalsem kunt stoppen! En is het beter de veren gefaseerd te verwijderen dit ook t.o.v het drukverlies van de sapstroom, de stam zou in principe dood kunnen bloeden!

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10308
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: eerste winterprikje

Berichtdoor Hitch op 26 nov 2015 08:59

Jammer dat de medularis zo slecht terug oppikt maar die brownii is ongelooflijk mooi zeg :shock:
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: eerste winterprikje

Berichtdoor Sharon-vds op 26 nov 2015 09:45

:shock: Wat is die brownii mooi zeg.

ik durf het nog niet aan om boomvarens in de volle grond te zetten. Hier staan zelfs de Dicksonia,s nog in pot. Maar als ik deze foto,s zie dan ga ik toch maar eens gaan experimenteren met volle grond.
Avatar gebruiker
Sharon-vds
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 16 jan 2015 15:48
Woonplaats: Stavenisse
18 bedankjes


Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten